Κρουαζιέρα: Πρόσω ολοταχώς για νέο ρεκόρ

Την 10ετία 2010 – 2019, η κρουαζιέρα από το ζενίθ έφθασε στο ναδίρ, όμως έκλεισε εντυπωσιακά και προδιαγράφει καλύτερο μέλλον.
Open Image Modal
Eurokinissi-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Η κρουαζιέρα είναι ένα προϊόν το οποίο προσθέτει τουριστική αξία και συνεισφέρει στα έσοδα της χώρας μας.

Ωστόσο, είναι και ένα αρκετά ευμετάβλητο προϊόν, καθώς η εξέλιξή του επηρεάζεται ότι μόνο από την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας, αλλά κυρίως από την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή μας, σε Τουρκία και Μέση Ανατολή.

Κι αυτό, επειδή οι εταιρείες κρουαζιέρας, στον προγραμματισμό που κάνουν σχεδόν 5 χρόνια πριν, δεν βάζουν μόνο μια χώρα ως προορισμό, ανεξάρτητα αν η Ελλάδα διαθέτει πολλά νησιά και τον Πειραιά, ως ατραξιόν για την Αθήνα, αλλά τουλάχιστον μια ακόμη χώρα, διότι οι πελάτες της κρουαζιέρας ενδιαφέρονται να επισκεφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες.

Η δεκαετία που μόλις ολοκληρώθηκε, 2010 – 2019, χαρακτηρίστηκε από σκαμπανεβάσματα, όσον αφορά την κρουαζιέρα στην Ελλάδα.

Το 2010 ξεκίνησε θαυμάσια, μολονότι τη χώρα μας άρχισε να την ταλανίζει η οικονομική κρίση, το 2011, μάλιστα, έκανε ρεκόρ σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων και αφίξεις επιβατών, το 2012 και το 2013 κρατήθηκε σε υψηλά επίπεδα, το 2014 και το 2015 εμφάνισε σημάδια κόπωσης, το 2016, το πραξικόπημα εναντίον του προέδρου Ερντογάν, ανάγκασε πολλά πλοία να φύγουν άρον άρον από την Τουρκία και να έρθουν σε ελληνικά λιμάνια, χωρίς να το έχουν προγραμματίσει, ανεβάζοντας πάλι τον αριθμό προσεγγίσεων πλοίων και αφίξεων επιβατών, ωστόσο το 2017, το 2018, μειώθηκαν αρκετά οι προσεγγίσεις πλοίων, όχι όμως και τόσο πολύ οι αφίξεις επιβατών.

Τα στοιχεία που παραθέσαμε κατέγραψε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, σε 43 καταμετρημένους προορισμούς στο σύνολο της χώρας μας.

Αυτό που έχουμε να παρατηρήσουμε, είναι ότι αν και με λιγότερες προσεγγίσεις πλοίων, το 2019 ήταν η τρίτη χρονιά σε αριθμό αφίξεων επιβατών κι αυτό επειδή προσέγγισαν νέα, μεγαλύτερα πλοία. Επίσης, οι αφίξεις σημείωσαν άνοδο σημαντικά μεγαλύτερη από τις προβλέψεις, τόσο σε πλοία όσο και σε επιβάτες, ενώ οι πρώτοι 20 προορισμοί κρουαζιέρας διατηρούνται οι ίδιοι, με κάποιες μικρές ανακατατάξεις.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να διατηρεί την πρώτη θέση στους προορισμούς για 10η συνεχή χρονιά, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική άνοδο ως προς τις απο/επιβιβάσεις homeporting (από 354.398 το 2018 σε 410.512 το 2019, ήτοι ποσοστό αύξησης 15,83%).

Εξάλλου, σημαντική αύξηση σημειώθηκε στα λιμάνια – προορισμούς της πρώτης εικοσάδας και κυρίως στα λιμάνια της Σαντορίνης, Σούδας (Χανίων), Ρόδου, Αγ. Νικολάου Κρήτης και Κεφαλλονιάς - Ιθάκης.

Οσον αφορά τη χρονιά που διανύουμε, το 2020 αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στην κρουαζιέρα και ίσως να πλησιάσουμε τον αριθμό ρεκόρ σε επιβάτες.