H Google αποφάσισε να διατηρήσει τα cookies - Τι σημαίνει αυτό για το ίντερνετ

O τεχνολογικός γίγαντας κάνει πίσω και δεν καταργεί τελικά τα cookies - Καλά και κανά νέα για τους χρήστες του διαδικτύου.
Open Image Modal
Γυναίκα, που σερφάρει στο ίντερνετ από το κινητό της τηλέφωνο, καλείται να αποδεχτεί ή να απορρίψει τα cookies του συγκεκριμένου ιστοτόπου.
picture alliance via Getty Images

Η Google τη Δευτέρα (22/7) ανακοίνωσε μια τολμηρή κίνηση που έχει ορισμένες μεγάλες επιπτώσεις για τους διαφημιστές και το μέλλον του διαδικτύου. Ο αμερικανικός γίγαντας του ίντερνετ ανέτρεψε μια από καιρό προγραμματισμένη κίνηση για την κατάργηση των cookies τρίτων - τα κρίσιμα αρχεία κειμένου που παρακολουθούν τη δραστηριότητα των χρηστών για τους διαφημιστές.

Τι ακριβώς είναι, όμως, τα cookies; Και τι σημαίνει η απόφαση της Google;

Τι είναι τα cookies

Τα cookies είναι μικρά κομμάτια κώδικα που οι ιστότοποι παραδίδουν στο πρόγραμμα περιήγησης ενός επισκέπτη. Παραμένουν ακόμη και όταν το άτομο επισκέπτεται άλλους ιστότοπους.

Αυτά τα κομμάτια κώδικα παρακολουθούν σιωπηλά τις δραστηριότητές μας στο διαδίκτυο, συλλέγοντας πληροφορίες για το τι ψάχνουμε και τα είδη των προϊόντων που τείνουμε να αγοράζουμε, για παράδειγμα. Εχουν γίνει ένας βασικό εργαλείο για τους διαφημιστές να συντονίζουν με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο μας στοχεύουν με διαφημίσεις στο διαδίκτυο.

Οι διαφημιστές εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα cookies ως εργαλείο συλλογής δεδομένων για τους πελάτες τους. Περίπου το 40,9% των ιστοτόπων παγκοσμίως χρησιμοποιούν cookies για τη συλλογή δεδομένων για τους χρήστες, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας τεχνολογίας ιστού W3Techs.

Αλλά τα cookies δεν είναι μόνο μια μέθοδος παρακολούθησης των συνηθειών περιήγησης των χρηστών. Αποτελούν επίσης ένα βασικό μέρος του τρόπου λειτουργίας του σύγχρονου ιστού. Διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στο να διατηρείται ένας χρήστης συνδεδεμένος καθώς περιηγείται από τη μια ιστοσελίδα στην άλλη.

Open Image Modal
Φωτογραφία αρχείου: Γυναίκα στη Διεθνή Εκθεση Εισαγωγών Κίνας περνάει μπροστά από το logo της Google - Σαγκάη, 5 Νοεμβρίου 2018.
via Associated Press

Ενα επιχείρημα για τη διατήρηση των cookies στον ιστό είναι η ευκολία. Με απλά λόγια, μπορούν να κάνουν πιο βολική για τους χρήστες την πλοήγηση στο διαδίκτυο, καθώς οι διαφημίσεις που εμφανίζονται είναι πιο προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα του χρήστη.

Βοηθούν επίσης τον ιστό να παραμείνει ελεύθερος στη χρήση - πολλοί εκδότες εισήγαγαν paywalls και επένδυσαν σε χορηγούμενο περιεχόμενο ως απάντηση στην αναμενόμενη σταδιακή κατάργηση των cookies.

Κατά κάποιο τρόπο, τα cookies έχουν γίνει επίσης ενοχλητικά για πολλούς χρήστες. Ο κανονισμός απορρήτου στην Ευρώπη απαιτεί από τους ιστότοπους να εμφανίζουν πλαίσια που ζητούν από τους χρήστες ποια cookies θέλουν να αποθηκευτούν στις συσκευές τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα γνωστά μας πια πλαίσια ελέγχου που μας ζητούν να συναινέσουμε στα cookies.

Γιατί παραμένουν τα cookies

Αρχικά, η Google προσπάθησε να εισαγάγει μια εναλλακτική λύση για τα cookies που να επικεντρώνεται περισσότερο στο απόρρητο. Η εταιρεία ξεκίνησε την πρωτοβουλία «Privacy Sandbox» το 2019 για να βρει μια λύση που προστατεύει το απόρρητο των χρηστών, επιτρέποντας παράλληλα το περιεχόμενο να παραμένει ελεύθερα διαθέσιμο στον ανοιχτό ιστό.

Το 2020, η Google είπε ότι θα τερματίσει την υποστήριξη για αυτά τα cookies μόλις βρει μια λύση που να λειτουργεί τόσο για χρήστες, εκδότες όσο και για διαφημιστές. Η εταιρεία είχε πει ότι στις αρχές του 2022 θα κυκλοφορούσε αυτή η νέα εναλλακτική. Ωστόσο, είχε επανειλημμένα καθυστερήσει το χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση των cookies, επικαλούμενη σχόλια από τη διαφημιστική βιομηχανία σχετικά με την εφαρμογή αυτών των αλλαγών, κάτι που θα σήμαινε δυνητικά λιγότερο αποτελεσματικές διαφημιστικές καμπάνιες. Αυτό το ζήτημα αποτελεί τον κύριο λόγο για τον οποίο η Google αποφάσισε τώρα να τερματίσει την προγραμματισμένη κατάργηση των cookie τρίτων.

Τι παρουσιάζει τώρα η Google - Και πώς θα λειτουργήσει

Η Google λέει ότι τώρα σχεδιάζει να διατηρήσει τα cookies. Αντί να τα μειώσει, ο τεχνολογικός γίγαντας θα «εισαγάγει μια νέα εμπειρία στο Chrome που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να κάνουν μια τεκμηριωμένη επιλογή που ισχύει για την περιήγησή τους στον ιστό», όπως λέει.

Η Google δεν παρείχε συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με το πώς θα μοιάζει αυτή η νέα προσέγγιση, αλλά είπε ότι συζητά τη «νέα διαδρομή με τις ρυθμιστικές αρχές και θα συνεργαστεί με τον κλάδο καθώς θα την αναπτύξουμε».

 

Προς το παρόν, η κίνηση της Google πιθανότατα θα σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τον ιστό θα είναι λίγο πολύ ο ίδιος. Οι χρήστες θα εξακολουθούν να βλέπουν πλαίσια ελέγχου που ρωτούν εάν θέλουν να αποδεχτούν όλα τα cookieς ή απλώς τα απαραίτητα.

Οι επιπτώσεις πιθανότατα θα είναι μεγαλύτερες για τους διαφημιστές, καθώς τα δεδομένα που λαμβάνουν οι έμποροι από τη δυνατότητα παρακολούθησης των χρηστών στον ιστό θα συνεχιστούν.

Ο Νο1 αντίκτυπος είναι ότι το διαδίκτυο θα παραμείνει δωρεάν. Χωρίς cookies τρίτων, οι ιδιοκτήτες ιστότοπων δυσκολεύονταν να καταλάβουν πώς να δημιουργήσουν έσοδα από το κοινό τους και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους έχει σημειωθεί τέτοια αύξηση στο περιεχόμενο με κλειστό ή πληρωμένο περιεχόμενο τα τελευταία χρόνια.

(με πληροφορίες από CNBC)