Η ρομπότ - μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης με τα φωτόσπαθα

Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα χαρισματική ή να διαθέτει πάθος, αλλά κρατάει άριστα τον ρυθμό (βίντεο).
Open Image Modal
Ο Frank H. P. Fitzek, εκπρόσωπος του CeTI (Centre for Tactile Internet with Human-in-the-Loop) του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Δρέσδης και ο Markus Rindt, διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης με τα ρομπότ. Photo: Robert Michael/dpa (Photo by Robert Michael/picture alliance via Getty Images)
picture alliance via Getty Images

Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα χαρισματική ή να διαθέτει πάθος, αλλά σύμφωνα με τον Guardian, κρατάει άριστα τον ρυθμό και επίσης, δεν είναι επιρρεπής σε ιδιοσυγκρασιακού τύπου εκρήξεις εις βάρος των μουσικών. Είναι η MAiRA Pro S, η ρομποτική μαέστρος νέας γενιάς που έκανε το ντεμπούτο της αυτό το Σαββατοκύριακο στη Δρέσδη.

Οι δύο εμφανίσεις της στην πόλη της ανατολικής Γερμανίας έχουν στόχο να αναδείξουν τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των μηχανικών μαέστρων, καθώς και της μουσικής που γράφτηκε ειδικά για να αξιοποιήσει την τεχνολογία του 21ου αιώνα.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Δρέσδης, Markus Rindt, δήλωσε ότι η Ορχήστρα δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει κανέναν μαέστρο, καθώς οι άνθρωποι μπορούν «πάντα να το κάνουν καλύτερα» και ότι στόχος είναι να εκτελεστεί πολύπλοκη μουσική που οι μαέστροι θα θεωρούσαν αδύνατη.

Η Συμφωνική, γνωστή για την καινοτομία της, γιόρτασε την 25η επέτειό της με τη Robotersinfonie στην αίθουσα Hellerau σε μια συναυλία που χωρίστηκε σε δύο μέρη, ένα στο οποίο διηύθυνε μαέστρος και, μετά το διάλειμμα, ένα με μαέστρο ρομπότ.

Στο δεύτερο μέρος εμφανίστηκε η MAiRA με τους τρεις μηχανικούς βραχίονες σε κάθε έναν από τους οποίους «κρατούσε» ένα κοντό φωτόσπαθο διαφορετικού χρώματος, προκειμένου να κατευθύνει τους μουσικούς. Το μουσικό σύνολο χωρίστηκε σε τρία μέρη, καθένα από τα οποία παρακολουθούσε μία μπαγκέτα.

Κάθε βραχίονας διαθέτει επτά αρθρώσεις, επιτρέποντάς του να κινείται και να τεντώνεται προς όλες τις κατευθύνσεις. Αλλά αν γίνει λίγο πιο δυναμική, χτυπώντας ένα beat, ενεργοποιείται ένας μηχανισμός ασφαλείας που την εμποδίζει να κάνει ζημιά στον εαυτό της ή στους μουσικούς.

Ο Markus Rindt συνεργάστηκε με ειδικούς από το CeTI (Centre for Tactile Internet with Human-in-the-Loop) του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Δρέσδης. Δίδαξε στη MAiRA να διευθύνει όπως θα έκανε σε έναν άνθρωπο, εμφανίζοντας κινήσεις του χεριού έως και 40 φορές, ώστε να μπορεί να τις ενσωματώσει και να τις υιοθετήσει με ολοένα αυξανόμενη πολυπλοκότητα.

Σύμφωνα με το Euronews, η συναυλία χαρακτηρίστηκε από τους θεατές κάθε άλλο παρά ρομποτική, με έναν από αυτούς να δηλώνει «γοητευμένος» από τις κινήσεις κι έναν άλλο να επαινεί τη δημιουργικότητα, λέγοντας ότι η καινοτομία είναι κάτι «καλό».

Η MAiRA είναι ίσως το πιο προηγμένο τεχνολογικά ρομπότ που διευθύνει ορχήστρα, αλλά δεν είναι το πρώτο.

Το 2008, ένα αυτοματοποιημένο μηχάνημα ύψους 1,2 μέτρων με μπαγκέτα διηύθυνε τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ντιτρόιτ. Εννέα χρόνια αργότερα, ο ιταλός τενόρος Αντρέα Μποτσέλι και η Lucca Philharmonic Orchestra έδωσαν παράσταση στην Πίζα με το YuMi, που χαρακτηρίστηκε ως «συνεργατικό» μαέστρος - ρομπότ με δύο χέρια.