H «ρατσιστική» διαφήμιση της Volkswagen που προκάλεσε αντιδράσεις

Αποσύρθηκε άρον-άρον ενώ η εταιρεία αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη για την «προσβολή».
Open Image Modal
Cineberg via Getty Images

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ζήτησε συγγνώμη για την ανάρτηση ενός βίντεο, στο πλαίσιο προώθησης του νέου Golf 8, το οποίο αναρτήθηκε στην επίσημη σελίδα της εταιρείας στο Instagram αλλά χαρακτηρίστηκε ρατσιστικό.

Το επίμαχο βίντεο έχει αποσυρθεί, αλλά πολλοί ήταν αυτοί που πρόλαβαν να το αναδημοσιεύσουν στο Youtube και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σε αυτό εμφανίζεται ένα τεράστιο λευκό χέρι να σπρώχνει έναν μαύρο άντρα μακριά από ένα παρκαρισμένο VW Golf, πριν τον ρίξει σε ένα εστιατόριο που ονομάζεται Petit Colon, το οποίο μεταφράζεται από τα γαλλικά ως Μικρή Αποικία.

«Αναρτήσαμε ένα ρατσιστικό διαφημιστικό βίντεο στο κανάλι της Volkswagen στο Instagram», δήλωσε ο επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της VW, Γιούργκεν Στάκμαν. «Καταλαβαίνουμε την οργή του κοινού. Επειδή είμαστε κι εμείς τρομοκρατημένοι», πρόσθεσε. «Εκ μέρους της Volkswagen AG, ζητάμε συγνώμη από το κοινό για αυτό το βίντεο. Και ζητούμε συγνώμη ιδιαίτερα σε όσους αισθάνονται προσωπικά πληγωμένοι από το ρατσιστικό περιεχόμενο λόγω της δικής τους ιστορίας».

Η Volkswagen ζήτησε συγγνώμη σε ξεχωριστή δήλωση και είπε ότι, δεδομένης της ιστορίας της, «δεν ανέχεται καμία μορφή ρατσισμού, ξενοφοβίας ή διακρίσεων».

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1937 υπό το ναζιστικό καθεστώς και χρησιμοποίησε ανθρώπους από στρατόπεδα συγκέντρωσης για να κατασκευάζει οχήματα τα πρώτα χρόνια.

Πλέον, είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, παραδίδοντας σχεδόν 11 εκατομμύρια οχήματα το 2019. Ο όμιλος κατασκευάζει τις μάρκες αυτοκινήτων VW, Audi, Skoda, Seat και Porsche.

Ο Στάκμαν περιέγραψε το βίντεο ως «προσβολή για κάθε αξιοπρεπές άτομο».

«Ντρεπόμαστε γι αυτό και δεν μπορούμε να εξηγήσουμε πώς προέκυψε. Θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι θα το ξεκαθαρίσουμε. Και θα δημοσιοποιήσουμε τα αποτελέσματα και τις συνέπειες της έρευνας», εξήγησε.

Πέρυσι, η VW ζήτησε συγγνώμη αφού ο Διευθύνων Σύμβουλος, Χέρμπερτ Ντις, χρησιμοποίησε την έκφραση «Ebit macht frei» (μτφ. «το ebit απελευθερώνει») σε μια εκδήλωση της διοίκησης.

Το ebit είναι η συντομογραφία για τα κέρδη προ τόκων και φόρων και είναι ένα μέτρο των κερδών της εταιρείας.  Η φράση αυτή παρέπεμπε εμφανώς στο «Arbeit macht frei» (μτφ. «η εργασία απελευθερώνει») που αναγραφόταν στην πύλη του Αουσβιτς και σε άλλα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το 2017, μια διαφήμιση που εξίσωνε τις γυναίκες με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είχε εξοργίσει τους καταναλωτές στην Κίνα και είχε αναγκάσει την Audi να απολογηθεί. Η διαφήμιση, που προβλήθηκε μόνο στην Κίνα, δημιουργήθηκε από το τμήμα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της κοινοπραξίας της Volkswagen στην Κίνα και αποσύρθηκε επίσης εσπευσμένα.

(με πληροφορίες από CNN)