Κουντουρά: Ζητά δραστική παρέμβαση του ERA για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων

Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ άσκησε έντονη κριτική για τις διαχρονικές ευθύνες του Ευρωπαϊκού Οργανισμο Σιδηροδρόμων με ανεφάρμοστες συστάσεις από τα κράτη-μέλη και την Κομισιόν και αδράνεια στην ανάκληση πιστοποιητικών ασφαλείας.
Open Image Modal
Η ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ
Γ. ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Στις ευθύνες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων, αναφέρθηκε η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής TRAN Έλενα Κουντουρά στη συζήτηση στην Επιτροπή για την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Εκτελεστικής Διευθύντριας του ΕRΑ, Οάνα Γκεργκινέσκου.

Η Έλενα Κουντουρά, απευθυνόμενη προς τη νέα Εκτελεστική Διευθύντρια, αναφέρθηκε στο συστημικό, διαχρονικό έλλειμμα ασφάλειας και την εικόνα εγκατάλειψης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς και στο ρόλο του ERA στη διερεύνηση της κατάστασης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Άσκησε κριτική για τις διαχρονικές ευθύνες που φέρει ο ΕRA, που προχωρά σε συστάσεις τις οποίες δεν ακολουθούν και δεν εφαρμόζουν, ούτε τα Κράτη Μέλη ούτε η ίδια η Κομισιόν, ενώ κάλεσε την νέα Εκτελεστική Διευθύντρια να επαναπροσδιορίσει την προστιθέμενη αξία της λειτουργίας του Οργανισμού σε αυτή τη νέα θητεία.

Με σειρά ερωτημάτων η Έλενα Κουντουρά ζήτησε ο ΕRA να απαντήσει γιατί παρέχει πενταετές πιστοποιητικό ασφάλειας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, όταν έχει εντοπίσει και απαριθμεί στο πόρισμά του, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, σειρά σοβαρών προβλημάτων ασφαλείας.

Σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές ευθύνες, επανέλαβε ότι ο ERA, απέτυχε να διασφαλίσει τόσο τη συμμόρφωση των εθνικών κανόνων με τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας, όσο και την αποτελεσματική εποπτεία της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, ΡΑΣ.

Η Έλενα Κουντουρά επέμεινε ο ERA να απαντήσει εάν οι μετακινήσεις με τραίνο σήμερα στην Ελλάδα είναι ασφαλείς για τους ευρωπαίους πολίτες, και εάν σκοπεύει να ανακαλέσει τα ενιαία πιστοποιητικά ασφαλείας, μέχρι να συμμορφωθεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Η απάντηση της Εκτελεστικής Διευθύντριας του ΕRA στην Έλενα Κουντουρά

Στην απάντηση της η Εκτελεστική Διευθύντρια του ΕRA αναφέρθηκε στην διαδικασία επί παραβάσει που έχει ξεκινήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Ελλάδας για την παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και δεσμεύτηκε ότι όταν θα αναλάβει επίσημα τα καθήκοντά της θα επικεντρωθεί στη συμμόρφωση της χώρας με αυτή την νομοθεσία.

Σε ό,τι αφορά τη λογοδοσία και τις ευθύνες των κρατών-μελών, τόνισε ότι θα αναλάβει ο ΕRA πιο ενεργό ρόλο με ελέγχους στα κράτη-μέλη στα ζητήματα επιδόσεων στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων, μεταξύ άλλων σε επίπεδο υποδομών και εκπαίδευσης.

 

 

Υπογράμμισε ότι προκειμένου να επιτελέσει ελέγχους ο ERA, απαιτούνται πρόσθετοι πόροι ενίσχυσης του Οργανισμού, και ζήτησε την υποστήριξη των ευρωβουλευτών σε αυτήν την κατεύθυνση.

Τέλος, απέφυγε να απαντήσει στις ερωτήσεις που έθεσε η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής TRAN Έλενα Κουντουρά για το εάν οι μετακινήσεις με τραίνο σήμερα στην Ελλάδα είναι ασφαλείς για τους ευρωπαίους πολίτες, και εάν σκοπεύει να ανακαλέσει τα ενιαία πιστοποιητικά ασφαλείας που έχει εκδώσει ο ERA, έως ότου συμμορφωθεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

 

 

Όλη η παρέμβαση της Έλενας Κουντουρά:

“Κυρία Γκεργκινέσκου,

Καταρχάς, θέλω να σας συγχαρώ για την επιλογή σας στη σημαντική αυτή θέση και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία στο έργο που αναλαμβάνετε για την υλοποίηση των τριών προτεραιοτήτων που θέσατε.

Θα αναφερθώ σε ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα, που έχει στιγματίσει τον ευρωπαϊκό, και ιδίως τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Πριν δύο χρόνια συνέβη στην Ελλάδα, το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με 57 νεκρούς. Πρόσφατα, το πόρισμα του εθνικού φορέα διερεύνησης ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ κατέδειξε ένα συστημικό και διαχρονικό έλλειμμα ασφάλειας και μια εικόνα εγκατάλειψης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, διαπιστώσεις που επιβεβαιώνονται και από το ίδιο το πόρισμα του ERA προς τη DG MOVE το 2023.

Σε αυτό το θλιβερό πλαίσιο, επιτρέψτε μου να εκφράσω την άποψη, ότι ο ERA φέρει διαχρονικά ευθύνες για την κατάσταση αυτή. Προχωράτε σε συστάσεις τις οποίες δεν ακολουθούν και δεν εφαρμόζουν, ούτε τα Κράτη Μέλη, ούτε η ίδια η Κομισιόν. Καλείστε κατά συνέπεια, στη θητεία σας, να επαναπροσδιορίσετε την προστιθέμενη αξία της λειτουργίας του Οργανισμού.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η ΡΑΣ έχει αποτύχει να εγγυηθεί την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, μην εντοπίζοντας κρίσιμες αδυναμίες στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας. Και ο ERA, έχει αποτύχει να διασφαλίσει τη συμμόρφωση των εθνικών κανόνων με τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας, αλλά και έχει αποτύχει να διασφαλίσει και την αποτελεσματική εποπτεία της ΡΑΣ.

Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω:

Αφού οι αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα δεν μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, ποιος μπορεί; Μπορείτε να μας πείτε εσείς εάν ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι σήμερα ασφαλής για τους ευρωπαίους πολίτες;
Επίσης, τις τελευταίες ημέρες βλέπουμε μια αήθη επίθεση στο πρόσωπο του υψηλού αξιωματούχου του ΕRΑ κ. Μπαρτ Ακού και επιχειρείται, στην ουσία, η υπονόμευση του έργου και της συμβολής του Οργανισμού στο πόρισμα και στην ασφάλεια του σιδηρόδρομου. Προτίθεται ο ERA να προχωρήσει σε επίσημη απάντηση στα όσα του καταλογίζει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ;
Τρίτον, πώς δικαιολογείται η παροχή ενιαίου πιστοποιητικού ασφάλειας πενταετούς διάρκειας από τον ERA, όταν στο ίδιο του το πόρισμα απαριθμούνται τόσο σοβαρά προβλήματα ασφάλειας; Πως γίνεται να δίνει o ERA ενιαία πιστοποιητικά ασφάλειας υπό προϋποθέσεις; Υπάρχει πουθενά ασφάλεια υπό προϋποθέσεις; Διενεργείτε πράγματι ουσιαστικό έλεγχο κατά πόσον πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις ασφαλείας; Εν τω μεταξύ, τα τραίνα κυκλοφορούν και αυτά υπό την αίρεση τήρησης των προϋποθέσεων ασφαλείας;
Προτίθεστε να ανακαλέσετε τα ενιαία πιστοποιητικά ασφάλειας,έως ότου διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων;

-- --