Όλα δικά μας: Ναι σε μέτρα για την κλιματική κρίση αλλά όχι αν αλλάζουν τον τρόπο ζωή μας

Οι Ευωπαίοι, δηλώνουμε ανήσυχοι, φοβόμαστε για τις συνέπειες επιτάχυνσης της κλιματικής αλλαγής, αλλά όχι αρκετά για να ξεβολευτούμε όπως δείχνει έρευνα του ΥοuGov.
Open Image Modal
Atlantide Phototravel via Getty Images

Πολλοί Ευρωπαίοι ανησυχούν για την κλιματική κρίση και δηλώνουν πως πρόθυμα θα λάβουν μέτρα σε ατομικό επίπεδο για να  στηρίξουν τις κυβερνητικές πολιτικές αλλά, όπως δείχνει σχετική έρευνα, η προθυμία φθίνει όσο περισσότερο ένα μέτρο που προτείνεται ή εισάγεται αλλάζει τον τρόπο ζωής τους. 

Η έρευνα της YouGov σε επτά χώρες, που παρουσιάζει ο Guardian, εξέτασε την υποστήριξη δράσης για το κλίμα σε επίπεδο κράτους, όπως η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης και η απαγόρευση των αυτοκινήτων που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα, καθώς και μεμονωμένες πρωτοβουλίες, όπως η αγορά μόνο μεταχειρισμένων ρούχων,  η εγκατάλειψη κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Οι απαντήσεις, από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Δανία, τη Σουηδία, την Ισπανία και την Ιταλία, έδειξαν ότι πολλοί άνθρωποι ήταν ευχαριστημένοι με μέτρα που δεν θα επηρέαζαν πολύ τον τρόπο ζωής τους, αλλά μεγαλύτερα βήματα που μπορεί να χρειαστεί να γίνουν, δεν ήταν δημοφιλή.

Μεγάλες πλειοψηφίες σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα –από 60% στη Σουηδία, 63% στη Γερμανία και 65% στο Ηνωμένο Βασίλειο έως 77% στην Ισπανία, 79% στη Γαλλία και 81% στην Ιταλία– δήλωσαν ότι ανησυχούν πολύ ή αρκετά για την κλιματική κρίση και τις επιπτώσεις της.

Σε γενικές γραμμές παρόμοια ποσοστά δήλωσαν ότι το κλίμα αλλάζει λόγω της ανθρώπινης δραστηριότητας, με λιγότερο από το 20% των ερωτηθέντων στις περισσότερες χώρες να λένε ότι η κλιματική αλλαγή δεν οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα και το πολύ 5% να αρνείται ότι είναι κάτι που συμβαίνει.

Υπήρξε επίσης ισχυρή υποστήριξη μεταξύ 76% και 85% στην άποψη ότι όλες οι χώρες θα ήταν πιο αποτελεσματικές εάν συνεργάζονταν μεταξύ τους αλλά δεν υπήρχε μεγάλη σύμπνοια ως προς τα ζητήματα που ως άτομα οι συμμετέχοντες πρέπει να κάνουν για να προσφέρουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος. 

Open Image Modal
Young hungry couple ready to eat tasty burgers in the pub
LordHenriVoton via Getty Images

 

Εύκολα ”ναι” στις...μικρές ”θυσίες”

Τα μέτρα που δεν συνεπάγονταν μεγάλες θυσίες στον τρόπο ζωής ήταν δημοφιλή, με ποσοστό μεταξύ 45% (Γερμανία) και 72% (Ισπανία) να υποστηρίζει κυβερνητικά προγράμματα δενδροφύτευσης και το 60% (Ισπανία) και το 77% (ΗΒ) να λένε ότι θα καλλιεργούσαν περισσότερα φυτά οι ίδιοι ή ότι έκαναν έτσι ήδη.

Μεταξύ 40% (Δανία) και 56% (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Ιταλία) των ερωτηθέντων ευτυχώς δεν θα αγόραζαν ξανά προϊόντα κατασκευασμένα από πλαστικό μιας χρήσης, ενώ μεταξύ 63% (Σουηδία) και 75% (Ισπανία) θα υποστήριζαν μια κυβερνητική απαγόρευση τους.

Ομοίως, υπήρξε αρκετά σταθερή υποστήριξη –από 28% στη Γερμανία σε 43% στην Ιταλία– για την ιδέα περιορισμού της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών σε δύο ή τρία γεύματα την εβδομάδα ενώ μεταξύ 24% (στο ΗΒ) και 48% (στην Ιταλία) θα υποστήριζαν μια κυβερνητική νομοθεσία για αυτό το σκοπό.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι κρατικές επιδοτήσεις για να γίνουν τα σπίτια πιο ενεργειακά αποδοτικά ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς, με υποστήριξη που κυμαινόταν από 86% στην Ισπανία έως 67% στη Γερμανία, ενώ η προθυμία για προσωπική κάλυψη του κόστους ήταν μάλλον μικρότερη (19% στη Γερμανία έως 40% στην Ισπανία).

Υπήρξε επίσης ευρεία υποστήριξη για τις εισφορές όσων ταξιδεύουν συχνά με αεροπλάνο (από 39% στην Ιταλία σε 59% στη Γερμανία, με την πλειοψηφία σε πέντε από τις επτά χώρες να τάσσεται υπέρ), αλλά πολύ μικρότερη ήταν η υποστήριξη σε μια πρόταση για την αγορά μόνο μεταχειρισμένων ρούχων (από 17% σε Γερμανία σε 27% στο Ηνωμένο Βασίλειο).

Open Image Modal
Couple looking through second hand clothing rails and having fun in Brighton in the UK
Justin Lambert via Getty Images

 

Πού τελειώνει η προθυμία (και το ενδιαφέρον για το κλίμα)

Ακόμη πιο ριζοσπαστικές προτάσεις, όπως η οικειοθελής μη κατανάλωση  κρέατος και γαλακτοκομικών και η ιδέα να κάνεις κάποιος λιτότερα παιδιά από όσα επιθυμεί βρήκαν υποστήριξη από μόλις ένα 10% στην Γερμανία, 19% στην Ιταλία και 9% σε Γερμανία και 17% σε Ιταλία αντίστοιχα.

Οι αλλαγές στη χρήση του αυτοκινήτου, που συμβάλλουν σημαντικά στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (που είναι και ένας  τομέας στον οποίο πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ήδη νομοθετούν), προκάλεσαν επίσης απαντήσεις που καταδεικνύουν την στενή συσχέτιση της επιθυμίας για δράση υπέρ του κλίματος με τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν αυτές στην ζωή των ανθρώπων.

Ερωτηθέντες εάν θα ήταν πρόθυμοι να στραφούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητά, κατά μέσο όρο λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο των ερωτηθέντων στις επτά χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα – από 19% στη Γερμανία έως 32% στη Δανία έως 40% στην Ιταλία – απάντησαν θετικά.

Οι αντιδράσεις ήταν πιο ποικίλες σε ερωτήματα όπως περί πλήρους εγκατάλειψης της οδήγησης υπέρ της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, του περπάτημα ή του ποδήλατου. Στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, το 35%, το 44% και το 40% αντίστοιχα δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμο να κάνει την επιλογή αυτή. Η υποστήριξη ήταν χαμηλότερη στη Βρετανία (22%), τη Γερμανία (24%), τη Δανία (20%) και τη Σουηδία (21%) – αν και το 25% των Γάλλων και το 28% των Γερμανών δήλωσαν ότι ήδη περπατούσαν, έκαναν ποδήλατο ή χρησιμοποιούσαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Ωστόσο, η υποχρεωτική αύξηση του φόρου καύσιμου και η κυβερνητική νομοθεσία που απαγόρευε την παραγωγή και πώληση αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ δεν ήταν δημοφιλές μέτρο. Εκείνοι που αντιτίθεντο να πληρώσουν περισσότερο φόρο καυσίμων ήταν περισσότεροι από εκείνους που ήταν υπέρ σε όλες τις χώρες. Όταν ρωτήθηκαν τι πιστεύουν για την απαγόρευση των αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων, μόνο στην Ισπανία και την Ιταλία ήταν οι περισσότεροι ευχαριστημένοι με την ιδέα παρά αντίθετοι με αυτήν – με το επίπεδο αντίθεσης σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία να είναι πάνω από 60%

Το YouGov εξέτασε αντιπροσωπευτικά δείγματα περισσότερων από 1.000 ερωτηθέντων σε κάθε χώρα, με επιτόπια έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 5 και 24 Απριλίου.

Πηγή: Guardian