Την επέκταση της πρωτοβουλίας Grow Greek Tourism Online, η οποία ξεκίνησε στις αρχές του Σεπτεμβρίου στην Κρήτη, ανακοίνωσε η Google, σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και τον ΣΕΤΕ.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας πάνω από 650 τουριστικές επιχειρήσεις στο νησί εκπαιδεύτηκαν σε διαδικτυακά εργαλεία για να ενισχύσουν την ανάπτυξή τους καθ'όλη τη διάρκεια του έτους, με την εταιρεία να ανακοινώνει την επέκταση του προγράμματος σε Πελοπόννησο, Κυκλάδες, νησιά του Ιονίου, Μακεδονία, Δωδεκάνησα και Αττική.
Με την επέκταση της πρωτοβουλίας, οι επιχειρήσεις θα ενημερωθούν για τις διεθνείς τάσεις αναζήτησης των βασικών τουριστικών αγορών της Ελλάδας αλλά και του κάθε επί μέρους προορισμού καθώς και για βέλτιστες τεχνικές που αφορούν τη διαδικτυακή τους παρουσία. Επιπλέον, θα λάβουν υποστήριξη για τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων μάρκετινγκ προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους στα αποτελέσματα των αναζητήσεων και στους Χάρτες της Google, αλλά και να προωθήσουν τις προσφορές τους.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση της Google, ελληνικές επιχειρήσεις, όπως το Yoga on Crete, το Aleka’s House και το City Circus χρησιμοποιούν ήδη με επιτυχία το διαδίκτυο για να έρθουν σε επαφή με επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
H εταιρεία επεκτείνει την πρωτοβουλία με εκδηλώσεις σε Καλαμάτα και Μύκονο στις 23 και 27 Μαρτίου αντίστοιχα καθώς και σε Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Αθήνα στις 16, 21, 24 και 29 Απριλίου αντίστοιχα. Όλες οι τοπικές επιχειρήσεις - άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενες με τον τουρισμό - μπορούν να εγγραφούν και να παρακολουθήσουν δωρεάν τις εκδηλώσεις μέσω της ιστοσελίδας g.co/GrowGreekTourism.
Σε σχετική εκδήλωση η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στην Αθήνα, ο Διονύσης Κολοκοτσάς, διευθυντής εταιρικών σχέσεων της Google Ελλάδας, είπε ότι «αυτό που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια είναι μια αυξητική τάση στη χρήση του διαδικτύου από εν δυνάμει τουρίστες/ ταξιδιώτες...η Ελλάδα ταυτόχρονα, υποεκπροσωπείται στο Διαδίκτυο», περιγράφοντας το σκεπτικό πίσω από την πρωτοβουλία.
Το 2014, εκτιμάται πως ο τουρισμός συνεισέφερε άμεσα περίπου 17 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 20,5% του ΑΕΠ και το 20% της απασχόλησης. Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας «Tourism Economics: The Impact of Online Content on European Tourism» (Oxford Economics, 2013), η ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη είναι σημαντική καθώς μια αύξηση της διαδικτυακής δραστηριότητας του ελληνικού τουριστικού κλάδου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 3%, δημιουργώντας έως και 100.000 νέες θέσεις απασχόλησης.
Το διαδίκτυο έχει διεισδύσει πλέον σημαντικά στον τομέα του τουρισμού, με το 51% των νοικοκυριών της ΕΕ να το χρησιμοποιούν για τα ταξίδια τους. Στην Ελλάδα μόνο το 10% των διεθνών τουριστικών αφίξεων προέρχεται μέσω του διαδικτύου λόγω της χαμηλής διαδικτυακής παρουσίας των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, ενώ οι διαδικτυακές αναζητήσεις για διακοπές στην Ελλάδα παραμένουν υψηλές κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του έτους, περίπου το 70% των τουριστικών αφίξεων λαμβάνει χώρα τους καλοκαιρινούς μήνες, ενισχύοντας τη δυνατότητα αύξησης των αφίξεων πέραν της κύριας τουριστικής περιόδου.
H Google επεκτείνει την πρωτοβουλία με εκδηλώσεις σε Καλαμάτα και Μύκονο στις 23 και 27 Μαρτίου αντίστοιχα καθώς και σε Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Αθήνα στις 16, 21, 24 και 29 Απριλίου αντίστοιχα. Όλες οι τοπικές επιχειρήσεις - άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενες με τον τουρισμό - μπορούν να εγγραφούν και να παρακολουθήσουν δωρεάν τις εκδηλώσεις μέσω της ιστοσελίδας: g.co/GrowGreekTourism.
Ο κ. Φραγκίσκος Καρέλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Επισκέψιμου Βιολογικού Αγροκτήματος & Ξενώνα «Ευμέλεια» υπογράμμισε στη HuffPost Greece τη σημασία της χρήσης νέων ψηφιακών μέσων και του Διαδικτύου σε σχέση με τον αγροτουρισμό: «ο αγροτουρισμός είναι μια πολύ σύνθετη τουριστική προσπάθεια, προσπαθεί να δέσει την αγροτική γη με την επισκεψιμότητα. Οπότε κατά τη δική μου άποψη, ένας ξενώνας ο οποίος είναι απλώς μέσα σε ένα χωριό και φτιάχνει μια μαρμελάδα ή μια τοπική πίτα, δεν αποτελεί αγροτουρισμό. Αγροτουρισμός σημαίνει να υπάρχει αγροτική γη, να γίνονται εργασίες, να μαθαίνει πώς θα φτιάξει τυρί, μαρμελάδες, να ζυμώσει ψωμί...να δεθεί με την παραγωγική γη».
Στην Ελλάδα, σημείωσε, υπάρχουν αρκετές αξιόλογες προσπάθειες. Όσον αφορά στα ψηφιακά εργαλεία, τόνισε ότι είναι πολύ χρήσιμα, καθώς αναδεικνύουν την προσπάθεια που γίνεται πάνω στον τομέα. «Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να είναι απλώς φωτογραφίες ή κείμενα...πρέπει να εμπεριέχεται μέσα το συναίσθημα, η προσπάθεια, να είναι πιο ζωντανά: όχι απλώς μια φωτογραφία, να φαίνεται πώς γίνεται η παραγωγή».
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Καρέλας σημείωσε ότι η χρήση ψηφιακών μέσων έχει βοηθήσει πολύ: «νομίζω ότι ο κόσμος έχει ανάγκη να δένεται με προσπάθειες- αυτό το δέσιμο με τους ανθρώπους που γίνεται μέσα από κοινωνικά μέσα δικτύωσης σίγουρα πολλαπλασιάζει αυτό που θέλουμε να κάνουμε και εμείς».
Για να γίνει γνωστή η Ευμέλεια σε παγκόσμιο επίπεδο, αξιοποιήθηκαν το AdWords, το YouTube και το Google+. Όπως σημείωσε ο κ. Καρέλας, η επιχείρηση έχει σήμερα πελάτες από 40 χώρες.
Από πλευράς της, η Ηρώ Χατζηλία (Ξενοδοχείο Ήρα, οικογενειακό boutique hotel 38 δωματίων στο κέντρο της Αθήνας) το 2013 επέλεξε να χρησιμοποιήσει το Google AdWords, παρατηρώντας τη σημαντική πτώση των προηγούμενων ετών στις κρατήσεις, ως αποτέλεσμα της κρίσης. Μέσα σε ένα χρόνο, στοχεύοντας αποκλειστικά την αγορά των ΗΠΑ, είδε τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 52% στο δικό τους σύστημα κρατήσεων και κατά 75% στις μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, τύπου Expedia. Είδε επίσης αύξηση της τάξης του 50% στα έσοδα από το εστιατόριο του ξενοδοχείου. Φέτος σκέπτεται να στοχεύσει αντίστοιχα και άλλες αγορές.
«Το 2008 με 2009 και 2010 αρχίσανε όλα τα άσχημα...όπου εκεί λιγάκι χάσαμε όλοι τη μπάλα, αρχίσαμε να αναζητούμε τρόπους να επιβιώσουμε. Η κρίση ήταν καταλύτης για να αρχίσουμε να ψάχνουμε τρόπους να ξαναμπούμε σε ένα νέο κλίμα, να μπορέσουμε να κάνουμε κάτι καινούριο. Μετά από μια “ανάσα” που αρχίσαμε και βλέπαμε το 2013, αποφασίσαμε να μπούμε δυναμικά στην online διαφήμιση, και είδαμε πολύ μεγάλη διαφορά». Ωστόσο, όπως σημειώνει, πέραν των online διαφημίσεων, έπαιξαν σημαντικό ρόλο και τα social media. «Θεωρώ ότι πρέπει να δίνεται μια πιο ολιστική εικόνα στο πώς να προμοτάρεις ένα ξενοδοχείο. Μια σελίδα στο Facebook δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα σου φέρει τον πελάτη, αλλά μπορεί να δημιουργήσει ένα συναίσθημα έτσι ώστε να τον κάνεις να ξανάρθει, να δημιουργήσει μια εικόνα αλληλεπίδρασης, οικειότητας» συμπληρώνει, υπογραμμίζοντας ότι αξιοποιήθηκαν και άλλα δίκτυα, όπως το Facebook και το Instagram.
Όσον αφορά στο ενδιαφέρον το οποίο υπάρχει για το πρόγραμμα, η Δήμητρα Χριστοδούλου, Διευθύντρια Μάρκετινγκ Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Google Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας, χαρακτηρίζει το κλίμα ως ιδιαίτερα ευνοϊκό, και μάλιστα σε όλη την Ελλάδα, με πολλές επιχειρήσεις να εκδηλώνουν ενδιαφέρον. «Σύμφωνα με έρευνες, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο αναπτύσσονται πιο γρήγορα από εκείνες που δεν είναι ενεργές διαδικτυακά. Γι'αυτό θέλουμε να βοηθήσουμε όλο και περισσότερες ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του διαδικτύου για να αναπτύξουν την επιχείρησή τους και να προσελκύσουν νέους πελάτες. Στόχος του "Grow Greek Tourism Online" είναι να υποστηρίξει με τις κατά τόπους εκδηλώσεις, 4.000 τουριστικές επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα».