Στην προπολεμική Νάπολη, όταν η άνοδος του Σοσιαλιστικού Κόμματος καθρέφτιζε την όξυνση των ταξικών αντιθέσεων, ένας ανειδίκευτος εργάτης, ο Μάρτιν, κατατρύχεται από φιλοδοξίες και αγωνίες. Φιλοδοξίες να ξεφύγει από το προδιαγεγραμμένο μέλλον που του επιφυλάσσει η ταπεινή κοινωνική και οικονομική του κατάσταση, και αγωνίες να βοηθήσει όπως μπορεί τους φτωχούς ανθρώπους του κύκλου του.
Ο Μάρτιν πιστεύει, και δίκαια, πως μόνο η μόρφωση μπορεί να τον εφοδιάσει με ό,τι χρειάζεται για να επιτύχει τους σκοπούς του. Μέ τη μόρφωση, θα μπορέσει ο μη προνομιούχος Ναπολιτάνος να γίνει ένας συγγραφέας που θα αποτυπώσει στο χαρτί, θα απαθανατίσει τη στέρηση τον πόνο και την αδικία που υφίσταται η τάξη του.
Τα πράγματα αλλάζουν ριζικά όταν ο Μάρτιν γνωρίζει την νεαρή και όμορφη Έλενα. Η κοπέλα είναι μεγαλοαστή, μια μορφωμένη και καλλιεργημένη κόρη οικογένειας βιομηχάνων, δηλαδή ανήκει στο απέναντι ταξικό στρατόπεδο. Η γέφυρα μεταξύ τους είναι ο έρωτας, που θα φέρει τους δυο νέους κοντά, οδηγώντας όμως παράλληλα και στην σύγκρουση μεταξύ των τάξεων, στις οποίες ανήκουν. Ο Μάρτιν θα καταφέρει να σπουδάσει, με τη βοήθεια ενός ηλικιωμένου φίλου του και ενεργού Σοσιαλιστή, και θα αγγίξει το συγγραφικό του όνειρο, κάτι όμως που είναι κυριολεκτικά και μεταφορικά ένα κόκκινο πανί για την οικογένεια της καλής του.
Ο Ιταλός σκηνοθέτης Πιέτρο Μαρσέλο (γνωστός κυρίως από τα ντοκιμαντέρ) υπογράφει την κινηματογραφική μεταφορά του ημι-αυτοβιογραφικού κλασικού μυθιστορήματος του πολυγραφότατου Τζακ Λόντον (1876 - 1916) «Martin Eden», το οποίο διασκευάζει και τοποθετεί στην προπολεμική Νάπολη.
Το φιλμικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια ταξική επαναδιατύπωση του μύθου του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας.
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης δηλώνει πως «ερμηνεύσαμε χαλαρά το μυθιστόρημα του Λόντον ως μια τοιχογραφία όπου αποτυπώθηκαν οι διαστροφές και τα βασανιστήρια του 20ου αιώνα, καθώς και οι κρίσιμες καμπές: η σχέση μεταξύ ατόμου και κοινωνίας, ο ρόλος της μαζικής κουλτούρας, ο ταξικός αγώνας...».
Ο πρωταγωνιστής Λούκα Μαρινέλι τιμήθηκε με το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας, για τον ρόλο του Μάρτιν Ίντεν, ενώ στο Φεστιβάλ του Τορόντο, η ταινία, που έρχεται στα θερινά σινεμά στις 27 Μαΐου, απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Platform.
Ο Τζακ Λόντον, ψευδώνυμο του Τζον Γκρίφιθ Τσάνι, είναι ένας από τους περισσότερο μεταφρασμένους Αμερικανούς συγγραφείς. Εγκαταλειμμένος από πατέρα, μεγάλωσε με τη μητέρα του και τον πατριό του, από τον οποίο πήρε το όνομα Λόντον. Στα δεκατέσσερά του εγκατέλειψε το σχολείο για να γλυτώσει από τη φτώχια. Η ζωή του ήταν ταραχώδης και γεμάτη περιπέτειες. Ταξίδεψε σε διάφορα μέρη και μορφώθηκε σε δημόσιες βιβλιοθήκες. Το 1894 αποφάσισε να γράψει για να συντηρήσει τον εαυτό του. Έγραψε πενήντα βιβλία σε δεκαεπτά χρόνια και έγινε ο πιο ακριβοπληρωμένος συγγραφέας των ΗΠΑ. Ο θάνατός του, από υπερβολική δόση ναρκωτικών, το 1916, θεωρήθηκε αυτοκτονία.