H γερμανική ακροδεξιά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πώς το AfD κατάφερε να κυριαρχήσει σε Facebook και Twitter

Πώς το AfD κατάφερε να κυριαρχήσει σε Facebook και Twitter και να κερδίσει ψηφοφόρους
Open Image Modal
Hannibal Hanschke / Reuters

«Βοήθησαν», έστω εμμέσως, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην γιγάντωση της ακροδεξιού, ξενοφοβικού AfD στην Γερμανία; Μήπως τα στελέχη και απλά μέλη του κόμματος είχαν συγκεκριμένη στρατηγική για την αξιοποίηση των social media ή απλά οι ακραίες απόψεις μοιράζονται περισσότερο και από περισσότερους επειδή το «κοινό» είναι πιο παθιασμένο;

Ασχέτως ποια είναι η απάντηση- που σίγουρα δεν είναι εύκολο να δοθεί- γεγονός παραμένει πως το AfD υπήρξε πολύ πιο δραστήριο από όλα τα άλλα κόμματα στην Γερμανία που διεκδίκησαν την ψήφο των πολιτών στις τελευταίες εκλογές και όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters επικαλούμενο σχετική έκθεση για την on line δραστηριότητα του κόμματος πριν τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2017, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνέβαλλε σημαντικά στην εκτόξευση των ποσοστών του. Σήμερα εμφανίζεται στις δημοσκοπήσεις ως το κόμμα που συγκεντρώνει το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό στην πρόθεση ψήφου. 

Υπενθυμίζεται πως το AfD κέρδισε έδρες στο εθνικό κοινοβούλιο για πρώτη φορά τον περασμένο Σεπτέμβριο, και ένα ποσοστό 12,6% ενώ για την προεκλογική του εκστρατεία χρησιμοποίησε πολύ περισσότερο το Facebook και το Twitter συγκριτικά με τα άλλα κόμματα.

Συγκεκριμένα, περίπου οι μισές αναρτήσεις που αφορούσαν τις εκλογές και έγιναν retweet αφορούσαν το AfD και οι αναρτήσεις του κόμματος στο Facebook έγιναν share πέντε φορές περισσότερο επίσης συγκριτικά με των άλλων κομμάτων.

Τώρα, με τις περιφερειακές εκλογές να πλησιάζουν στην Βαυαρία και το Έσσε, το AfD κερδίζει και πάλι έδαφος με διαρκείς αναρτήσεις για θέματα όπως η «αύξηση της εγκληματικότητας» που σύμφωνα με τη δική του ανάγνωση οφείλεται στους πρόσφυγες/μετανάστες. Και για μια ακόμη φορά οι αναρτήσεις αυτές αναπαράγονται και διαδίδονται στα social media ευρέως και με ταχύτατους ρυθμούς από τους υποστηρικτές του κόμματος.

«Χρησιμοποιούν μηνύματα πολύ επιθετικά που ευνοούν την πόλωση, κάτι που προκαλεί τους χρήστες να αντιδρούν» εξηγεί ο Juan Carlos Medina Serrano από την ομάδα πολιτικών επιστημών του Πολυτεχνείου του Μονάχου, που δημοσίευσε την έκθεση.

Open Image Modal
JOHN MACDOUGALL via Getty Images

 

Στο μεταξύ το AfD μαζί με διάφορες ακροδεξιές ομάδες, έσπευσε επίσης να συμμετάσχει σε διαδηλώσεις για την δολοφονία ενός άνδρα στο Κέμνιτς, υπόθεση για την οποία συνελήφθησαν δύο αιτούντες άσυλο από το Ιράκ και τη Συρία. Το όλο θέμα προβλήθηκε με ένταση από το κόμμα στα social media και σύντομα «Το Κέμνιτς έγινε ένα από τα 10 κορυφαία hashtags στη Γερμανία για διάστημα δύο εβδομάδων», σχολίασε ο Medina Serrano.

Και η υποστήριξη αυξάνει

Παρά την καταδίκη από τα υπόλοιπα κόμματα του δημοκρατικού τόξου για την συμπόρευση του με ομάδες νεο-ναζί, το AfD κερδίζει όλο και περισσότερους υποστηρικτές μεταξύ των εφήβων, που βέβαια είναι και πιστοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Ο εκπρόσωπος της AfD, Michael Pfalzgraf έχει δηλώσει ότι το κόμμα χρησιμοποίησε τα social media για να επικοινωνήσει με υποστηρικτές του και να κατανοήσει τις ανησυχίες τους και για να ενημερωθεί προκειμένου να διαμορφώσει και να διατυπώσει τα πολιτικά του αιτήματα.

Ο ίδιος αρνήθηκε να δώσει λεπτομέρειες για τα χρήματα που δαπανώνται για τα social media αλλά ανέφερε ότι ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς, γίνεται από εθελοντές.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, όπως και με τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016, υπήρξαν ανησυχίες ότι οι ψηφοφόροι στη Γερμανία επηρεάζονται από «ψευδείς» ειδήσεις (fake news), αλλά η 60 σελίδων μελέτη που διεξήχθη διαπιστώνει ότι η εξάπλωση τους δεν ήταν σημαντική.

Σε ένα δείγμα 350 εκατομμυρίων tweets που συγκεντρώθηκαν σε διάστημα επτά μήνες πριν από τις γενικές εκλογές, κανένα από τα 100 πιο διαδεδομένα μηνύματα δεν περιείχαν/αφορούσαν ψευδείς ειδήσεις. Ωστόσο 51 από αυτά αφορούσαν το AfD.

Open Image Modal
Wolfgang Rattay / Reuters

 Σε ό,τι αφορά το Facebook, εννέα από τις 100 πιο shared stories παρουσιάζονται με τρόπο που στοχεύει στην πρόκληση έντονων αρνητικών συναισθημάτων κατά των προσφύγων, αλλά δεν περιείχαν ξεκάθαρα και αποδεδειγμένα στοιχεία «ψευδών ειδήσεων». Γι αυτό και όπως τονίζεται στην έκθεση, αυτά τα στοιχεία δεν αρκούν για να χαρακτηριστούν fake news.

Retweeting

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης πως οι υποστηρικτές του AfD κατάφεραν να διευρύνουν το κοινό των αναρτήσεων τους ή των σχολίων τους. Χρήστες των social media, θετικά προσκείμενοι στο κόμμα, συχνά κάνουν αναρτήσεις στο Twitter που συνοδεύονται από links σε θέματα της Die Welt, που είναι ένα συντηρητικό μέσω, αλλά σε άλλα μέσα ενημέρωσης που ανήκουν στην «δεξιά πτέρυγα» των ΜΜΕ.

Αυτές οι αναρτήσεις προωθούν συχνά ιστοσελίδες με ειδήσεις όπως το Junge Freiheit και η γερμανική έκδοση του Epoch Times, που αποτελεί μέρος ενός ομίλου ΜΜΕ που δημιουργήθηκε από Κινεζο-Αμερικανούς, μέλη της σέκτας
Falun Gong και εστιάζει επίσης σε θέματα μετανάστευσης που εστιάζει και το AfD. Επίσης δημοφιλείς είναι ιστοσελίδες ρωσικών ΜΜΕ όπως τοSputnik και RT Deutsch που σκιαγραφούν θετικά το AfD.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί κατά την έρευνα που διεξήχθη, δεν υπήρξαν πολλές ενδείξεις δραστηριότητας από ρωσικούς λογαριασμούς των γνωστών «trolls» που υποπτευόταν ότι επιχείρησαν να χειραγωγήσουν τις εκλογές στις ΗΠΑ.

Τέλος παρατηρήθηκε πως στις σελίδες που διατηρούν στο Facebook τα γερμανικά πολιτικά κόμματα, το AfD καταγράφει τον μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων και οι αναρτήσεις του μοιράστηκαν πέντε φορές περισσότερο από αυτές του πλησιέστερου αντιπάλου του κόμματος. Και ενώ οι απαντήσεις των αναγνωστών στα μηνύματα στο Facebook των άλλων κομματιών έδειχναν ως επί το πλείστον πως τους άρεσαν ή ότι τα έβρισκαν αστεία οι αντιδράσεις στις αναρτήσεις του AfD εκφράζονται σε σημαντικό βαθμό με το emoji που δείχνει «θυμό»...

Πηγή: Reuters