Κραυγή αγωνίας Ελλήνων μαθητών ΙΒ2: Κίνδυνος μεγάλης αδικίας. Γιατί κυρία Υπουργέ;

Μετά από 32 εβδομάδες lockdown «είναι απλώς παράλογο» να επιστρέψουμε στην αίθουσα και την ίδια ημέρα να γίνει η κρισιμότερη εξέταση, διαμηνύουν.
Open Image Modal
5 Φεβρουαρίου 2021. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής.
(EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Με έκκληση στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να ενσκήψει στο πρόβλημα χιλιάδων μαθητών και γονέων που έχουν επιλέξει να προετοιμαστούν μέσω της διαδικασίας του International Baccalaureate στο τρέχον σχολικό έτος, με στόχο την εισαγωγή σε πανεπιστήμια στο εξωτερικό, ισοδυναμεί η ανοιχτή επιστολή που δίνουν στη δημοσιότητα οι άμεσα ενδιαφερόμενοι μαθητές λίγες εβδομάδες πριν κριθεί το μέλλον τους - εντός του Απριλίου, με βάση την πάγια διαδικασία του ΙΒ.

Η πανδημία έχει ανατρέψει την συγκεκριμένη διαδικασία στις περισσότερες χώρες του κόσμου, με αποτέλεσμα να μην ισχύσει για φέτος το μοντέλο των ”τελικών εξετάσεων” και να κριθούν οι μαθητές μέσω ”εσωτερικής αξιολόγησης”, δηλαδή μέσα από την βαθμολογία στα σχολεία τους.

Με δεδομένο ότι η εξεταστική διαδικασία γίνεται κάθε χρόνο (και φέτος θεωρητικά) μέσα στον Απρίλιο, είναι προφανές ότι οι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρη αβεβαιότητα, έπειτα από μία μακρά περίοδο lockdown στην Ελλάδα, όπου δεν πήγαιναν στα σχολεία: «...η Ελλάδα κατέγραψε ένα νέο διπλό αρνητικό ρεκόρ με 3.586 νέες περιπτώσεις κορονοϊού, 699 εισαγωγές σε μονάδες ΜΕΘ και 51 θανάτους. Το χειρότερο ρεκόρ από την αρχή της πανδημίας. Το αποτέλεσμα της κρίσης COVID επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα. Εάν ισχύει αυτό το αρνητικό ρεκόρ, είναι αδύνατο να γίνουν εξετάσεις. Συνολικά βρισκόμαστε στο lockown για συνολική διάρκεια 32 εβδομάδων και η εμπειρία μας στο IB2 βασίζεται εξ ολοκλήρου στο διαδίκτυο, με επιζήμιες ψυχολογικές και εκπαιδευτικές συνέπειες. Είμαστε η μόνη χώρα όπου τα σχολεία παρέμειναν κλειστά τους τελευταίους πέντε μήνες (από τις αρχές Νοεμβρίου και συνεχίζουν) και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό για όλους μας. Η πρώτη ημέρας επιστροφής στα σχολεία μας δεν μπορεί να είναι στην αίθουσα εξετάσεων. Αυτό είναι απλώς παράλογο», σημειώνουν χαρακτηριστικά στηνανοιχτή επιστολή τους.

Οι Ελληνες μαθητές ΙΒ διαπιστώνουν τα αυτονόητα, καθώς σε όλες σχεδόν της χώρες του δυτικού κόσμου, με προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, επελέγη να μην διεξαχθεί φέτος η διαδικασία των εξετάσεων. Ως αποτέλεσμα, εάν οι Έλληνες μαθητές υποβληθούν στην διαδικασία, θα κριθούν από μειονεκτική θέση αφού δεν έγιναν κανονικά τα μαθήματα στα σχολεία, ενώ οι μαθητές των άλλων χωρών θα κριθούν με βάση μόνο την βαθμολογία στα σχολεία τους.

Το θέμα αναδείχθηκε με επιστολή που απέστειλε στη Huffpost (δημοσιεύθηκε στις 24 Μαρτίου) ο κύριος Νίκος Σοφιανός, αντιπρόερος Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, όπου επισημαίνει:

″...Την περασμένη εβδομάδα, και συγκεκριμένα στις 12 Μαρτίου 2021, εστάλη επιστολή από τα ελληνικά σχολεία ΙΒ, στην οποία το μπαλάκι πετιέται αφενός στην ελληνική κυβέρνηση αναφέροντας ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαρτίου, και αφετέρου στον ΙΒΟ στο οποίο και ζητάει να αποφασίσει αυτός για τον αν θα πραγματοποιηθούν τελικές εξετάσεις στην Ελλάδα.

Όπως πληροφορήθηκα, ο ΙΒΟ απάντησε ότι θα επανεξετάσει το θέμα στις αρχές Απριλίου. 

Με άλλα λόγια τα ελληνικά σχολεία ΙΒ, όπως αυτά εκφράζονται από την διοίκησή τους, δεν ασχολούνται καθόλου για την ψυχολογία μαθητών και γονιών, και η όλη διαχείρηση του θέματος έχει σαν αποτέλεσμα να πληροφορηθούν οι μαθητές στην καλύτερη περίπτωση τρεις εβδομάδες πριν τις τελικές εξετάσεις αν αυτές τελικά θα πραγματοποιηθούν!

Το έχετε ξανακούσει αυτό;

Θεωρεί κάποιος ότι τα παιδιά μας και η ψυχολογία τους είναι σε καλά χέρια;

Εγώ θα μοιραστώ μαζί σας την απάντηση που μου έδωσε γονιός και πολύ σοβαρός άνθρωπος: “Αδιαφορούν για τα παιδιά μας γιατί περισσότερο νοιάζονται για να μην μειωθούν τα δίδακτρα και τα ιδιαίτερα μαθήματα”. Δεν θέλω να δεχθώ ότι υπάρχει εκπαιδευτικός λειτουργός που σκέφτεται έτσι…”

Παράλληλα, εκπρόσωποι γονέων επικοινώνησαν με τη Huffpost εκφράζοντας την αγωνία τους για το μέλλον - αλλά κυρίως για την ψυχική κατάσταση και υγεία των παιδιών, τα οποία αντιλαμβάνονται ότι το μέλλον τους μπορεί να κριθεί από μία ατυχή ”σύμπτωση” ή ένα αφελές λάθος.

«Θεμελιώδης λίθος της Δημοκρατίας είναι η ισοτιμία, η ισονομία και η προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των πολιτών, από τον πρώτο εως τον τελευταίο...

Ακόμα και αν οι μαθητές του ΙΒ2 Ελλάδος είναι μόνο 1.000, είναι πολίτες αυτής της χώρας και δεν αποτελούν αμελητέο στατιστικό ποσοστό. Όταν θα έρθει η στιγμή να κάνουμε απολογισμό των απωλειών που άφησε πίσω της η πανδημία, ας είναι ό,τι ήταν ανθρωπίνως αδύνατο να αποφευχθεί...ας μην συμπεριλάβουμε λάθη που το κόστος τους είναι και προβλέψιμοκαι απόλυτα αναστρέψιμο. Μόνο βούληση χρειάζεται, κοινή λογική και ακοή!» , γράφει χαρακτηριστικά γονέας στέλνοντας το δικό του μήνυμα προς την υπουργό Παιδείας και την κυβέρνηση.

Ακούει κανείς;

Open Image Modal
Ένας από εκατομμύρια μαθητές σε όλο τον κόσμο που διαγωνίζονται μέσω της διαδικασίας ΙΒ
The Washington Post via The Washington Post via Getty Im

 Ακολουθεί το κείμενο της ανοιχτής επιστολής των μαθητών.

Προς κάθε ενδιαφερόμενο,
24 Μαρτίου 2021
Εμείς, η πλειοψηφία των μαθητών IB2 από την Ελλάδα, γράφουμε αυτήν την επιστολή για να εκφράσουμε τις άμεσες ανησυχίες μας για την απόφαση του IBO να συνεχίσει να δρομολογεί την εξεταστική διαδικασία υπό τέτοιες πρωτοφανείς συνθήκες.
Αυτή είναι η πιο κρίσιμη στιγμή της ζωής μας και το μέλλον μας εξαρτάται από μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ λογικής και αδικίας και από τα χέρια λίγων υπευθύνων για την λήψη αποφάσεων, που φαίνεται να μας αγνοούν. Η βεβαιότητα του μέλλοντός μας φαίνεται να χάνεται, καθώς περνάει ο καιρός και η σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης με το εκπαιδευτικό μας σύστημα εξανεμίζεται.

Επομένως, ζητούμε να αντιμετωπιστούν οι ακόλουθες ανησυχίες:

Αβεβαιότητα της ανακοίνωσης της 23ης Μαρτίου

Η ανακοίνωση αναφορικά με την πιθανότητα να παραμείνει ως έχει η απόφαση για την εξεταστική πορεία, με το ενδεχόμενο να ανατραπεί εάν τα σχολεία παραμείνουν κλειστά για το υπόλοιπο του Απριλίου, ήταν απογοητευτική. Αντί να αντιμετωπίζει τις ανησυχίες μας, έχει οδηγήσει σε ακραία αβεβαιότητα.

Αυτό συμβαίνει επειδή η Υπουργός Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει ότι τα σχολεία δεν θα ανοίξουν ξανά πριν από τις 12 Απριλίου (ιδανικό σενάριο). Αυτό γεννά το ερώτημα. Γιατί δεν έχει ακόμη αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και δεν έχει ληφθεί υπόψη (το lockdown); Επομένως, ένα τέτοιο επιχείρημα για επανεξέταση (σε επόμενο χρόνο) δεν ευσταθεί και δεν αποσαφηνίζει, αλλά επιδείνωσε μόνο την κατάσταση.

Η πρόσφατη απόφαση επεκτείνει άδικα την έντονη συναισθηματική περιπέτεια στην οποία έχουμε υποβληθεί τους τελευταίους μήνες, με σοβαρές επιπτώσεις στην ικανότητά μας να προετοιμαζόμαστε για τις εξετάσεις, καθώς για την συνολική συναισθηματική και ψυχολογική μας σταθερότητα και ευεξία.

Επιπτώσεις της κατάστασης από την πανδημία COVID στην Ελλάδα

Χθες, η Ελλάδα κατέγραψε ένα νέο διπλό αρνητικό ρεκόρ με 3.586 νέες περιπτώσεις κορονοϊού, 699 εισαγωγές σε μονάδες ΜΕΘ και 51 θανάτους. Το χειρότερο ρεκόρ από την αρχή της πανδημίας. Το αποτέλεσμα της κρίσης COVID επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα. Εάν ισχύει αυτό το αρνητικό ρεκόρ, είναι αδύνατο να γίνουν εξετάσεις. Συνολικά βρισκόμαστε στο lockown για συνολική διάρκεια 32 εβδομάδων και η εμπειρία μας στο IB2 βασίζεται εξ ολοκλήρου στο διαδίκτυο, με επιζήμιες ψυχολογικές και εκπαιδευτικές συνέπειες. Είμαστε η μόνη χώρα όπου τα σχολεία παρέμειναν κλειστά τους τελευταίους πέντε μήνες (από τις αρχές Νοεμβρίου και συνεχίζουν) και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό για όλους μας. Η πρώτη ημέρας επιστροφής στα σχολεία μας δεν μπορεί να είναι στην αίθουσα εξετάσεων. Αυτό είναι απλώς παράλογο.

Επιπλέον, η περίοδος των εξετάσεων συμπίπτει με το Ελληνικό Ορθόδοξο Πάσχα, που είναι κατ′ εξοχήν περίοδος κοινωνικών επαφών κάθε χρονιά. Τα κρούσματα κορονοϊού πιθανότατα θα αυξηθούν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου καθώς οι φίλοι και οι οικογένειες μαζεύονται για να γιορτάσουν. Κάθε μαθητής έχει ευαίσθητο ανοσοποιητικό σύστημα. Ακόμα και αν ένα άτομο νοσήσει από Covid-19, θα μπορούσε να προκαλέσει ένα καταστροφικό φαινόμενο ντόμινο, πολλαπλασιάζοντας τα κρούσματα κατά την περίοδο του Πάσχα. Και έτσι τίθεται ένα ερώτημα ποιος θα είναι υπεύθυνος για τέτοια αμέλεια; Το lockdown και η ακύρωση των εξετάσεων στη μέση της διαδικασίας θα ήταν το χειρότερο σενάριο για όλους μας. Γιατί πρέπει να αντιμετωίσουμε έναν τέτοιο κίνδυνο; Το μόνο που ζητάμε είναι συμπαράσταση και κατανόηση των φόβων μας για την υγεία μας, τόσο ψυχική όσο και σωματική.

Το συγκριτικό μειονέκτημα του ”διπλού σεναρίου”

Ενώ οι μαθητές μιας χώρας με διαδρομή χωρίς εξετάσεις θα επικεντρωθούν αποκλειστικά στις εσωτερικές αξιολογήσεις τους, οι μαθητές που θα ακολουθήσουν τη διαδρομή των εξετάσεων έχουν λιγότερο χρόνο για να προετοιμάσουν τις δικές τους εσωτερικές αξιολογήσεις μέχρι το τέλος της προθεσμίας. Ειδικά στην περίπτωσή μας υπάρχει πιθανότητα για καθυστερημένη ακύρωση. Αυτό οδηγεί και πάλι σε ανισότητα και αβεβαιότητα.
Η διαδρομή χωρίς εξετάσεις έχει πλέον αποφασιστεί για έναν ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό χωρών, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, το Μεξικό, η Κολομβία, ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ (Καλιφόρνια, DC, Νέα Υόρκη, Σικάγο, Νέο Μεξικό, Πενσυλβάνια, Μίσιγκαν, Φλόριντα, Όρεγκον, Τέξας), Φιλιππίνες, Ιράν, Ινδονησία, Ισημερινός, Ιταλία, Εσθονία, Τσεχία, Τουρκία, Ρουμανία, Λίβανος και πολλές άλλες. Πολλές από αυτές τις χώρες έχουν βιώσει λιγότερο αυστηρές και μικρότερες περιόδους lockdown από εμάς και επίσης έχουν πολύ μικρότερο αριθμό κρουσμάτων και θανάτων από την Ελλάδα καθώς πλησιάζουμε στην κορύφωση της πανδημίας.
Επομένως, με βάση το ”διπλό σενάριο” (ανοιχτό ενδεχόμενο να γίνουνή να ακυρωθούν τελευταία στιγμή οι εξετάσεις ΙΒ στην Ελλάδα) υπάρχει διάκριση σε βάρος μας. Πρέπει να λάβουμε μέρος στις εξετάσεις με εκτεταμένο lockdown, ενώ άλλοι που δεν έχουν αντιμετωπίσει καθόλου ή έχουν αντιμετωπίσει για περιορισμένο χρονικό διάστημα ένα lockdown, έχουν το προνόμιο να ακολουθήσουν τη διαδρομή χωρίς εξετάσεις. Υπάρχει λοιπόν ανισότητα, και βασιλεύουν τα διπλά πρότυπα. Είναι άδικο και αδικαιολόγητο να πιστεύουμε ότι όλοι οι μαθητές είχαν τις ίδιες ευκαιρίες πρόσβασης και εκπαίδευσης.
Σας παρακαλούμε να απευθυνθείτε στον αρμόδιο φορέα (IBO) προκειμένου να επανεκτιμήσουν την απόφασή τους. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει εγγύηση για ίση μεταχείριση και διαφάνεια σε σχέση με την βαθμολόγηση για όλους εμάς που έχουμε περάσει μια τόσο δύσκολη διετή περίοδο, η οποία έχει επηρεάσει τόσο την ψυχολογική όσο και τη σωματική μας κατάσταση.

Εφόσον σκοπεύετε να βοηθήσετε όλους μας σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, θα το εκτιμούσαμε αν μπορούσατε να ενεργήσετε αναλόγως σε αυτό το θέμα, ώστε να προστατέψετε όλους τους Έλληνες μαθητές IB.
Θα το εκτιμούσαμε πραγματικά εάν λάβετε τα παραπάνω υπόψη ενόψει των συζητήσεων για την διαδικασία IB. Έχουμε ενημερώσει για τις ανησυχίες μας όλες τις ελληνικές αρχές και την IBO.
Ευχαριστούμε για την εκτίμησή σας,
Με εκτίμηση,
Η πλειοψηφία των Ελλήνων μαθητών ΙΒ.