«Η εταιρία μας έπεσε θύμα απάτης. Οι Λιβανέζοι και Τούρκοι που ναύλωσαν το πλοίο έλαβαν τα χρήματα για την πώληση του φορτίου αλλά δεν μας πλήρωσαν, δημιουργώντας πρόβλημα στην ολοκλήρωση του δαπανηρού δρομολογίου. Οι παραλήπτες του φορτίου ήταν ένας πάμπλουτος Σεΐχης από την Αιθιοπία που έχει χρυσωρυχεία, ένας επιχειρηματίας που κατασκευάζει σιδηρόδρομο στην Αιθιοπία και μία κατασκευαστική εταιρία. Ο Σεΐχης είναι γνωστός στην Αιθιοπία με τεράστια περιουσία. Είχαμε ελέγξει όλους τους παραλήπτες πριν αναλάβουμε τη μεταφορά. Είναι πρόσωπα αξιόπιστα. Εμείς ενημερώσαμε κάποια στιγμή ότι το μόνο λιμάνι που πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για να δέσουμε είναι αυτό στη Μισουράτα Λιβύης. Δεν έγινε τίποτα στα κρυφά». Αυτά λέει στο «Έθνος» ο Θεόδωρος Ρέλλος, εκπρόσωπος της εταιρίας Andromeda Shipmanagement S.A και πλοιοκτήτριας του φορτηγού πλοίου με τα εκρηκτικά που παραμένει δεμένο στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Πέρα όμως από τα ζητήματα που απασχολούν τις διωκτικές αρχές υπάρχει και το θέμα της ασφάλειας καθώς σε άλλη δήλωση του στο Cretapost.gr ο κ.Ρέλλος τονίζει τους κινδύνους που ελλοχεύει η παραμονή μιας τόσο μεγάλης ποσότητας εκρηκτικών στο λιμάνι. Όπως λέει: «Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».
Το χρονικό
Η εταιρία έχει έδρα τη λεωφόρο Δημοκρατίας στο Μενίδι και το Ματζούρο στις νήσους Μάρσαλ. Το πλοίο της που εντοπίστηκε από το Λιμενικό στην Κρήτη ήταν φορτωμένο με 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες που θα κατέληγαν παράνομα σε λιμάνι της Λιβύης. Οι δραστηριότητες του Έλληνα ιδιοκτήτη της εταιρίας, όπως γράφει το «Έθνος» μπαίνουν στο μικροσκόπιο για να διαπιστωθεί το κατά πόσο είχε κάνει στο παρελθόν παράνομα δρομολόγια από την Τουρκία στη Λιβύη.
Μετά από πληροφορία που έλαβε το αρχηγείο του Λιμενικού, το πλοίο εντοπίστηκε να πλέει στις 6 Ιανουαρίου στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης. Δύο ημέρες αργότερα κρίθηκε απαραίτητος ο έλεγχος του, που αποτελούνταν από 29 κιβώτια με εκρηκτικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από λατομεία έως κατασκευαστές βομβών.
Τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί από τον λιμένα Mersin Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Τζιμπουτί. Από την έρευνα των λιμενικών προέκυψε, ωστόσο, ότι το Τζιμπουτί δηλώθηκε ψευδώς ως προορισμός και ότι ο πλοίαρχος είχε λάβει εντολή από τον ιδιοκτήτη του πλοίου να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου. Πρόκειται για μία περιοχή για την οποία, σύμφωνα με τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2016/44, έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη, όπου απαγορεύεται η πώληση και η προμήθεια εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή. Στα παραστατικά παραλήπτες των εκρηκτικών εμφανίζονταν εταιρίες με έδρα την Αιθιοπία (πιθανότατα πρόκειται για ανύπαρκτες επιχειρήσεις).
Για την περιοχή του Τζιμπουτί, όπου υποτίθεται ότι θα γινόταν η εκφόρτωση, δεν βρέθηκαν ναυτιλιακοί χάρτες στο πλοίο. Οι λιμενικοί συνέλαβαν το σύνολο του πληρώματος. Πρόκειται για δύο Ουκρανούς, ένας εκ των οποίων ήταν ο καπετάνιος, πέντε Ινδούς, και έναν Αλβανό, οι οποίοι θα οδηγηθούν σήμερα στην Εισαγγελία Πειραιά.
Το πλοίο -κατασκευής του 1979- χαρακτηρίστηκε από τον υποναύαρχο του Λ.Σ. κ. Γιάννη Αργυρίου ως «κινητή βόμβα», καθώς δεν ήταν αξιόπλοο και θα μπορούσε σε περίπτωση ναυαγίου να προκαλέσει ανυπολόγιστη καταστροφή σε ελληνικά ύδατα. Ο εκπρόσωπος Τύπου κ. Νίκος Λαγκαδιανός πρόσθεσε ότι «διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του».