Με επικεφαλής τον ιατροδικαστή Andreas G. Nerlich του Πανεπιστημίου Ludwig-Maximilians του Μονάχου, μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων υποστηρίζει ότι η τοιχογραφία του Μιχαήλ Άγγελου «Κατακλυσμός» στην Καπέλα Σιστίνα απεικονίζει μια νεαρή γυναίκα φέρει σημάδια καρκίνου του μαστού, δηλαδή αλλοιώσεις στο ένα στήθος και στη μασχάλη.
Ο «Κατακλυσμός» στο δεύτερο άνοιγμα του θόλου του παρεκκλησίου της Καπέλα Σιστίνα ολοκληρώθηκε μεταξύ 1508 και 1512, ως μία από τις εννέα σκηνές από το Βιβλίο της Γένεσης, με την Κιβωτό του Νώε στο βάθος.
Στο πρώτο πλάνο, όπως αναφέρει ο ιστότοπος του Μουσείου του Βατικανού, «υπάρχει ένας λόφος προς τον οποίο κατευθύνεται μια ομάδα ανθρώπων, σαν να προσπαθούν να αποφύγουν την οργή του Θεού».
Στο αριστερό κάτω μέρος της τοιχογραφίας απεικονίζεται μια γυναίκα που φοράει μόνο μια μπλε μαντίλα και μανδύα, με το ένα πόδι της να ακουμπά σε ένα κούτσουρο δέντρου, ενώ το χέρι της είναι τοποθετημένο κάτω από το δεξί της στήθος.
Η Raffaella Bianucci , από το Εργαστήριο Αρχαιολογίας-Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Paris-Saclay της Γαλλίας, παρατηρεί ότι στον δεξί μαστό η θηλή παρουσιάζει σημάδια εισολκής (τράβηγμα προς τα μέσα), ενώ υπάρχουν και άλλες αλλοιώσεις.
Η ομάδα πραγματοποιήσε μια ενδελεχή ανάλυση, συμπεριλαμβανομένης της διάγνωσης αποκλεισμού και αξιολόγησης τυχόν τεχνουργημάτων αποκατάστασης στην τοιχογραφία.
Θεώρησαν τη φυματιώδη μαστίτιδα και την επιλόχεια μαστίτιδα, καταστάσεις που επικρατούσαν κατά την Αναγέννηση, αλλά αυτές αποκλείστηκαν. Χρόνιες παθήσεις όπως η μαστίτιδα από πλασματοκυτταρικά κύτταρα, που συνήθως παρατηρούνται σε γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας, ήταν επίσης μειωμένες λόγω της φαινομενικής νεότητάς της.
Η ειδικός βλέπει και μια διόγκωση κοντά στη δεξιά μασχάλη της γυναίκας, που ίσως είναι ενδεικτική διογκωμένων λεμφαδένων. Παρατηρεί, δε, ότι η εσωτερική πλευρά του μαστού εμφανίζεται «ελαφρώς αποχρωματισμένη», αν και αυτό αυτό μπορεί να είναι απλώς ένα καλλιτεχνικό εφέ.
Η σχετική μελέτη της Raffaella Bianucci και των συνεργατών της, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Breast, αναφέρει ότι το στήθος γενικά δεν παρουσιάζει «υγιή εικόνα» σε σύγκριση με τα σώματα άλλων γυναικών στις τοιχογραφίες της Καπέλα Σιστίνα, αλλά και σε άλλα έργα του Μικελάντζελο.
Ο Μιχαήλ Άγγελος άρχισε να ζωγραφίζει τις μορφές στην Καπέλα Σιξτίνα το 1508, μετά από εντολή του Πάπα Ιουλίου Β’.
Το βασικό θέμα είναι η ιστορία της Γένεσης στην Παλαιά Διαθήκη, με τον «Κατακλυσμό» να δείχνει μια ομάδα ανθρώπων να φεύγει από το νερό που αναδύεται.
Πηγή: Medicalexpress / The Times