«Homeland»: Η κατασκοπική σειρά που αγάπησε ο πλανήτης φτάνει στο τέλος

Μια αναδρομή στο τηλεοπτικό πρότζεκτ του δικτύου Showtime, λίγο πριν το φινάλε.
|
Open Image Modal
Η Κλερ Ντέινς ως Κάρι Μάθισον στην σειρά του Showtime, «Homeland»
Youtube

Το βράδυ της Κυριακής και μετά από οκτώ σεζόν, το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο Showtime θα προβάλει το τελευταίο επεισόδιο της δημοφιλούς κατασκοπικής σειράς, «Homeland».

Το βραβευμένο πρότζεκτ των Αλεξ Γκάνζα και Χάουαρντ Γκόρντον, βασισμένο στην ισραηλινή σειρά «Prisoners of War», ξεκίνησε στις 2 Οκτωβρίου του 2011, λίγες ημέρες μετά την δέκατη επέτειο των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου στους Δίδυμους Πύργους στην Νέα Υόρκη. Οι δημιουργοί του «Homeland» εστίασαν στον ανθρώπινο αντίκτυπο του πολέμου κατά της τρομοκρατίας που ακολούθησε τη «μαύρη» ημέρα στις ΗΠΑ. Από το πρώτο επεισόδιο μέχρι και τα τελευταία, η σειρά διερεύνησε θεματικές όπως για παράδειγμα τις πολιτικές δυνάμεις που προέκυψαν γύρω από το αντιτρομοκρατικό κίνημα και κατά διαστήματα, προσπάθησε να αποκαλύψει σκοτεινές πτυχές της αμερικανικής κυβέρνησης, σε επιχειρήσεις της εντός και εκτός συνόρων. «Ο στόχος από την αρχή ήταν να γίνουν κατανοητές οι συγκρούσεις και οι συζητήσεις για το πώς η Αμερική επέλεγε να προβάλει τη δύναμή της στο εξωτερικό», είπε ο Γκάνζα σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Variety.

To «Homeland» μας σύστησε την Κάρι Μάθισον (Κλερ Ντέινς), μια πράκτορα της CIA που πάσχει από διπολική διαταραχή και μάχεται κατά της τρομοκρατίας, έναν δυναμικό χαρακτήρα που δεν υπάρχει όμοιός του -μέχρι στιγμής- στην αμερικανική τηλεόραση. Η Μάθισον, μετά την διεξαγωγή μιας μη εξουσιοδοτημένης επιχείρησης στο Ιράκ, τίθεται υπό επιτήρηση και επανατοποθετείται στο κέντρο αντιτρομοκρατίας της CIA στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνια. Η ιστορία ξεκινάει με την επιστροφή του Νίκολας Μπρόντι (Ντέιμιεν Λιούις), ενός Αμερικανού πεζοναύτη, ο οποίος γυρίζει στο σπίτι του μετά από πολλά χρόνια αιχμαλωσίας από την Αλ Κάιντα. Η Μάθισον μαθαίνει για την επιστροφή του και πιστεύει ότι ο Μπρόντι  έχει στρατολογηθεί από την Αλ Κάιντα, όπως την είχε ενημερώσει έμπιστος πρώην πληροφοριοδότης της. Με στόχο την έρευνα για τον Μπρόντι και την αποτροπή μιας νέας τρομοκρατικής επίθεσης επί αμερικανικού εδάφους, η πρωταγωνίστρια στρέφεται προς τον μέντορά της Σολ Μπέρενσον και αργότερα τον συνεργάτη της CIA, Πίτερ Κουίν. Κι ενώ η σειρά είχε δυο πολύ επιτυχημένες πρώτες σεζόν, η τρίτη ήταν χαμηλών τόνων, εστιάζοντας στο συναισθηματικό κομμάτι των χαρακτήρων και συνεπώς των τηλεθεατών. Η τέταρτη σεζόν λειτούργησε κατά κάποιο τρόπο ως επανασύσταση της σειράς, με νέα δυναμική και μερικά από τα καλύτερα επεισόδια που έχουμε παρακολουθήσει.

Η νέα προσέγγιση της τέταρτης σεζόν είχε ως συνέπεια την μετέπειτα παρουσίαση θεμάτων όπως η τρομοκρατία του ISIS, επιθέσεις σε αμερικανικές πρεσβείες, η πολιτική και η προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών, οι παρεμβάσεις των Ρώσων και η σχέση τους με τους Αμερικάνους, για να επιστρέψει σε πλήρη κύκλο στην όγδοη σεζόν όπου η Μάθισον κρίνεται ύποπτη ως διπλή πράκτορας, μετά από επτά μήνες εγκλεισμού χωρίς τα φάρμακά της, σε ρωσικό γκουλάγκ, στην έβδομη σεζόν. Όπως δήλωσε η Ντέινς σε συνέντευξή της στο Entertainment Weekly: «Μου άρεσε η ιδέα ότι η Κάρι θεωρείται ύποπτη προδότης, δηλαδή ένας Μπρόντι». 

Η σειρά γνώρισε μεγάλη επιτυχία από τα πρώτα κιόλας επεισόδια και κατάφερε να συγκεντρώσει πολλούς και σταθερούς θεατές. Η πρώτη σεζόν τιμήθηκε από σημαντικούς θεσμούς όπως τα Emmys, οι Χρυσές Σφαίρες και σύντομα το τηλεοπτικό εγχείρημα των Γκάνζα και Γκόρντον χαρακτηρίστηκε ως «ποιοτική τηλεόραση». Το «Homeland» απέκτησε εκατομμύρια θαυμαστές σε όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και προσωπικότητες από τον χώρο της πολιτικής και του πολιτισμού, από τον Μπαράκ Ομπάμα και την Χίλαρι Κλίντον μέχρι τον Στίβεν Κινγκ και τον Τζέι-Ζ. 

Παρά την επιτυχία όμως της τέταρτης και πέμπτης σεζόν, η πιο δημοφιλής σειρά του Showtime αντιμετώπισε αντιδράσεις αναφορικά με την στερεοτυπική απεικόνιση της ζωής και του πολιτισμού της Μέσης Ανατολής και την παρουσίαση των μουσουλμάνων ως «κακών χαρακτήρων». Πολλοί θεώρησαν την σειρά «ισλαμοφοβική». Ως αποτέλεσμα, οι δυο επόμενες σεζόν επικεντρώθηκαν σε άλλα ζητήματα που αφορούσαν στον ρόλο των Ρώσων, στο «βαθύ κράτος», στην τρομοκρατία του κυβερνοχώρου, στις ψευδείς ειδήσεις και στην αμερικανική ακροδεξιά.

Σύμφωνα με το Variety, οι κύριοι συντελεστές του «Homeland» επισκέφτηκαν πολλές φορές την Ουάσινγκτον και γνώρισαν αληθινούς αντίστοιχους χαρακτήρες, ως μέρος της έρευνας πριν τη συγγραφή των σεναρίων. Αυτό οδήγησε στην συνάφεια του «Homeland» με την πραγματική επικαιρότητα. 

Η όγδοη και τελευταία σεζόν περιλαμβάνει αναδρομές στην δράση των βασικών χαρακτήρων και «φωτίζουν» αρκετά αναπάντητα ερωτήματα. Μένει να δούμε πώς θα ολοκληρωθεί η σειρά, με την Μάθισον να καλείται να αποφασίσει μπροστά σε δραματικά διλήμματα που αφορούν στην τύχη των κεντρικών προσώπων της σειράς, αλλά και το μέλλον της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής.

Παραβλέποντας κάποια σεναριακά κενά στην πορεία, το «Homeland» ανήκει αναμφισβήτητα στις σειρές εκείνες που έχουν προκαλέσει ανοιχτό διάλογο και θα μείνει σημείο αναφοράς στην σύγχρονη ποπ κουλτούρα.