Κομισιόν: Εγκρίθηκε η επιβολή δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων

Ξεκινά πενταετής εμπορικός πόλεμος με την Κίνα. Με σχετική πλειοψηφία η απόφαση. Ποιοι αντιδρούν, ποια τα δεδομένα.
|
Open Image Modal
Ιουνιος 2024 Ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζει σε σταθμό κοντά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες
Xinhua News Agency via Getty Images

Την επιβολή δασμών ύψους έως και 45% για τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα αποφάσισαν σήμερα (4/9) στην πολύαναμενόμενη  ψηφοφορία τους οι εκπρόσωποι των 27 κρατών μελών στις Βρυξέλλες σηματοδοτώντας και επίσημα την έναρξη ενός πενταετούς εμπορικού πολέμου με το Πεκίνο, με τη Γερμανία και τη Γαλλία να βρίσκονται σε σύγκρουση, την Ισπανία να αντιτίθεται και τη φον ντερ Λάιεν να εδραιώνει τη σκληρή οικονομική γραμμή που θέλει να περάσει για να καταστήσει την ΕΕ πιο ανταγωνιστική. 

Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβληθούν επιπλέον δασμοί σε κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξασφάλισε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη, όπως ανέφερε η Κομισιόν σε ανακοίνωσή της.

Σήμερα, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη της ΕΕ για την έγκριση των δασμών. Αυτό αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση της έρευνας της Επιτροπής για την καταπολέμηση των επιδοτήσεων.

 

Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να διερευνήσουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ, επαρκής για την αντιμετώπιση των ζημιογόνων επιδοτήσεων που διαπιστώθηκαν από την έρευνα της Επιτροπής, παρακολουθήσιμη και εκτελεστή.

Ο εκτελεστικός κανονισμός της Επιτροπής που θα περιλαμβάνει τα οριστικά πορίσματα της έρευνας πρέπει να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα το αργότερο έως τις 30 Οκτωβρίου 2024. 

 

Η πρότασή μας για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τις χώρες της ΕΕ. Ανέφερε με ανάρτησή της στο Χ η Κομισιόν

 

Η αγωνία για τους υπέρμαχους της επιβολής των δασμών ήταν η πιθανότητα τα κράτη μέλη που αντιδρούσαν ή είχαν επιφυλάξεις να κατάφερναν να μπλοκάρουν το μέτρο κάτι που δεν ήταν και απίθανο αφού για να γίνει αυτό απαιτείτο ειδική πλειοψηφία (15 μέλη που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού).

Να καθυστερήσει η επιβολή των δασμών ζητά η Κίνα

Η πρώτη αντίδραση της Κίνας ήταν μέσω του Κινεζικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση ((CCCEU), όπου έκανε λόγο για «προστατευτικά μέτρα» και κάλεσε την ΕΕ να καθυστερήσει την εφαρμογή των δασμών, όπως και να αποφύγει την κλιμάκωση των εμπορικών τριβών.

Σε ανακοίνωσή του, το CCCEU «εκφράζει τη βαθιά απογοήτευσή του για το αποτέλεσμα αυτό» και ενθαρρύνει «ζωηρά» την Ευρωπαϊκή Ένωση «να καθυστερήσει την εφαρμογή των τελωνειακών δασμών και να προκρίνει την επίλυση των διαφορών και των εμπορικών εντάσεων μέσω του διαλόγου».

 

 

Διχασμένοι στην ΕΕ

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά 10 κράτη -μέλη μεταξύ των οποίων η Γαλλία και η Ιταλία ψήφισαν υπέρ, 12 απείχαν (η Ελλάδα, μαζί με την Κύπρο και την Ισπανία, φέρεται να είναι μεταξύ αυτών) και πέντε ψήφισαν κατά (σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Μάλτα, τη Σλοβενία και την Σλοβακία).

Υπέρμαχοι των δασμών μεταξύ άλλων ήταν η Γαλλία και η Ιταλία, όπως και η Πολωνία και η Ολλανδία.

 Αντίθετα η Γερμανία με τους φόβους ότι θα πληγεί η αυτοβιομηχανία της, η Ισπανία, η οποία ήδη υφίσταται πίεση από την επιβολή δασμών που της επέβαλε το Πεκίνο σε γαλακτοκομικά και άλλα προϊόντα, θεωρούνταν απειλή στις Βρυξέλλες καθώς μπορούσαν να διαταράξουν τις ισορροπίες και να μην εγκριθεί το ψήφισμα.

Επίσης η Σουηδία είχε δηλώσει ότι θα απόσχει στην ψηφοφορία, ωστόσο δεν καταψήφισε τους δασμούς ελπίζοντας ότι η Κομισιόν θα καταφέρει μελλοντικά να καταφέρει μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και συγκεκριμένα για τη Volvo.

Στην ουσία η θέση της Σουηδίας, όπως και της Γερμανίας είναι να επιτευχθεί ένας συμβιβασμός με την Κίνα. 

Σημειώνεται ότι η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Κίνας στην ΕΕ. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BMW, η Mercedes και η Volkswagen, φοβούνται ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητά τους που παράγονται στην Κίνα θα υπόκεινται επίσης σε υψηλότερους δασμούς της ΕΕ και αυτό κατά προέκταση θα πλήξει και τις πωλήσεις τους στην Κίνα η οποία επίσης είναι η μεγαλύτερη αγορά για τα γερμανικά αυτοκίνητα.

Η διαφωνία μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας απέδειξε για ακόμη μια φορά τον προβληματικό χαρακτήρα του Γαλλογερμανικού άξονα στα οικονομικά και εμπορικά θέματα και αναπόφευκτα οι διαφορές τους επηρεάζουν και το σύνολο της ΕΕ.

Όπως και να έχει το σημερινό αποτέλεσμα είναι μια νίκη της προέδρου της Κομισιόν η οποία είχε διαβεβαιώσει ότι στη δεύτερη θητεία της θα εφάρμοζε μια σκληρή οικονομική πολιτική όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα της Ενωσης και και εκτιμάται, παρά τις υποσχέσεις για την επίτευξη κάποιας συμβιβαστικής λύσης, ότι τα προσεχή πέντε χρόνια οι εμπορικές σχέσεις με την Κίνα θα είναι συγκρουσιακές.

 

 

Μια εικόνα

Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται ο Euobserver οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα - συμπεριλαμβανομένων των ξένων εμπορικών σημάτων, όπως η Tesla του Elon Musk - έχουν αυξηθεί κατά 160 φορές από το 2019 έως το 2023. Οι κινεζικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν πλέον το 51% των παγκόσμιων πωλήσεων EV.

Βάσει της ίδιας πηγής ακόμη και πριν ανακοινωθούν οι δασμοί της ΕΕ, οι κινεζικές εταιρείες επέκτειναν τις παραγωγικές τους δραστηριότητες στην Ευρώπη και αλλού. 

Η Chery ανακοίνωσε τον Απρίλιο ότι θα ξεκινήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στη Βαρκελώνη σε συνεργασία με την Ebro EV Motors. Τον επόμενο μήνα, η Stellantis, στις ευρωπαϊκές μάρκες της οποίας περιλαμβάνονται οι Peugeot, Fiat και Opel, ανακοίνωσε ότι συνάπτει συνεργασία με την κινεζική Leapmotor για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. 

Η BYD κατασκευάζει ένα εργοστάσιο -το δεύτερο στην ΕΕ- στην Ουγγαρία. Έχει επίσης ανακοινώσει σχέδια αξίας περίπου 1 δισ. δολαρίων [900 εκατ. ευρώ] το καθένα για επενδύσεις σε νέα εργοστάσια στην Τουρκία και το Μαρόκο, τα οποία είναι σε θέση να εξάγουν χωρίς δασμούς και ποσοστώσεις στην ΕΕ και θα μπορούσαν να παρακάμψουν τους δασμούς της ΕΕ.′ 

Το ιστορικό

Η ΕΕ βρίσκεται σε έναν αγώνα δρόμου για να κερδίσει το χαμένο πλεονέκτημα, που μπορεί να έχει, όσον αφορά στην ανταγωνιστικότητά της έναντι της Κίνας και των ΗΠΑ ιδίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας  και της προμήθειας κοβαλτίου και λιθίου που απαιτούνται για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν από τον περασμένο χρόνο έχει επανειλημμένα κατηγορήσει την Κίνα  ότι έχει γεμίσει την αγορά με φτηνά ηλεκτρικά οχήματα εις βάρος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και αυτό το επιτυγχάνει καθώς κρατάει τις τιμές χαμηλά χάρη στις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. 

Έτσι η Κομισιόν προχώρησε σε έρευνα η οποία διήρκησε εννέα μήνες και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα επωφελούνται από αθέμιτες κρατικές επιδοτήσεις με αποτέλεσμα να επιβάλλει δασμούς μεταξύ 9% και 37,6% στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες Geely, SAIC και στην BYD.

Έτσι οι δασμοί, επιπλέον του υφιστάμενου δασμού 10% υποβλήθηκαν σήμερα σε ψηφοφορία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και θα παραμείνουν σε ισχύ για πέντε χρόνια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ και ο Καναδάς επιβάλλουν δασμούς 100% όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Κίνα.

 

 

Ο θανάτός σου η ζωή μου

Τα μέτρα λαμβάνονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο οικονομικού και γεωπολιτικού ανταγωνισμού και οι υποστηρικτές τους υπογραμμίζουν ότι είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της ΕΕ. Ακόμη και ο Ντράγκι στην έκθεσή του υπογράμμισε την ανάγκη απεξάρτησης της ΕΕ από εξαρτήσεις που την καθηλώνουν έναντι των ανταγωνιστών της, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Κίνας.

Σήμερα η ΕΕ όχι μόνο θέλει να αποφύγει την υπερβολική εξάρτηση από την Κίνα, αναλογιζόμενη και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, αλλά η επιβίωση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι άμεσα συνδεδεμένη με την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών καθώς και με τους στόχους για την πράσινη μετάβαση όπως ο στόχος για μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.

Όπως αναφέρει ο Euobserver ο οποίος επικαλείται την εταιρεία έρευνας αγορών Rho Motion, τον Ιούλιο οι ευρωπαϊκές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 7,8%, ενώ κατά τους επτά μήνες έως τον Ιούλιο, μειώθηκαν κατά 12% στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της ΕΕ. Αντίθετα, στην αγορά της Κίνας οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 31%, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά καταγράφηκε αύξηση 7,1%

Σύμφωνα με τη μελέτη της Transport & Environment (T&E) που δημοσιεύθηκε σήμερα και την οποία επικαλούνται και οι FT, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα θα καταλάβουν το ένα τέταρτο της αγοράς φέτος, αλλά το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να μειωθεί στο 20% το 2025 και στο 18% το 2026 αν επιβληθούν οι δασμοί.

Όμως εάν η ΕΕ καθυστερήσει τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων του 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής θα μπορούσαν να αυξηθούν στο 27% της αγοράς το επόμενο έτος, καθώς οι παραγωγοί της ΕΕ θα επικεντρωθούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης απολαμβάνοντας υψηλότερα κέρδη.

«Οι υψηλότεροι δασμοί για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια σωστή κίνηση, αλλά μόνο σε συνδυασμό με τους στόχους για τις εκπομπές CO₂ των αυτοκινήτων. Αποτελούν μέρος μιας συνεκτικής βιομηχανικής πολιτικής για την ενδυνάμωση της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη”, δήλωσε η Julia Poliscanova, διευθύντρια του Transport & Environment και πρόσθεσε ότι «η ΕΕ κινδυνεύει να έχει το χειρότερο αποτέλεσμα και στα δύο πεδία, αν καθυστερήσει τους στόχους για τη μείωση των εκπομπώνCO₂ για το 2025 και ταυτόχρονα περιορίσει τα προσιτά μοντέλα που εισάγονται από την Κίνα».

 

 Η παραγωγή μπαταριών της ΕΕ σε κίνδυνο

Open Image Modal
Πάνω από το 50% της παραγωγής μπαταριών στην ΕΕ βρίσκεται σε κίνδυνο
T&E

 

Σύμφωνα με την ίδια οργάνωση εκτός από τα ηλεκτρικά οχήματα η ΕΕ χρειάζεται επίσης μια πιο συνεκτική προσέγγιση για την εγχώρια βιομηχανία μπαταριών της.

«Οι εγχώριοι παραγωγοί μπαταριών έχουν βιώσει πλήγματα, λόγω της δυναμικής της παγκόσμιας αγοράς και των φθηνών κινεζικών μπαταριών. Εάν δεν ληφθούν μέτρα, το 59% της παραγωγής μπαταριών που έχει προγραμματιστεί για την Ευρώπη κινδυνεύει να μην προχωρήσει», εκτιμά η T&E και υπογραμμίζει ότι αυτό θα οδηγούσε σε απώλεια δισεκατομμυρίων επενδύσεων και κοντά σε 100.000 δυνητικές θέσεις εργασίας. Μάλιστα η T&E ζήτησε να διεξαχθεί έρευνα της ΕΕ σχετικά με τις κυψέλες μπαταριών, ώστε να καταστεί δυνατή η λήψη μέτρων εμπορικής άμυνας.