Η τέχνη της πιλοποιΐας - ιδιαίτερα δημοφιλής πολλές δεκαετίες νωρίτερα - έφερε κοντά το Μουσείο Μπενάκη με τον οίκο Dior.
Τα καπέλα της επίδειξης του οίκου στο Καλλιμάρμαρο που έκανε τον γύρο του πλανήτη διακοσμήθηκαν από Εργαστήριο Τσαλαβούτας μια οικογενειακή επιχείρηση που ειδικεύεται στην κατασκευή ναυτικών καπέλων. Κι η νηματουργία Μέντης – Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) που από το 2012 λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη ανέλαβε την παραγωγή του στριφτού χειροποίητου κορδονιού για το γείσο της παραδοσιακής ναυτικής τραγιάσκας της συλλογής Cruise 2022.
Πώς ξεκίνησαν όλα
Στο πλαίσιο της συλλογής Cruise 2022 που παρουσιάστηκε την Πέμπτη, 17 Ιουνίου στο Παναθηναϊκό Στάδιο, το όνειρο της καλλιτεχνικής διευθύντριας του γαλλικού οίκου Μαρία Γκράτσια Κιουρί ήταν να στήσει στην Αθήνα μια παγκόσμια γιορτή της δημιουργικότητας, του savoir-faire και του διαλόγου ανάμεσα στους πολιτισμούς.
H επιθυμία του Οίκου Dior ήταν να αναδείξει, μέσα από μια σειρά καλλιτεχνικών ανταλλαγών, το σύνολο της δημιουργικής σκηνής στην Ελλάδα σήμερα – καλλιτέχνες, εικαστικούς, παραδοσιακούς τεχνίτες και τεχνογνωσίες. Η «συνάντηση» του οίκου με τη νηματουργία Μέντης – Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) που από το 2012 λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη με σκοπό τη διάσωση, προβολή και αξιοποίηση των παραδοσιακών τεχνικών της μεταξουργίας, θα μπορούσε κανείς να πει πως ήταν αναπόφευκτη.
Μια επίσκεψη και ξενάγηση της Κιουρί στην παραδοσιακή υφαντουργία της οδού Πολυφήμου στα Πετράλωνα, οδήγησε στην ανάθεση από τον οίκο των διακοσμητικών στοιχείων για τα καπέλα της επίδειξης, των οποίων την κατασκευή ανέλαβε το Εργαστήριο Τσαλαβούτας μια οικογενειακή επιχείρηση που ειδικεύεται στην κατασκευή ναυτικών καπέλων. Συγκεκριμένα, το ΝΗ.Μ.Α. ανέλαβε την παραγωγή του στριφτού χειροποίητου κορδονιού για το γείσο της παραδοσιακής ναυτικής τραγιάσκας της συλλογής Cruise 2022.
Με την καθοδήγηση της υπεύθυνης της νηματουργίας ΝΗ.Μ.Α., εθνολόγου Βιργινίας Ματσέλη, σειρά αξεσουάρ δημιουργήθηκαν για τα καπέλα, υπό την επίβλεψη του Βρετανού Στήβεν Τζόουνς που ως καλλιτεχνικός διευθυντής καπέλων έχει ταυτιστεί με τον οίκο Dior για παραπάνω από 25 χρόνια. Ο θρυλικός πιλοποιός, συγκινημένος μετά τη ξενάγησή του στους χώρους παραγωγής εξέφρασε την επιθυμία του για περαιτέρω συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη / ΝΗ.Μ.Α.
Ο οίκος Dior κινηματογράφησε όλη τη διαδικασία παραγωγής όπως και τις συνεντεύξεις από τους μεταξουργούς στο ΝΗ.Μ.Α. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε η Μαριάννα Οικονόμου και την φωτογράφηση η Μυρτώ Παπαδοπούλου.
Το Μουσείο Μπενάκη μοιράζεται το υπέροχο βίντεο καθώς και φωτογραφικά στιγμιότυπα από την συνεργασία του με τον οίκο Dior.