Οσοι δεν έχουν επισημάνει στον χάρτη την Κάρπαθο, ως τουριστικό προορισμό, καλό είναι να το κάνουν. Κι αυτό, διότι ήδη αποτελεί έναν ανερχόμενο προορισμό, με το 2019 να παρουσιάζει τουριστική αύξηση 13,4%, σε σχέση με το 2018, τη μεγαλύτερη στα Δωδεκάνησα και από τις μεγαλύτερες που καταγράφηκαν στη χώρα μας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι καταγράφηκαν περίπου 90.000 αφίξεις μόνο από το εξωτερικό, που έρχονται κυρίως με τσάρτερ, σε σύνολο 120.000 - 130.000 αφίξεις.
Η τουριστική σεζόν στο νησί ξεκινά ήδη από τις 19 Απριλίου και ολοκληρώνεται στις 24 Οκτωβρίου, με επισκέπτες Ολλανδούς, Ιταλούς, Σκανδιναβούς, Αυστριακούς, Γερμανούς και Πολωνούς, κυρίως. Επίσης, κάθε χρόνο επιστρέφουν στο νησί απόδημοι και μετανάστες Καρπάθιοι, από την Αμερική, επενδύοντας στον τόπο τους.
Η Κάρπαθος σε υποδομές διαθέτει περίπου 11.000 κλίνες, δύο πεντάστερα ξενοδοχεία δυναμικότητας 400 κλινών και πολλά μικρά boutique ξενοδοχεία, ενώ βρίσκεται υπό κατασκευή ένα ακόμη πεντάστερο ξενοδοχείο καθώς και μονάδες με πολυτελείς κατοικίες, επενδύσεις Ελλήνων και Ιταλο-ισραηλινών.
Με 6.000 άτομα μόνιμο πληθυσμό και 35.000 σε σύνολο στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν, η Κάρπαθος, που βρίσκεται ανάμεσα στην Κρήτη και στη Ρόδο, έχοντας δίπλα της και την μικρότερη Κάσο, έχει όλες τις προοπτικές να αναδειχθεί σε έναν νέο, σημαντικό τουριστικό προορισμό, με αυθεντικότητα και ποικιλομορφία, καθώς μπορεί να υποδεχθεί από τουρισμό πολυτελείας, μέχρι και αγροτουρισμό.
Χθες Σάββατο, ο υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας και Δωδεκανήσιος στην καταγωγή, επισκεπτόμενο το νησί, παρουσίασε το «Στρατηγικό Σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης για την Κάρπαθο», βασισμένο σε 7 άξονες.
Ο Μάνος Κόνσολας, παρουσία του Δημοτικού Συμβουλίου και των αρχών του νησιού, τόνισε ότι το νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης της Καρπάθου απαιτεί συνέργειες από την κυβέρνηση, τον Δήμο, την Περιφέρεια και τους φορείς.
«Η Κάρπαθος πρέπει να δημιουργήσει το δικό της αυτόνομο πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης, να επενδύσει στην ποιότητα. Να προσελκύσει επισκέπτες, που η μέση δαπάνη τους στο νησί, θα κινείται πολύ πιο πάνω από τον πανελλαδικό μέσο όρο.
Σήμερα, η κατά κεφαλήν μέση δαπάνη κάθε επισκέπτη στη χώρα μας είναι 559 ευρώ. Η Κάρπαθος πρέπει να βάλει υψηλότερα τον πήχη, να υιοθετήσει ένα πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης μακριά από τη λογική του all inclusive. Να αποκτήσει ταυτότητα εναλλακτικού προορισμού,» επεσήμανε ο Μάνος Κόνσολας.
Χαρακτήρισε καθοριστικό παράγοντα την προσπάθεια αξιοποίησης και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου, με την παραχώρηση της εκμετάλλευσής του σε στρατηγικό επενδυτή. Μάλιστα, το αεροδρόμιο της Καρπάθου, είναι το 5ο σε επιβατική κίνηση, ανάμεσα στα 23 αεροδρόμια, που είναι υπό παραχώρηση.
Η πρόταση του Μάνου Κόνσολα για το νέο πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης της Καρπάθου, στηρίζεται σε 7 πυλώνες-άξονες:
1ος: Θαλάσσιος Τουρισμός και Κρουαζιέρα
Το Υπουργείο Τουρισμού είναι στη διάθεση του Δήμου για να προχωρήσει η χωροθέτηση και αδειοδότηση μαρίνας, ενώ για την κρουαζιέρα έθεσε ως προϋπόθεση τη δημιουργία πύλης εισόδου, αναφέροντας τα βήματα που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση.
2ος: Αναρριχητικός τουρισμός
Πρέπει να διαμορφωθούν, να ασφαλιστούν και να πιστοποιηθούν οι αναρριχητικές διαδρομές και να δημιουργηθούν τα αναρριχητικά πεδία, σε 3 συγκεκριμένες περιοχές του νησιού (Κυρά Παναγιά, Άπελλα, Φαράγγι της Φλασκιάς).
3ος: Πολιτιστικός Τουρισμός
Ανάδειξη της επισκεψιμότητας της Σαρίας με την εκτέλεση έργων συντήρησης στα μνημεία, τη βελτίωση της προσβασιμότητας, αλλά και τη δημιουργία ενός Μουσείου Εικονικής Αναπαράσταση, με τη δημιουργία αρχαιολογικής διαδρομής και καινοτομικού λαογραφικού μουσείου στην Όλυμπο.
4ος: Καταδυτικός τουρισμός
Ένα θαλάσσιο πάρκο Καρπάθου - Σαρίας και Αστακιδονησίων μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού, ενώ μπορούν να δημιουργηθούν και να χωροθετηθούν και άλλα καταδυτικά πάρκα.
5ος: Αγροτουρισμός
Μέσα από την αναπαλαίωση και τον εξοπλισμό αυθεντικών καρπαθιακών σπιτιών που μπορούν να αξιοποιηθούν ως τουριστικά καταλύματα στα χωριά της Καρπάθου. Υπάρχει σχετικό πρόγραμμα μέσα από το νέο ΕΣΠΑ.
6ος: Φυσιολατρικός τουρισμός
Δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών και ανάπτυξη ήπιων υποδομών φυσιολατρικού τουρισμού με σημεία παρατήρησης στο βόρειο τμήμα του νησιού που έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000.
7ος: Αξιοποίηση των ιδιαίτερων πολιτισμικών στοιχείων της Καρπάθου
Η λαϊκή τέχνη πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος του τουριστικού προϊόντος του νησιού, όπως το σύνολο του λαϊκού πολιτισμού της Καρπάθου που περιλαμβάνει τα έθιμα, τη μουσική, τις παραδοσιακές ενδυμασίες, τα είδη της λαϊκής τέχνης.
Το Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου, παράρτημα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, πρέπει, επίσης, να αναβαθμιστεί.
Γιάννης Νισύριος, δήμαρχος Καρπάθου: «βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο»
Μιλώντας στην HuffPost, ο δήμαρχος της Καρπάθου, επισήμανε ότι έχουν ξεκινήσει διαδικασίες για να καθοριστεί ο αιγιαλός, ώστε να δημιουργηθεί μαρίνα, ενώ δεν υπάρχει ούτε για το λιμάνι.
Επίσης, ήδη έχουν βρεθεί τρεις χώροι για τη δημιουργία υδατοδρομίου, προκειμένου να πετάξουν υδροπλάνα, ενώ γίνονται ενέργειες σε συνεργασία με το Λιμεννικό, ώστε στο λιμάνι να υπάρξει πύλη εισόδου για κρουαζιερόπλοια.
Σε λίγες ημέρες, θα λειτουργήσει το λεγόμενο «Πράσινο Περίπτερο», για δράσεις των παιδιών, ενώ όλος ο δήμος θα παρέχει δωρεάν wi-fi.
Εξάλλου, προγραμματίζεται χωροταξική μελέτη σε όλο τον δήμο, που θα βοηθήσει τις κατασκευές, όπως και συγκοινωνιακή, κυκλοφοριακή μελέτη και για σύγχρονη σηματοδότηση, ενώ με πόρους του δήμου θα προχωρήσει το αποχετευτικό.
Για την Κάρπαθο, ο τουρισμός αποτελεί κινητήριο μοχλό της οικονομίας και όλα δείχνουν ότι οι νέες επενδύσεις και η αύξηση της επανακατοίκησης, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα πιο λαμπρό μέλλον.