«Και πονηριά στο μάτι»: Ένα αφιέρωμα στον Αλέκο Σακελλάριο με τον Γιάννη Μπέζο

Δύο παραστάσεις με αφορμή τα 30 χρόνια από τον θάνατό του.
Open Image Modal
Γιάννης Μπέζος
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

«Υπάρχει μια κατηγορία ανθρώπων που προσπαθούν να συγκρατήσουν το χρόνο. Να μην αφήνουν ανεκμετάλλευτο ούτε δευτερόλεπτο. Δηλαδή, να χαρούν τη ζωή στο σύνολο της. Με τα πάνω και με τα κάτω της. Ο αρχηγός της ομάδας είναι ο Σακελλάριος. Ο τίτλος του αφιερώματος μας δεν είναι τυχαίος, «και πονηριά στο μάτι». Μια πονηριά που δεν έχει να κάνει με το βαθύ αίσθημα, αλλά με την καθημερινή συμπεριφορά που δείχνει έντονα την αγάπη για ζωή και κυρίως για παιχνίδι. Τη σοβαρότητα που επιστρατεύει το παιδί για να παίξει, όπως και τη φαντασία, έχει σαν οπλισμό ο Αλέκος Σακελλάριος, γι’ αυτό ριζώνει στις καρδιές μας και τα λόγια του γίνονται και δικά μας λόγια. Μας βάζει στο παιχνίδι του, αφού έτσι κι αλλιώς είμαστε κι εμείς έτοιμοι να μπούμε κι ας κάνουμε οτι δήθεν συνομιλούμε με τους ψαγμένους και μοντέρνους καιρούς μας». 

Ο πολύπειρος Γιάννης Μπέζος, η Κωνσταντίνα Νταντάμη, η Ντένια Στασινοπούλου και ο Θοδωρής Οικονόμου παρουσιάζουν στον Ιανό δύο παραστάσεις - αφιέρωμα στον μεγάλο Αλέκο Σακελλάριο με αφορμή τα 30 χρόνια από τον θάνατό του, με τίτλο «Και πονηριά στο μάτι». 

Θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, στιχουργός, δημοσιογράφος, ο Αλέκος Σακελλάριος (1913 - 1991), υπήρξε από τους σημαντικότερους ανανεωτές της μεταπολεμικής νεοελληνικής κωμωδίας και από τους σημαντικότερους στιχουργούς του ελαφρού ελληνικού τραγουδιού. Έγραψε 200 θεατρικά έργα, 60 κινηματογραφικά σενάρια και περί τα 2.000 τραγούδια.

Συνεργάστηκε με όλους τους επιθεωρησιακούς συγγραφείς του καιρού του, αλλά η συνεργασία του με τον Χρήστο Γιανακόπουλο άφησε εποχή. Μία δημιουργικότατη εικοσαετής συνεργασία με μεγάλο σερί επιτυχιών, όπως μας θυμίζει η ιστοσελίδα της Φίνος Φιλμ.

Το 1946, ξεκίνησε ύστερα από προτροπή του Φιλοποίμενα Φίνου τη λαμπρή κινηματογραφική του πορεία. Ήταν η ταινία «Παπούτσι από τον Τόπο σου», της οποίας η κόπια δυστυχώς δεν υπάρχει σήμερα. Ακολουθεί η ταινία «Μαρίνα» (1947) και «Οι Γερμανοί Ξανάρχονται» (1948), ταινία, της οποίας η καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία τον καθιερώνουν ως σπουδαίο σκηνοθέτη και αχώριστο συνεργάτη του Φίνου.

Ο Σακελλάριος αποτελεί φαινόμενο για τον κινηματογράφο, αφού ήταν σκηνοθέτης, σεναριογράφος και στιχουργός των τραγουδιών που ακούγονταν στις ταινίες του. Κάποια από τα ήδη δοκιμασμένα και πετυχημένα θεατρικά του έργα τα μετέφερε με ανάλογη επιτυχία στο σινεμά, όπως το «Ούτε Γάτα ούτε Ζημιά» (1954). Πολλά από τα σενάρια του ήταν πρωτοποριακά, τα οποία συνεπικουρούμενα από εξαιρετική σκηνοθεσία συγκρότησαν ταινίες μνημεία για τον ποιοτικό εμπορικό κινηματογράφο και για τη Φίνος Φιλμ, όπως οι δύο «Λατέρνες» – «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο» (1955), Λατέρνα Φτώχεια και Γαρύφαλλο» (1957) – «Η Θεία από το Σικάγο» (1957), Η Κυρά μας η Μαμή» (1958), «Το Ξύλο βγήκε απ΄τον Παράδεισο» (1959), «Η Αλίκη στο Ναυτικό» (1961), «Το Δόλωμα» (1964) και άλλες.

Έχει γράψει αμέτρητα τραγούδια τόσο για το θέατρο όσο και τον κινηματογράφο. Πολλά από αυτά σημειώσανε μοναδική επιτυχία και αποτελούν σταθμό του ελληνικού πενταγράμμου («Γαρύφαλλο στο αυτί», «Τράβα μπρος», «Άστα τα μαλλάκια σου», «Υπομονή», «Το τραμ το τελευταίο», «Πάμε σαν άλλοτε», «Σήκω χόρεψε συρτάκι» και πολλά άλλα).

Ανέδειξε ηθοποιούς, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Τζένη Καρέζη - την οποία πίστεψε όσο κανείς άλλος και της έδωσε το έναυσμα για την κινηματογραφική της καριέρα στη «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο» -, και την Αλίκη Βουγιουκλάκη με τη μεγαλειώδη επιτυχία «Το Ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο». Σε   κάποιους άλλους, που ήδη έκαναν θεατρική καριέρα, συνέβαλε τα μέγιστα στη διαμόρφωση της κινηματογραφικής τους προσωπικότητας, όπως  ο Βασίλης Λογοθετίδης, η Γεωργία Βασιλειάδου, ο Βασίλης Αυλωνίτης.

Η πορεία του συνεχίστηκε στο χώρο της τηλεόρασης από το πειραματικό της ακόμη στάδιο. Έγραψε και σκηνοθέτησε  περισσότερες από 40 τηλεοπτικές κωμωδίες, ενώ παρουσίασε και αρκετές ψυχαγωγικές εκπομπές. Την πρώτη του αγάπη, τη δημοσιογραφία, δεν την εγκατέλειψε ποτέ. Συνεργάστηκε με πολλά έντυπα, αρχικά ως ρεπόρτερ, άλλοτε ως ευθυμογράφος και χρονογράφος. Εξάλλου, εξέδωσε μαζί με τον Γιαννακόπουλο την εφημερίδα «Εικοσιτετράωρο» και τα περιοδικά «Πρωτεύουσα» και «Σαββατοκύριακο.

Τιμήθηκε με πολλά ελληνικά και ξένα βραβεία για όλο το εύρος της δημιουργίας του.

Open Image Modal
Αλέκος Σακελλάριος

Επιμέλεια προγράμματος, αφήγηση, τραγούδι: Γιάννης Μπέζος

Τραγούδι: Κωνσταντίνα Νταντάμη, Ντένια Στασινοπούλου

Στο πιάνο ο Θοδωρής Οικονόμου.

Info

Τo Σάββατο 8 και το Σάββατο 22 Ιανουαρίου στις 20:30, στον ΙΑΝΟ της Αθήνας, Σταδίου 24.

Λόγω των υγειονομικών συνθηκών και τα ισχύοντα μέτρα η παρακολούθηση τους με φυσική παρουσία γίνεται υποχρεωτικά με ηλεκτρονική κράτηση στο ianos.gr. Η είσοδος στο χώρο εκδηλώσεων στο (Cafe IANOS) επιτρέπεται μόνο με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή πιστοποιητικό νόσησης (έως 3 μήνες) και έλεγχο ταυτοπροσωπίας .

Μέγιστος αριθμός θεατών: 85 άτομα.

Open Image Modal

 

Είσοδος: 12€ (περιλαμβάνει ένα ποτήρι μπύρα ή ένα ποτήρι κρασί)

Link προκράτησης Σάβ. 8/1: https://www.ianos.gr/ticket1_-_giannhs_mpezos_-_kai_ponhria_sto_mati_-_afierwma_ston_aleko_sakellario_-_8-12-ekd-002159

Link προκράτησης Σάβ. 22/1: https://www.ianos.gr/ticket1_-_giannhs_mpezos_-_kai_ponhria_sto_mati_-_afierwma_ston_aleko_sakellario_-_22-12-ekd-002160

Για την είσοδο είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο ianos.gr ή στο ταμείο του βιβλιοπωλείου την ημέρα της εκδήλωσης και εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις.

 Link εκδήλωσης Σάβ. 8/1: https://www.ianos.gr/events/giannhs_mpezos_-_kai_ponhria_sto_mati_-_afierwma_ston_aleko_sakellario_-_8-1/

Link εκδήλωσης Σάβ. 22/1: https://www.ianos.gr/events/giannhs_mpezos_-_kai_ponhria_sto_mati_-_afierwma_ston_aleko_sakellario_-_22-1/