Φωτοβολταϊκά, σύγχρονες τεχνολογίες και ψηφιοποίηση στα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece

Οσα παρουσίασε η εταιρεία στη 14η ετήσια συνάντηση των Διαχειριστών Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων
Open Image Modal
Αλεξάντερ Τσίνελ, διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece
FRAPORT GREECE

Κυρίαρχο θέμα της 14ης ετήσιας συνάντησης των Διαχειριστών Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων (ACI EUROPE 14th Regional Airports Conference & Exhibition, RACE 2023), που έγινε στα Χανιά και φιλοξένησε η Fraport Greece, με τη συμμετοχή περισσότερων από 150 κορυφαίων στελεχών από τον κλάδο των αεροδρομίων και της ευρύτερης κοινότητας ήταν η πράσινη μετάβαση, η ψηφιοποίηση και οι συνεργασίες. 

Η πράσινη μετάβαση στη λειτουργία των αεροδρομίων, με τη χρήση ενεργειακά βιώσιμων πρακτικών, αποτελεί μείζον ζήτημα. Πρόκειται για έναν κοινό στόχο, που προφανώς αγγίζει το σύνολο της επιχειρηματικής κοινότητας και των κοινωνιών ευρύτερα, στην κατεύθυνση του οποίου τα ευρωπαϊκά περιφερειακά αεροδρόμια υλοποιούν πρακτικές μείωσης του ενεργειακού τους αποτυπώματος. Ήδη 207 περιφερειακά αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη είναι πλέον πιστοποιημένα για τη διαχείριση και τη μείωση εκπομπών CO2 στο πλαίσιο του Airport Carbon Accreditation – το θεσμικά εγκεκριμένο παγκόσμιο πρότυπο – σε σύγκριση με 146, πριν από ένα χρόνο. 

Εχοντας ως παράδειγμα, το αεροδρόμιο Χανίων «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», όπου το σύγχρονο σύστημα ελέγχου λειτουργίας των κτιριακών εγκαταστάσεων (BMS) επιτρέπει, μεταξύ άλλων, τη βέλτιστη χρήση της ενέργειας, ο Αλεξάντερ Τσίνελ, διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, ανέφερε ότι «εργαζόμαστε για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε πολλά από τα αεροδρόμια που διαχειριζόμαστε, στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που διέπει τις αντίστοιχες περιοχές». Παράλληλα, επισήμανε ότι ο όμιλος Fraport έχει δεσμευτεί για μηδενικές εκπομπές CO2 σε όλα τα υπό διαχείρισή του αεροδρόμια παγκοσμίως, έως το 2045, με ενδιάμεσο στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 75.000 τόνους έως το 2030. 

Στην ίδια κατεύθυνση, η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών, βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής των περιφερειακών αεροδρομίων. Αυτό αναλύθηκε και στο εξειδικευμένο workshop για την «Ψηφιακή Καινοτομία», μία από τις τρεις κεντρικές στρατηγικές κατευθύνσεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, παράλληλα με την «Ανάπτυξη Προορισμών» και την «Αλληλεπίδραση και Διατήρηση Εργαζομένων». 

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ψηφιοποίησης διαδικασιών, είναι η πιλοτική υπηρεσία self-baggage drop-off στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», το οποίο διαχειρίζεται και λειτουργεί η Fraport Greece. Με την υπηρεσία αυτή, οι ταξιδιώτες μπορούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία παράδοσης των αποσκευών τους μέσω μίας αυτοματοποιημένης διαδικασίας, χωρίς την παρουσία προσωπικού αεροπορικής εταιρείας. 

Open Image Modal
Ολιβιέ Γιάνκοβις, γενικός διευθυντής της ACI EUROPE
FRAPORT GREECE

 

Μια ακόμη σημαντική πτυχή του Συνεδρίου, ήταν η συνεχής ανάπτυξη συνεργασιών, με ιδιαίτερη έμφαση στις τοπικές κοινωνίες των αεροδρομίων. Αναγνωρίστηκε από κοινού πως η ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των αεροδρομίων και των τοπικών κοινωνιών, έχει πραγματική αξία και αμοιβαία ευεργετικά αποτελέσματα για όλα τα μέλη της κοινωνίας. Τέλος, τους συμμετέχοντες στο Συνέδριο απασχόλησε η επιβατική κίνηση των περιφερειακών αεροδρομίων, η οποία - κατά μέσο όρο - έχει ανακάμψει στο 93% του όγκου επιβατών πριν από την πανδημία (2019). 

Η Fraport Greece παρουσίασε την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται, η οποία για το πρώτο τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 1.886.041 επιβάτες, έναντι 1.314.980 την ίδια περίοδο το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 43,4%. Στην ίδια κατεύθυνση και το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων, με 184.843 επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 46,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. 

«Οι ενδείξεις για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες για τα περιφερειακά αεροδρόμια συνολικά, καθώς βλέπουμε ότι οι κρατήσεις θέσεων των αεροπορικών εταιρειών είναι αυξημένες σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Η ζήτηση συνεχίζει να αψηφά τις πληθωριστικές πιέσεις και κυρίως τις αυξήσεις των αεροπορικών ναύλων. Ταυτόχρονα, οι κίνδυνοι αποσταθεροποίησης σε όλο το αεροπορικό οικοσύστημα έχουν υποχωρήσει, με την κρίση προσλήψεων να έχει ξεπεραστεί σε μεγάλο βαθμό και τώρα να δίνεται έμφαση στο συντονισμένο σχεδιασμό. Για την επόμενη ημέρα, στο επίκεντρο είναι οι επενδύσεις στη βιωσιμότητα, την ψηφιοποίηση και χωρητικότητα, καθώς μεταβαίνουμε σε ενεργειακά βιώσιμες πρακτικές, ενώ προσπαθούμε να οικοδομήσουμε την ανθεκτικότητα στις επιχειρήσεις μας», επισήμανε ο Ολιβιέ Γιάνκοβις, γενικός διευθυντής της  ACI EUROPE.

Η επόμενη ετήσια συνάντηση θα πραγματοποιηθεί το 2024, στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας.