Το πλαστικό όταν μπήκε στην ζωή μας πριν από αρκετές δεκαετίες έφερε την ευκολία και έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας. Από τις πλαστικές σύριγγες μίας χρήσης που έσωζαν ζωές μέχρι τα πλαστικά πιάτα και ποτήρια – επίσης μίας χρήσης – που έσωζαν τις νοικοκυρές στα παιδικά πάρτυ. Ένα προϊόν οικονομικό, ανθεκτικό και ελαφρύ είχε όλα τα στοιχεία να κατακτήσει την αγορά έναντι των ανταγωνιστών του και το κατάφερε σε χρόνο ρεκόρ.
Δεν άργησε όμως η χρήση να γίνει κατάχρηση και όπως κατά κανόνα όλες οι εύκολες λύσεις κρύβουν κάποιες παγίδες έτσι και στην περίπτωση του πλαστικού οι “αντενδείξεις” άρχισαν να εμφανίζονται. Το προϊόν που κατέκλυσε στεριά και θάλασσα πλέον επιστρέφει ως εφιάλτης.
Έρευνα της γερμανικής εφημερίδας die Zeit, απέδειξε ότι μια πλαστική τσάντα κολυμπά από 10 – 20 χρόνια, ενώ ένα πλαστικό μπουκάλι χρειάζεται μέχρι και 400 χρόνια στο νερό για να διαλυθεί.
Κάθε εβδομάδα ένας μέσος άνθρωπος «καταπίνει» έως και 5 γραμμάρια πλαστικό, το οποίο στην ουσία αντιστοιχεί στο βάρος μιας πιστωτικής κάρτας, σύμφωνα με έκθεση που συντάχθηκε από το Πανεπιστήμιο του Νιούκαστλ της Αυστραλίας για λογαριασμό της οργάνωσης Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση (WWF).
Τα αποτελέσματα από το απάνθισμα 50 που έχουν διεξαχθεί για την κατανάλωση πλαστικού από τους ανθρώπους, πραγματικά σοκάρουν. Κάθε άνθρωπος καταπίνει περίπου 2.000 μικρά κομματάκια και σωματίδια πλαστικού κάθε εβδομάδα, δηλαδή περίπου 250 γραμμάρια ετησίως.
Στα πλαίσια αυτά η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε στην απαγόρευση για τα πλαστικά μαχαιροπίρουνα μιας χρήσης, τις μπατονέτες, τα καλαμάκια και τους αναδευτήρες ποτών από πλαστικό η οποία θα τεθεί σε ισχύ από το 2021.
Παράλληλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να πετύχουν το στόχο για συλλογή 90% των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2029, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να προέρχονται τουλάχιστον κατά 25% από ανακυκλωμένο υλικό μέχρι το 2025 και 30% μέχρι το 2030.
Για τη Lidl Ελλάς το αύριο είναι τώρα
Μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει θέσεις ως στόχο την κατάργηση των πλαστικών μίας χρήσης από το 2021 όμως στην Lidl Ελλάς αυτό έχει γίνει ήδη πράξη. Τα συγκεκριμένα πλαστικά έχουν ήδη καταργηθεί από τα καταστήματα της ενώ τα πλαστικά καλαμάκια έχουν αντικατασταθεί με χάρτινα και βιοδιασπώμενα.
Τα παραπάνω μπορεί να τα αντιληφθεί εύκολα ο καταναλωτής όμως η Lidl Ελλάς έχει καταφέρει να μειώσει το πλαστικό που χρησιμοποιεί κατά χιλιάδες τόνους τα τελευταία χρόνια. Πώς;
- 842 τόνοι λιγότερο πλαστικό από το 2017, επειδή, πρώτοι από όλους, καταργήσαν τις πλαστικές σακούλες μίας χρήσης 4 λεπτών στα καταστήματά και τις αντικαταστήσαν με µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών.
- 475 τόνοι λιγότερο πλαστικό από το τέλος του 2017, επειδή καταργήσαν την περιμετρική σακούλα στις συσκευασίες των χαρτικών στην παλέτα.
- 65 τόνοι λιγότερο πλαστικό κάθε χρόνο, επειδή μειώσαν το πάχος στα πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικού.
- 42 τόνοι λιγότερο πλαστικό κάθε χρόνο, επειδή μειώσαν το βάρος στο καπάκι του εμφιαλωμένου νερού.
- 20% μείωση στο μέγεθος των συσκευασιών μας συνολικά, διατηρώντας την ίδια ποσότητα σε κάθε προϊόν. Για να μειωθεί τόσο το πλαστικό όσο και οι εκπομπές CO2.
Δέσμευση για ένα καλύτερο αύριο
Παράλληλα η Lidl Ελλάς προχωρά σε μία σειρά από δεσμεύσεις μέχρι το όχι και το τόσο μακρινό 2025. Συγκεκριμένα η εταιρεία δεσμεύεται για:
- 20% λιγότερο πλαστικό στις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
- 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Τα μέτρα αυτά αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής του ομίλου Schwarz για το πλαστικό, στην οποία συμμετέχει και η Lidl Ελλάς.
O όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες λιανικής Lidl Ελλάς και Kaufland και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο, αναγνωρίζει και αναλαμβάνει την ευθύνη που του αναλογεί για το περιβάλλον. Με την πρωτοβουλία REset Plastic, έχει αναπτύξει μια ολιστική, διεθνή στρατηγική που περιλαμβάνει πέντε τομείς δράσης: την αποφυγή, τον (επανα)σχεδιασμό, την ανακύκλωση, την απομάκρυνση και την έρευνα/καινοτομία. Έτσι μειώνεται η χρήση του πλαστικού και κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
Το παράδειγμα της Σαντορίνης
Η προσπάθεια της Lidl Ελλάς για ένα καλύτερο αύριο αποτυπώνεται και στη συμμετοχή της στην ξεχωριστή για τα ελληνικά δεδομένα πρωτοβουλία προστασίας του περιβάλλοντος της Σαντορίνης “Plastic Free Santorini”. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έχει ως στόχο την ανακήρυξη της Σαντορίνης ως ενός νησιού με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες.
Η Σαντορίνη γίνεται η καρδιά μιας σπείρας περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης για τη μείωση της αλόγιστης χρήσης πλαστικού σε όλη την Ελλάδα, με στόχο να απλωθεί σταδιακά σε όλες τις Κυκλάδες και τα νησιά του Αιγαίου. Η επιλογή της Σαντορίνης δεν είναι τυχαία, καθώς αποτελεί ένα νησί με ιδιαίτερες ευαισθησίες στους τομείς του περιβάλλοντος, της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, της πρωτογενούς παραγωγής, βρίσκεται στο επίκεντρο της κυβερνητικής προσπάθειας για την αναβάθμισή της ως προς τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και επίσης αποτελεί έναν παγκόσμιο τουριστικό προορισμό.