«Μένω άναυδος. Αυτά τα οποία λέει ο Νίκος Παπαδόπουλος είναι βγαλμένα από τα βάθη του Μεσαίωνα και μου θυμίζουν ακραίους Μουσουλμάνους. Προσβάλλει, δε, και την Ελλάδα αλλά και διεθνώς το πολιτισμικό μας ”εγώ”. Πώς είναι δυνατόν από τη μια να ζητάμε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην Ελλάδα κι από την άλλη εκπέμπουμε μια εικόνα τριτοκοσμικής χώρας;», λέει στη HuffPost ο Τάσος Μαντζαβίνος, καλλιτέχνης που δέχτηκε τα πυρά του Νίκου Παπαδόπουλου, βουλευτή Β′ Θεσσαλονίκη με το ακροδεξιό κόμμα «Νίκη», ο οποίος εισέβαλλε το πρωί της Δευτέρας στην Εθνική Πινακοθήκη με σκοπό να καταστρέψει την έκθεση «Σαγήνη του αλλόκοτου».
«Η Σαγήνη του αλλόκοτου» είναι ο τίτλος θεματικής έκθεσης που φιλοξενείται στον Ενδιάμεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης την οποία και επιχείρησε να καταστρέψει ο βουλευτής της «Νίκης». Ο Νίκος Παπαδόπουλος την περασμένη Πέμπτη (6/3) με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχε ζητήσει την άμεση απόσυρση εκθεμάτων από την Εθνική Πινακοθήκη, τα οποία είχε χαρακτηρίσει βλάσφημα.
“Πώς είναι δυνατόν από τη μια να ζητάμε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην Ελλάδα κι από την άλλη εκπέμπουμε μια εικόνα τριτοκοσμικής χώρας;”
- Τάσος Μαντζαβίνος καλλιτέχνης
Είχε γράψει:
Η Ελλάδα είναι η χώρα της Ορθοδοξίας, της Ιστορίας και του Πολιτισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη, ως θεσμός που οφείλει να διαφυλάττει την πολιτιστική μας κληρονομιά, μετατρέπεται σε εργαλείο προσβολής της πίστης του ελληνικού λαού, προβάλλοντας έργα που διαστρεβλώνουν και βεβηλώνουν τα ιερότερα σύμβολα της Ορθόδοξης Χριστιανικής μας παράδοσης. Τα «έργα» που παρουσιάζονται στην περιοδική σας έκθεση, ιδίως το «εικόνισμα η Παναγία με τον Χριστό αγκαλιά» και η χυδαία παραποίηση του Αγίου Γεωργίου, δεν αποτελούν τέχνη. Αποτελούν ευθεία επίθεση στην Πίστη μας, στην πολιτιστική μας ταυτότητα, στις ρίζες του Έθνους μας.
Τάσος Μαντζαβίνος: Ο πολιτισμός είναι ελευθερία
«Ο πολιτισμός είναι να αποδέχεσαι το διαφορετικό. Ο πολιτισμός δεν έχει να κάνει ούτε με τη συντήρηση, ούτε στεγανά. Ο πολιτισμός είναι ελευθερία. Μας προσβάλλουν βαθιά αυτές οι τοποθετήσεις. Και μετά λέμε για τον πολιτισμό της Ελλάδας. Πώς θα αναπτυχθεί ο πολιτισμός στην Ελλάδα όσο υπάρχουν αυτοί οι άνθρωποι;», απαντά στην HuffPost ο δημιουργός του έργου με τον Αγιο Γεώργιο - με τίτλο Η δύναμις μου εν ασθενεία τελειούται, 2013 - καταξιωμένος εικαστικός καλλιτέχνης, Τάσος Μανταβίνος.
- Σύμφωνα με τον Νίκο Παπαδόπουλο, «αυτές οι παραμορφώσεις δεν είναι απλώς προκλητικές· είναι βλάσφημες και καταχρηστικές, προκαλώντας το κοινό αίσθημα και παραβιάζοντας τον θεμελιώδη σεβασμό που η Ελληνική κοινωνία τρέφει για την Ορθόδοξη Πίστη»...
«Η ελληνική κοινωνία δεν είναι μόνο η κοινωνία που πρεσβεύει ό,τι κι εκείνος. Η κοινωνία δεν είναι αυτό που νομίζει εκείνος, αμόρφωτοι και βάρβαροι. Τα όσα λέει είναι βαρβαρότητες. Σίγουρα εκφράζει ένα μέρος της κοινωνίας που έχει μια αντίληψη για τον Χριστιανισμό παμπάλαιη».
- Πως βλέπετε ότι από τα πυρά του δεν ξεφεύγει ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο, όπως αναφέρει, «με την ανοχή του, καθίσταται ηθικός αυτουργός σε αυτή την προσβολή»;
Προφανώς ο άνθρωπος αυτός δεν έχει ταξιδέψει στην Ευρώπη, δεν παρακολουθεί τις τέχνες, δεν έχει επισκεφθεί Μουσεία. Ας μην κατηγορούμε τους ακραίους Μουσουλμάνους όταν εμείς συμπεριφερόμαστε παρόμοια.
“Δεν μπορεί να εισχωρούν στην καλλιτεχνική έκφραση διάφορα δόγματα. Ο εισβολέας είναι ένας ακραίος δογματικός άνθρωπος που το μυαλό του δεν έχει «πάρει αέρα».”
- Τάσος Μαντζαβίνος καλλιτέχνης
- Για τον ίδιο, η βεβήλωσή της Ορθοδοξίας δεν μπορεί να γίνεται ανεκτή στο όνομα μιας δήθεν «καλλιτεχνικής ελευθερίας», όταν αυτή η ίδια ελευθερία δεν ισχύει για όσους υπερασπίζονται την παράδοση και την αλήθεια της πίστης μας...
Υπάρχουν πολύ χειρότερα πράγματα που γίνονται στην κοινωνία και προσβάλλουν την πίστη μας. Κι όχι η καλλιτεχνική έκφραση. Δεν μπορεί να εισχωρούν στην καλλιτεχνική έκφραση διάφορα δόγματα. Αυτός είναι ένας ακραίος δογματικός άνθρωπος που το μυαλό του δεν έχει «πάρει αέρα». Ολα αυτά που λέει είναι επικίνδυνα και τροφοδοτεί την άκρα Δεξιά, ό,τι χειρότερο για μια κοινωνία.
- Πόσο σημαντική είναι κατά τη γνώμη σας η ελευθερία της έκφρασης στην τέχνη;
Αδιαμφισβήτητα είναι σημαντική. Η ελευθερία, ωστόσο, πρέπει να βασίζεται και στη γνώση. Ολα θέλουν κάποιο όριο. Αλλά σίγουρα το να σου απαγορεύσει κάποιος τι θέλεις να πεις είναι φασιστικό. Κι Χίλτερ κάτι παρόμοιο έκανε με την «εκφυλισμένη τέχνη». Θυμίζω ότι το 1937, με προτροπή του ίδιου του Χίτλερ, οργανώθηκε από τους ναζί μια μεγάλης κλίμακας έκθεση έργων αφαιρετικής αισθητικής «προσβλητικής του υγιούς πνεύματος του Ράιχ».
Στόχος ήταν η σπίλωση και η γελοιοποίηση πρωτοποριακών καλλιτεχνών των οποίων το έργο ερχόταν σε πλήρη σύγκρουση με το λαϊκιστικό κιτς της προπαγανδιστικής ναζιστικής αισθητικής και σε πλήρη αντίθεση με τα φυλετικά τους δόγματα.