Η συνάντηση του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια με εκπροσώπους της Ryanair, μια μέρα πριν ο ίδιος ταξιδέψει σε Γαλλία και Σουηδία και μια ημέρα πριν η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία παρουσιάσει στα Χανιά το αναπτυξιακό της πλάνο για την επέκταση της τουριστικής δυναμικής των Χανίων, μολονότι δεν ανακοινώθηκε, τελικά δεν έμεινε και μυστική.
Λίγες ημέρες αφότου η Ryanair ανακοίνωσε ότι στις 29 Οκτωβρίου κλείνει τη βάση της στην Αθήνα, περιορίζοντας το επιχειρησιακό της έργο τη χειμερινή περίοδο, αφήνοντας μάλιστα αιχμές για τον υπουργό Βασίλη Κικίλια (είχε αφήσει ανάλογες αιχμές και για τον προκάτοχό του Χάρη Θεοχάρη), ότι δεν απαντά στα θέματα που θέτει περί μείωσης των χρεώσεων των αεροδρομίων, τελικά ο υπουργός είδε τα στελέχη της εταιρείας, όμως είπε αυτό που θα πει και σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες: τα κίνητρα που θα δοθούν θα είναι κίνητρα συνδιαφήμισης, μέσω του ΕΟΤ, για την ενίσχυση της χειμερινής περιόδου (Νοέμβριος 2002 – Μάρτιος 2023).
Σε αυτό το σημείο επισημαίνω ότι μόνο τέτοια κίνητρα μπορούν να δοθούν, καθώς το Υπουργείο Οικονομικών δεν μπορεί να δικαιολογήσει τυχόν επιδοτήσεις, αλλά μόνο χρήματα που θα δοθούν με τη μέθοδο της προβολής. Κι αυτό, παρά τις δηλώσεις του υπουργού Τουρισμού, μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, «για κίνητρα προς αεροπορικές εταιρείες και συνδιαφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος από τον ΕΟΤ».
Ισως, μάλλον, θα πρέπει να ωριμάσει η ιδέα ενός Υπουργείου Τουρισμού με αρμοδιότητες και δικό του ταμείο.
Τούτων δοθέντων, δεν θα υπάρξει κάτι ιδιαίτερο για τη Ryanair, η οποία ζητά a la carte αντιμετώπιση από την ελληνική κυβέρνηση και τα αεροδρόμια.
Ούτε αναμένεται να υπάρξει κάτι και από τη Fraport Greece, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Χανίων, στη συνάντηση που έχει από καιρό προγραμματίσει για τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου, με όλους τους φορείς της περιοχής, στο πλαίσιο των τακτικών της συναντήσεων στις περιοχές των 14 αεροδρομίων.
Οσον αφορά στην παρουσίαση που έγινε στα Χανιά, από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair Έντι Γουίλσον και Κιάρα Ραβάρα, διευθύντρια Πωλήσεων, Marketing και Διεθνούς Επικοινωνίας, προς το Επιμελητήριο, η εταιρεία ζήτησε και πάλι μειώσεις ή εξάλειψη των τελών των αεροδρομίων, επικαλούμενη ότι θα φέρνει στην Ελλάδα 10 εκατ. ταξιδιώτες ετησίως τα επόμενα 5 χρόνια, με τα περίπου 2,5 εκατ. από αυτούς να ταξιδεύουν εκτός της υψηλής περιόδου.
Η Ryanair, η οποία διατηρεί τη βάση στα Χανιά τη θερινή περίοδο, αλλά όχι τη χειμερινή, ενώ και το 2018 είχε αποσυρθεί από τον προορισμό, επανέρχεται καθώς διαβλέπει ότι η Ελλάδα είναι τουριστικό φιλέτο και θέλει να επωφεληθεί, έναντι του σκληρού ανταγωνισμού. Με άλλα λόγια, «τι θέλει η αλεπού στο παζάρι;».
Πάντως, σύμφωνα με την ανάλυση πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (με την υποστήριξη του Επιμελητηρίου Χανίων) στο διεθνές αεροδρόμιο των Χανίων (δεδομένα έως και 22/08/2022) η «Ryanair» αναδεικνύεται η αεροπορική εταιρεία με τις περισσότερες αφίξεις και εξυπηρετούμενους προορισμούς. Η εταιρεία, από το 2011, έχει ήδη μεταφέρει 3,5 εκατομμύρια επιβάτες στα Χανιά και υποστηρίξει περίπου 700 θέσεις εργασίας, ενώ παράλληλα διαθέτει και τοπική βάση από το 2013.
«Στον Τουριστικό προορισμό των Χανίων, μπορούμε να είμαστε περήφανοι για το καλύτερο καλοκαίρι της ιστορίας μας. Με σκληρή και συλλογική προσπάθεια κατακτήσαμε μια από τις κορυφαίες θέσεις στην ελληνική αγορά, με το αεροδρόμιο ”Ιωάννης Δασκαλογιάννης”, κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2022, να έχει διακινήσει 2.331.457 επιβάτες, έναντι 1.035.167 το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Το αεροδρόμιο Χανίων κατέγραψε διψήφια άνοδο διεθνών αφίξεων σε ποσοστό 19,8% τον Αύγουστο, έναντι του Αυγούστου του ’19, που μεταφράζεται σε 245.623 ξένους τουρίστες».
«Ο Τουρισμός, είναι με διαφορά ο πλέον δυναμικός κλάδος της Οικονομίας των Χανίων, καθώς σήμερα παράγει περισσότερο από το 50% του περιφερειακού Α.Ε.Π. και εξασφαλίζει το 25% της Απασχόλησης του τόπου μας, με αποτέλεσμα να βρίσκεται δίκαια στο επίκεντρο της συστηματικής μελέτης και των δυναμικών παρεμβάσεων εκ μέρους της Επιχειρηματικής, Οικονομικής και Τεχνικής μας Κοινότητας».
«Για το λόγο αυτό, τα Επιμελητήρια της Δυτικής Κρήτης έχουμε ήδη τοποθετηθεί δημόσια και εργαζόμαστε μεθοδικά για τη διερεύνηση των προϋποθέσεων δημιουργίας ”Πρότυπου Τουριστικού Προορισμού Ολοκληρωμένης Διαχείρισης” & ”Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού των Χανίων”, στο πλαίσιο των θεσμικών δυνατοτήτων που μας προσφέρει πλέον ο νέος Νόμος 4875, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού», ανέφερε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, Αντώνης Ροκάκης.