Συντηρητές έργων τέχνης στη Φλωρεντία εργάζονται για την αποκατάσταση ενός διάσημου έργου του 17ου αιώνα, που απεικονίζει σε φυσικό μέγεθος μία γυμνή γυναίκα στα σύννεφα. Το έργο έχει υποστεί επεξεργασία, ώστε να καλυφθεί το γυμνό στήθος με πέπλο.
Η «Αλληγορία της κλίσης» (1616) της Ιταλίδας ζωγράφου Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, μίας από τις πιο ευφυείς καλλιτέχνες της «σχολής» Καραβάτζιο, εικάζεται ότι είναι αυτοπροσωπογραφία. Περίπου 70 χρόνια μετά τη δημιουργία του, ένας απόγονος του ατόμου που παρήγγειλε τον πίνακα, βρήκε το γυμνό ενοχλητικό και ανέθεσε σε έναν καλλιτέχνη να καλύψει τη γυναίκα με πέπλα.
Οι συντηρητές θα χρησιμοποιήσουν υπεριώδες φως, διαγνωστική απεικόνιση και ακτίνες Χ για βρουν την αρχική εικόνα κάτω από τις στρώσεις της επικάλυψης. Δεν θα μπορέσουν ωστόσο, να την αφαιρέσουν, καθώς έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη δημιουργία του και η διαδικασία θα μπορούσε να αποβεί μοιραία για τον πίνακα. Αντ′ αυτού, θα δημιουργθεί μία ψηφιακή εκδοχή του πρωτοτύπου που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο του 2023 στο Μουσείο Casa Buonarroti, όπου βρίσκεται το έργο. Πρόκειται για το κτίριο που ανήκε κάποτε στον Μιχαήλ Άγγελο, ο οποίος το κληροδότησε στον ανιψιό του και κατόπιν έγινε μουσείο αφιερωμένο στον κορυφαίο καλλιτέχνη.
Η Τζεντιλέσκι έχει μια συναρπαστική ιστορία και είναι μια σημαντική προσωπικότητα στην ιστορία της ιταλικής τέχνης. Εγκαταστάθηκε στη Φλωρεντία σε ηλικία 17 ετών εγκαταλείποντας τη Ρώμη όπου ο βιαστής της είχε μόλις δικαστεί και καταδικαστεί σε οκτώ μήνες φυλάκιση.
Η Τζεντιλέσκι αναγκάστηκε να καταθέσει στη φρικτή δίκη, όπου είχε δεμένα σχοινιά γύρω από τα χέρια της που την έσφιγγαν ενώ μιλούσε για να αποδείξει την ειλικρίνειά της. Έπρεπε επίσης να υποβληθεί σε φυσική εξέταση για να διαπιστωθεί αν ήταν ακόμα παρθένα.
Όπως δήλωσε η Λίντα Φαλκόνε, συντονίστρια του έργου Artemisia Up Close «Μέσα από αυτήν, μπορούμε να μιλήσουμε για το πόσο σημαντικό είναι να αποκαταστήσουμε τα έργα τέχνης, πόσο σημαντικό είναι να επαναφέρουμε τις ιστορίες των γυναικών στο προσκήνιο».
Η Τζεντιλέσκι ήταν μόλις 22 ετών όταν ζωγράφισε την «Αλληγορία της κλίσης», έργο φόρος τιμής στον Μιχαήλ Άγγελο. «Αυτός είναι ένας από τους πρώτους της πίνακες. Ήταν το πρώτο έργο που έκανε στην Φλωρεντία, την ίδια χρονιά που έγινε δεκτή στην Ακαδημία Σχεδίου, η οποία ήταν η πρώτη ακαδημία σχεδίου στην Ευρώπη εκείνη την εποχή», πρόσθεσε η Φαλκόνε.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ, The Guardian