«Granma: Trombones from Havana»: Η κουβανική επανάσταση στη Στέγη από τον Στέφαν Κέγκι των Rimini Protokoll

Κι αν ξαναζούσε η Κούβα του Φιντέλ Κάστρο; Κι αν η νέα γενιά των Κουβανών οραματιζόταν μια άλλη ουτοπία;
Open Image Modal
Granma. Trombones from Havana
Ute Langkafel

Ένα αποκαλυπτικό πλάνο της Κούβας, από την επανάσταση του 1956 μέχρι σήμερα, παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, από 19 έως 21 Δεκεμβρίου.

Κι αν ξαναζούσε η Κούβα του Φιντέλ Κάστρο; Κι αν η νέα γενιά των Κουβανών οραματιζόταν μια άλλη ουτοπία;

Κι αν οι τρομπέτες της Buena Vista ηχούσαν και πάλι;

Ο συνιδρυτής των Rimini Protokoll, Στέφαν Κέγκι, γυρίζει 60 χρόνια πίσω, για να ανασυνθέσει τον μύθο της κουβανικής επανάστασης στο Granma.

Αυτή τη φορά, η Ιστορία δεν γράφεται από τον Κάστρο και τους συντρόφους του, αλλά από τα εγγόνια τους.

Τέσσερις από τους απογόνους των comrades, που έμελλε να αλλάξουν το τοπίο της Κούβας τη δεκαετία του 1960, ανεβαίνουν στη σκηνή της Στέγης, για να τους υποδυθούν.

Όμως, η περιπέτεια των προγόνων τους λαμβάνει μια άλλη διάσταση, όταν συναντά τις ελπίδες της γενιάς που γράφει τώρα Ιστορία.

Ο Στέφαν Κέγκι απευθύνθηκε σε περισσότερους από 50 απογόνους των Κουβανών επαναστατών, προκειμένου να συγκεντρώσει υλικό για την έρευνά του. Η ανταπόκρισή τους ήταν θερμή, πέραν κάθε προσδοκίας και αποφάσισε να επιλέξει τέσσερις από αυτούς για να αποτυπώσει την Κούβα, μέσα από τη ματιά τους. Αυτοί είναι ο Ντανιέλ (μαθηματικός και κινηματογραφιστής), ο Κριστιάν (προγραμματιστής υπολογιστών), η Μιλάγκρο (φοιτήτρια Ιστορίας) και η Νταϊάνα (μουσικός).

Open Image Modal
Granma: Trombones from Havana
©Mikko Gaestel Expander Film

Granma ήταν η ονομασία του -αμερικανικής κατασκευής- σκάφους που μετέφερε τους Κουβανούς επαναστάτες από το Μεξικό στην Κούβα, το 1956. Μύθοι και πραγματικότητες, ουτοπίες και δυστοπίες, επαναστάτες του τότε και νέοι του σήμερα, παρελθόν και μέλλον, συναντιούνται σε μια θαρραλέα παράσταση θεάτρου ντοκουμέντου. Σε μια Κούβα που διαρκώς αλλάζει και τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ερωτήματα αναζητούν επιτακτικά απαντήσεις, η προεπαναστατική μουσική της Αβάνας ακούγεται ακόμα.

Ανάμεσα στους επαναπατρισθέντες με το «Granma» ήταν και ο Faustino Pérez, από τα πρωτοπαλίκαρα του Κάστρο, ο οποίος διετέλεσε πρώτος υπουργός Ανάκτησης Περιουσιών και Ανακατανομής του Πλούτου στη χώρα και ήταν ο παππούς του Ντανιέλ – του κεντρικού αφηγητή της παράστασης.

Το όνομα «Granma» δόθηκε ως τίτλος, τιμής ένεκεν, στην επίσημη καθημερινή εφημερίδα-όργανο του Κομουνιστικού Κόμματος της Κούβας.

Για τις ανάγκες της παράστασης, η Νταϊάνα, εγγονή ενός μουσικού που συμμετείχε στη θρυλική Orchestra Maravillas de Florida, ανέλαβε να διδάξει τρομπόνι στους τρεις συμπρωταγωνιστές της.

Το Granma: Trombones from Havana έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Maxim Gorki Theater του Βερολίνου τον Μάρτιο του 2019.

Open Image Modal
Το «Granma» στο Μουσείο της Επανάστασης στην Κούβα
Mr. Big Film via Getty Images

Rimini Protokoll

Η Helgard Haug, ο Stefan Kaegi και ο Daniel Wetzel αποτελούν μια ομάδα συγγραφέων και σκηνοθετών. Συνεργάζονται από το 2000 και έχουν ως βάση τους το θέατρο HAU στο Βερολίνο από το 2003. Για τα έργα τους, που είναι θεατρικά, ηχητικά, ραδιοφωνικά, κινηματογραφικά, αλλά και εγκαταστάσεις, δουλεύουν ανά δύο ή και οι τρεις μαζί, ενώ παρουσιάζουν και ατομικές δουλειές. Από το 2002, ως Rimini Protokoll εργάζονται συλλογικά για όλες τις παραγωγές τους.

Το έργο τους εστιάζει στη συνεχή εξέλιξη των θεατρικών εργαλείων και στην προσέγγιση της πραγματικότητας υπό ασυνήθιστες προοπτικές. Για παράδειγμα, για τους Χάουγκ, Κέγκι και Βέτσελ, μια συνάντηση των μετόχων της Daimler αντιμετωπίζεται ως θεατρική παράσταση. Ακόμα, έχουν ανεβάσει την παραγωγή 100% Stadt (100% Πόλη), με 100 αντιπροσωπευτικούς κατοίκους από πόλεις όπως το Βερολίνο, η Ζυρίχη, το Λονδίνο, η Μελβούρνη, η Κοπεγχάγη και το Σαν Ντιέγκο. Στο Βερολίνο και στη Δρέσδη, δημιούργησαν προσβάσιμες εγκαταστάσεις και ηχητικά έργα με θέμα τη Στάζι, στα οποία το κοινό μπορούσε να ακούσει τα πρωτόκολλα παρακολούθησης σε τηλέφωνα android. Στο Αμβούργο, ανέβασαν την παράσταση Weltklimakonferenz, μια προσομοίωση της Διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή. Η τελευταία δημιουργία τους είναι η τετραλογία Staat 1-4, που εστιάζει σε μετα-δημοκρατικά φαινόμενα.

Έχουν τιμηθεί με το βραβείο NRW Impulse Preis για το έργο Shooting Bourbaki (2003). Το Deadline (2004), το Wallenstein – Eine Dokumentarische Inszenierung (2006) και το Situation Rooms (2014) παρουσιάστηκαν στο Berliner Theatertreffen. Το Schwarzenbergplatz ήταν υποψήφιο για το αυστριακό θεατρικό βραβείο Nestroy το 2005. Επίσης, το Mnemopark κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Politik Im Freien Theater στο Βερολίνο το 2005, ενώ το Karl Marx: Das KapitalErster Band (των Χάουγκ και Βέτσελ) κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο Festival Stücke 2007 και το Mülheimer Dramatiker Preis.

Το 2008, πήραν το βραβείο Hörspielpreis der Kriegsblinden για το Karl Marx: Das KapitalErster Band (το Peymannbeschimpfung ήταν επίσης υποψήφιο). Οι Rimini Protokoll έχουν τιμηθεί επίσης με το Θεατρικό Βραβείο Faust το 2007, το Ευρωπαϊκό Βραβείο «Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες» το 2008 και τον Αργυρό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2011. Η διαδραστική εγκατάσταση-βίντεο Situation Rooms, με θέμα τη βιομηχανία όπλων, βραβεύτηκε στο 17ο Φεστιβάλ Μέσων της Ιαπωνίας. Η Χέλγκαρντ Χάουγκ και ο Ντάνιελ Βέτσελ έχουν τιμηθεί με τα βραβεία Deutscher Hörspielpreis der ARD (2014) και Deutscher Hörbuchpreis der ARD (2015). Το 2015, τιμήθηκαν επίσης με το Grand Prix Theater/Hans-Reinhart-Ring Award.

Open Image Modal
Habana, Cuba – September 12, 2011: Fidel, Che Guevara and Camilo in a political propaganda in Habana exalting the 1959 revolution.
luoman via Getty Images

Συντελεστές

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Stefan Kaegi

Σκηνικά: Aljoscha Begrich

Βίντεο: Mikko Gaestel

Μουσική Σύνθεση: Ari Benjamin Meyers

Σχεδιασμός Ήχου: Tito Toblerone, Aaron Ghantus

Δραματουργία: Aljoscha Begrich, Yohayna Hernández

Κοστούμια: Julia Casabona

Τεχνική Διεύθυνση & Σχεδιασμός Φωτισμών: Sven Nichterlein

Οργάνωση Παραγωγής: Maitén Arns

Με τους: Milagro Álvarez Leliebre, Daniel Cruces-Pérez, Christian Paneque Moreda, Diana Sainz Mena

Συνεργάτρια Βίντεο: Marta María Borrás

Δραματουργική Συνεργασία: Ricardo Sarmiento

Μετάφραση Υπερτίτλων στα ελληνικά: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος

Μια παραγωγή των Rimini Protokoll και του Maxim Gorki Theater του Βερολίνου, σε συμπαραγωγή με το Emilia Romagna Teatro Fondazione (Ιταλία), το Festival TransAmériques (Μόντρεαλ), το Kaserne (Βασιλεία), τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Théatre Vidy (Λοζάνη), το LuganoInscena-Lac (Λουγκάνο), το Zürcher Theaterspektakel (Ζυρίχη) και το Festival dAvignon (Γαλλία)

Χρηματοδοτήθηκε από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Πολιτιστικό Ίδρυμα, το Ελβετικό Συμβούλιο Τεχνών Pro Helvetia και το Υπουργείο για τον Πολιτισμό και την Ευρώπη του κρατιδίου του Βερολίνου

Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε της Αβάνας. 

Info

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107

19-21 Δεκεμβρίου 2019, Κεντρική Σκηνή

Διάρκεια παράστασης: 135 λεπτά

Εισιτήρια

Κανονικό: 5€, 7€, 15€, 20€, 24€

Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 12€, 16€, 19€

Παρέα 10+ άτομα: 11€, 14€, 17€

Κάτοικος Γειτονιάς: 7€

Ανεργίας, ΑμεA: 5€

Συνοδός ΑμεA: 10€

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@onassis.org