Η παραδοχή ότι ανάπτυξη και σεβασμός στον πολιτισμό μπορούν να συνυπάρχουν,έχει πλέον παγιωθεί.
Τα έργα του μετρό της Αθήνας, τόσο στη Γραμμή 2, που προηγήθηκε εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, όσο και στη Γραμμή 3 που ολοκληρώθηκε σήμερα με την παράδοση στην κυκλοφορία, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, και των τριών τελευταίων σταθμών: Μανιάτικα,Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο, αλλά και στο μετρό της Θεσσαλονίκης που θα παραδοθεί στα τέλη του 2023, καταδεικνύουν ότι κορυφαία έργα υποδομής μπορούννα συνυπάρχουν με την ιστορία αυτού του τόπου, που δεν είναι άλλη από τον αρχαίοπολιτισμό μας.
Το τρανό παράδειγμα των αρχαιολογικών ευρημάτων στον Πειραιά, κατά τις εργασίες του μετρό, η προστασία τους, αλλά και η ανάδειξή τους, όπως θα συμβεί και στο μετρό της Θεσσαλονίκης, δίνουν τη δυνατότητα σε όλους να αναλογιστούν ότιεφόσον οι υπηρεσίες του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα συνεργάζονται,μπορούμε να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα.
Βέβαια, στα μεγάλα έργα η αρχαιολογική υπηρεσία δείχνει μεγάλη σπουδή καιασχολείται αμέσως με τη σκαπάνη, κάτι που –δυστυχώς- δε συμβαίνει σε μικρότερα έργα, για οικοδομές ή εμπορικές δραστηριότητες, που πολύς κόσμος έχει χάσει χρόνια και χρήματα μέχρι να ολοκληρωθούν ανασκαφές ή να μην έχουν αρχίσει καν.
Η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στον Πειραιά
Κατά τη διάρκεια της ανασκαφικής έρευνας, της μεγαλύτερης που έγινε ποτέ στηνπόλη του Πειραιά, με την ευκαιρία του μετρό, αποκαλύφθηκαν 150 κατασκευέςσχετιζόμενες με αρχαία υδροσυστήματα, χαρακτηριστικές της αρχαίας πόλης του Πειραιά.
Αυτές έρχονται να προστεθούν στα περισσότερα από 345 πηγάδια και 388 δεξαμενές που έχουν ήδη βρεθεί σε παλιότερες ανασκαφές στην πόλη.
Η συνολική έκταση που ελέγχθηκε αρχαιολογικά, από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, σε 5 Σταθμούς και 7 Φρέατα Εξαερισμού, προσεγγίζει τα30.000 τ.μ., ενώ οι σωστικές ανασκαφικές έρευνες διενεργήθηκαν σε συνολικήεπιφάνεια 7.500 τ.μ.
Υπό μόνιμη αρχαιολογική παρακολούθηση πραγματοποιήθηκαν όλες οι εκσκαφικές εργασίες, αλλά και η διάνοιξη των 7,6 χλμ της σήραγγας διέλευσης των συρμών.
Κυρίαρχο στοιχείο το νερό στον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο»
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στον αρχαιολογικό νόμο, το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από την Αττικό Μετρό την υλοποίηση στον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο» μιας μόνιμης έκθεσης για το Σύστημα Ύδρευσης της αρχαίας πόλης του Πειραιά.
Η κεντρική ιδέα υπήρξε και η αφετηρία για τη σύνθεση του μουσειολογικού σκεπτικού:
«H σύνδεση της διαχείρισης του νερού με την ιστορική και κοινωνική εξέλιξη τηςπόλης του Πειραιά από τα Κλασικά χρόνια έως την Ύστερη αρχαιότητα».
Ο σταθμός, αλλά και το κέντρο της πόλης του Πειραιά, κοσμούνται με μία αρχαιολογική έκθεση, που αναδεικνύει το σύστημα ύδρευσης της αρχαίας πόλης του Πειραιά και που μπορεί να λειτουργήσει ως αφετηρία για τη διασύνδεση -μέσω πολιτιστικών διαδρομών- των οικιστικών και των οχυρωματικών καταλοίπων,ορατών στους ανοιχτούς αρχαιολογικούς χώρους της σύγχρονης πόλης, των Νεωσοίκων και του Θεάτρου της Ζέας με το Αρχαιολογικό Μουσείο, δημιουργώντας ένα δυναμικό πλέγμα πολιτισμού.
Στον σταθμό, το μπλε είναι το χρώμα που ξεχωρίζει και εφόσον τον περπατήσεις, θα δεις αρχαιολογικά ευρήματα με σημάνσεις και στοιχεία στα ελληνικά και τα αγγλικά, θα δεις ένα βοτσαλωτό δάπεδο, και ορισμένα ακόμα χαρακτηριστικά για τη χρήση του νερού.
Ολόκληρος ο σταθμός «Πειραιά» βρίσκεται κάτω από τη θάλασσα
Στα 48 μέτρα βάθος κινήθηκαν οι εργασίες για το μετρό του Πειραιά, με τον σταθμό να βρίσκεται ουσιαστικά κάτω από τη θάλασσα. Κατά τη διάρκεια των έργων, βρέθηκαν και βόμβες από τον βομβαρδισμό του Πειραιά, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Στον σταθμό, που εφάπτεται οπτικά του σταθμοί του Ηλεκτρικού, πλέον Γραμμή 1 του μετρό, κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα, ενώ εντυπωσιάζουν και οι κολόνες στήριξηςτης οροφής.
Η φτωχογειτονιά, τα Μανιάτικα με τον δικό τους σταθμό μετρό
Το άγαλμα της Ηρωίδας Μιανιάτισσας, που βρίσκεται στην είσοδο του σταθμού «Μανιάτικα», αποτελεί από μόνο του σήμα κατατεθέν μιας περιοχής με ιστορία και πόνο.
Με κίτρινο χρώμα ο σταθμός, θα δώσει την ευκαιρία να μετακινηθούν με περισσότερη ευκολία συνάνθρωποί μας από αυτή τη φτωχογειτονιά και ίσως δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης και αυτής της περιοχής.