Icon of the Seas: Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο σαλπάρει και προκαλεί αντιδράσεις

Το ταξίδι του υπερπολυτελούς κρουαζιερόπλοιου έφερε και πάλι στην επιφάνεια το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα που αφήνουν πίσω τους τέτοια μεγαθήρια.
Open Image Modal
via Associated Press

Το «Icon of the Seas», είναι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο που κατασκευάστηκε ποτέ στον κόσμο και έβαλε πλώρη για το παρθενικό του ταξίδι από το Μαϊάμι με προορισμό τις εξωτικές παραλίες της Καραϊβικής.

Η καθέλκυση του, έγινε εν μέσω θαυμασμού για τις δυνατότητες του ανθρώπου και της τεχνολογίας καθώς το πλοίο, που είναι πιο ψηλό και από τον Πύργο του Άιφελ, διαθέτει 20 καταστρώματα και μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους από 7.000 επιβάτες και πλήρωμα.

Open Image Modal
via Associated Press

Όσοι έχουν την τύχη να απολαύσουν το υπερπολυτελές ταξίδι του, θα μπορούν να κολυμπήσουν στο «Thrill Island», το μεγαλύτερο θαλάσσιο πάρκο εν πλω ενώ διαθέτει έναν εσωτερικό καταρράκτη μήκους 17 μέτρων.

Open Image Modal
via Associated Press
Open Image Modal
via Associated Press
Open Image Modal
via Associated Press

Ωστόσο, το ταξίδι του υπερπολυτελούς κρουαζιερόπλοιου έφερε και πάλι στην επιφάνεια το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα που αφήνουν πίσω τους τέτοια μεγαθήρια.

Περιβαλλοντικές οργανώσεις, έχουν ήδη ξεσηκωθεί υποστηρίζοντας ότι το πλοίο που κινείται με LNG, έχει κατηγορηθεί για greenwashing καθώς οι εκπομπές μεθανίου του LNG είναι πιο ισχυρές από αυτές του άνθρακα.

Συγκρίνοντας μάλιστα το αποτύπωμα άνθρακα μιας εβδομαδιαίας διακοπών με το Icon of the Seas και μια αεροπορική πτήση και τη διαμονή σε ξενοδοχείο, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τέτοιες κρουαζιέρες είναι οκτώ φορές πιο ρυπογόνες από την ένταση άνθρακα.

Η Royal Caribbean, στην οποία ανήκει το κρουαζιερόπλοιο, επιμένει ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), είναι το «πιο καθαρό καύσιμο θαλάσσης» με τον Bryan Comer, διευθυντή του θαλάσσιου προγράμματος του Διεθνούς Συμβουλίου για Καθαρές Μεταφορές, να απαντά σε αυτό λέγοντας ότι «η χρήση τέτοιων καυσίμων δείχνει μια βιομηχανία που επενδύει σε ψευδείς κλιματικές λύσεις».

«Πως μπορεί κανείς να χαρακτηρίζει το LNG πράσινο καύσιμο όταν ο κινητήρας εκπέμπει 70 έως 80% περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά ταξίδι από ό,τι αν χρησιμοποιούσε κανονικό καύσιμο», υπογραμμίζει. 

Open Image Modal
via Associated Press

Η χρήση LNG αντί άλλων καυσίμων στα πλοία μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά ένα τέταρτο. Αλλά ένα κρουαζιερόπλοιο που χρησιμοποιεί LNG εκπέμπει περισσότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου συνολικά, λόγω της «ολίσθησης μεθανίου», είπε ο Comer.

«Το μεθάνιο παγιδεύει περίπου 80 φορές περισσότερη θερμότητα από το CO2 κατά τη διάρκεια των 20 ετών μετά την απελευθέρωσή του στην ατμόσφαιρα» καταλήγει.

Τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν κυψέλες καυσίμου και ανανεώσιμες πηγές υδρογόνου ή μεθανόλης, που εκπέμπουν λιγότερα αέρια θερμοκηπίου, υπογραμμίζει ο Κόμερ.

Το πρόβλημα σε όλα αυτά είναι ότι το Icon σχεδιάστηκε πριν από περίπου επτά χρόνια, όταν το LNG θεωρείτο το «πιο πολλά υποσχόμενο καύσιμο» δήλωσε ο Nick Rose, αντιπρόεδρος της Royal Caribbean.

«Θεωρούμε ότι είναι ένα μεταβατικό καύσιμο που συμβάλλει στην οικοδόμηση ευελιξίας στον σχεδιασμό του πλοίου μας και επίσης μας βοηθά να προσαρμοστούμε πιο εύκολα σε διαφορετικούς τύπους καυσίμων καθώς η αγορά εξελίσσεται και εισάγονται άλλες κλιμακούμενες εναλλακτικές λύσεις».

Open Image Modal
via Associated Press

Το Icon κατασκευάστηκε για να φιλοξενεί κυψέλες καυσίμου, οι οποίες παράγουν ηλεκτρική ενέργεια χωρίς καύση, για να χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία των ανελκυστήρων, αλλά οι μπαταρίες δεν έχουν τοποθετηθεί λόγω προβλήματος με τους προμηθευτές.

Ο Ρόουζ είπε ότι η εταιρεία δεσμεύτηκε να βρει και να εφαρμόσει εναλλακτικές πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των κυψελών καυσίμου. «Το LNG είναι ένα μέρος της στρατηγικής μας για εναλλακτικά καύσιμα, μαζί με τα βιοκαύσιμα, τη μεθανόλη και άλλες πηγές ενέργειας, όπως η ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά», είπε.

Το τεράστιο πλοίο έχει επίσης κατασκευαστεί για να λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται όταν είναι δεμένο στα λιμάνια, μια πιο καθαρή εναλλακτική από τη λειτουργία γεννητριών υψηλής ρύπανσης.

Ωστόσο, η Βενετία, η Βαρκελώνη και το Άμστερνταμ είναι μόνο τρεις από τις πόλεις-λιμάνια που απαγορεύουν ή περιορίζουν τον ελλιμενισμό τόσο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων καθώς παραμένει άγνωστο το πόσο κατατρέφουν το περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων τους.

Η Marcie Keever, των Friends of the Earth US υποστηρίζει πάντως ότι «με την κατασκευή τέτοιων Mega πλοίων και τη χρήση του LNG, η βιομηχανία κρουαζιέρας κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση. Τέτοια πλοία απαιτούν περισσότερες υποδομές στα λιμάνια και καταστρέφουν υφάλους και οικοσυστήματα για να τα φιλοξενήσουν».