Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σήμερα 4 Ιουλίου 2024 έκανε πράξη την προειδοποίηση για την επιβολή επιπλέον δασμών έως και 37,6% στα ηλεκτροκίνητα οχήματα από την Κίνα, ενώ συνεχίζονται οι σχετικές διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο. Πιο ειδικά η Κομισιόν επιβάλει προσωρινούς δασμούς στις εταιρείες BYD, στην Geely και στη SAIC.
Όπως αναφέρει η Κομισιόν στην ανακοίνωσή της η έρευνα που είχε ξεκινήσει πριν από εννέα μήνες σχετικά με τον αθέμιτο ανταγωνισμό κατέληξε ότι οι αθέμιτες επιδοτήσεις αποτελούν απειλή και μπορούν να βλάψουν οικονομικά τους ευρωπαίους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων.
Σημειώνεται δε ότι η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο αυτών των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές των ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ.
Ο αρμόδιος Επίτροπος Βάλντις Ντρομπρόβσκις έχει δηλώσει ότι στόχος δεν είναι να αποκλειστεί η εισαγωγή οχημάτων από την Κίνα αλλά η αποκατάσταση ισότιμων όρων ανταγωνισμού. Εν τω μεταξύ σύμφωνα με την Κομισιόν οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν εντατικοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από ανταλλαγή απόψεων μεταξύ Ντομπρόβσκις και του Κινέζου υπουργού Εμπορίου Wang Wentao.
«Οι επαφές συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο με στόχο την επίτευξη μιας συμβατής με τον Παγκόσμιο Οργανισμός Εμπορίου λύσης, η οποία θα αντιμετωπίζει επαρκώς τις ανησυχίες που εξέφρασε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οποιαδήποτε διαπραγµατευτική έκβαση της έρευνας πρέπει να είναι αποτελεσµατική για την αντιµετώπιση των ζηµιογόνων µορφών επιδοτήσεων που εντοπίστηκαν» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η επιβολή των δασμών είναι μια μορφή πίεσης προς το Πεκίνο στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων. Άλλωστε οι προσωρινοί αντισταθµιστικοί δασµοί εξασφαλίζονται µε εγγύηση (µε τη µορφή που αποφασίζεται από τα τελωνεία κάθε κράτους µέλους) και µπορούν να εισπραχθούν υπό ορισµένες συνθήκες, µόνο όταν ληφθεί απόφαση για την επιβολή οριστικών δασµών, κάτι που θα γίνει σε περίπου τέσσερι μήνες από σήμερα..
Οι ατοµικοί δασµοί που εφαρµόζονται στους τρεις κινέζικες βιομηχανίες έχουν ως εξής:
BYD: 17,4%,
Geely: 19,9%,
SAIC: 37,6%.
Όσον αφορά άλλους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, υπόκεινται στον 20,8% σταθμισμένο μέσο δασμό. Ο δασμός για άλλες μη συνεργαζόμενες εταιρείες είναι 37,6%.
Σε σύγκριση με τους συντελεστές που είχαν γνωστοποιηθεί στις 12 Ιουνίου 2024, οι προσωρινοί δασμοί προσαρμόστηκαν ελαφρώς προς τα κάτω με βάση τις παρατηρήσεις σχετικά με την ακρίβεια των υπολογισμών που υπέβαλαν τα ενδιαφερόμενα μέρη. Όλα τα λεπτομερή πορίσματα της έρευνας αντικατοπτρίζονται στον εκτελεστικό κανονισμό που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Οι προσωρινοί δασμοί θα εφαρμοστούν από τις 5 Ιουλίου 2024, για μέγιστη διάρκεια τεσσάρων μηνών. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, πρέπει να ληφθεί οριστική απόφαση για οριστικούς δασμούς, μέσω ψηφοφορίας από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Όταν εγκριθεί, η απόφαση αυτή θα καταστήσει τους δασμούς οριστικούς για περίοδο πέντε ετών.
Διαδικασία και επόμενα βήματα
Η έρευνα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 13 μηνών το πολύ από την έναρξή της. Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν το αργότερο 4 μήνες μετά την επιβολή των προσωρινών δασμών.
Οποιαδήποτε πιθανά μέτρα θα ισχύουν για 5 έτη, με δυνατότητα παράτασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος και επακόλουθης επανεξέτασης.
Υπενθυμίζεται ότι η κήρυξη του εμπορικού πολέμου με την Κίνα όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα είχε ανακοινωθεί από την πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ετήσια ομιλία της τον Σεπτέμβριο του 2023.
Υποστηρικτές, εάν όχι υποκινητές, αυτής της απόφασης είναι η Γαλλία και η Ισπανία που βλέπουν τα συμφέροντά των αυτοκινητοβιομηχανιών τους να βλάπτονται, εν αντιθέσει με τη Γερμανία η οποία φοβάται ότι το Πεκίνο θα μπορούσε να προβεί σε αντίποινα χτυπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ που εξακολουθούν να πωλούν στην Κίνα - οι οποίες είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία γερμανικές εταιρείες, όπως η VW, η BMW και η Mercedes.