«Μεγάλος Περίπατος»: Ο μεγάλος διάλογος της HuffPost

Δίνουμε το λόγο στους Π. Παπαντωνίου, πρόεδρο του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων, Θ. Λυμπερόπουλο, πρόεδρο του ΣΑΤΑ και Ιαβέρη, οδηγό αγώνων και εκπαιδευτή.
|
Open Image Modal
Eurokinissi/Γιάννης Παναγόπουλος
Αυξημένη κίνηση στο κέντρο της Αθήνας λόγω των έργων στην οδό Πανεπιστημίου για τον Μεγάλο Περίπατο.

Μια φιλόδοξη αστική ανάπλαση προς τη σωστή κατεύθυνση που θα κάνει την Αθήνα μια «ευρωπαΐκή» πρωτεύουσα με όρους βιώσιμης κινητικότητας, φιλική στον άνθρωπο και τον ποδηλάτη γυρνώντας την πλάτη στο Ι.Χ., ή μια κίνηση πρόχειρη κι αποτυχημένη που πλήττει την οικονομία και τον τουρισμό αποκλείοντας κλάδους αυτοκινητιστών; Κι ακόμα, μια δράση με εφαρμογή σε καλό timing, ή μήπως όχι, δεδομένων των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στις πιλοτικές της παρεμβάσεις;

Η HuffPost ανοίγει το διάλογο για το φιλόδοξο έργο ανάπλασης του Δήμου Αθηναίων. Για τον «Μεγάλο Περίπατο» (διότι περί αυτού ο λόγος), λοιπόν, μας είπαν: 

“Είναι φανερό, πάντως, πως η επιτυχία του όλου σχεδίου έχει να κάνει με το πως θα βελτιωθούν και θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά, πιο γρηγορα, πιο άνετα και πιο οικονομικά τα μέσα μαζικής μεταφοράς”

Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου: «Στηρίζουμε τέτοιες πρωτοβουλίες που έχουν στόχο να δώσουν περισσότερο χώρο στον άνθρωπο, και στον ποδηλάτη εις βάρος του Ι.Χ»

  «Ο ”Μεγάλος Περίπατος” είναι μια πολύ φιλόδοξη αστική ανάπλαση καταρχήν προς τη σωστή κατεύθυνση», λέει στη HuffPost o Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου

«Ο Σύλλογός μας υποστηρίζει τέτοιες πρωτοβουλίες (όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες πόλεις) που έχουν γνώμονα την βιώσιμη κινητικότητα και στόχο να δώσουν περισσότερο χώρο στον άνθρωπο, στον ποδηλάτη εις βάρος του Ι.Χ. Μην ξεχνάμε ότι για πολλά χρόνια όλες οι πόλεις - κι όχι μόνο η Αθήνα - είχαν σχεδιαστεί με γνώμονα τα Ι.Χ. Είχαν σχεδιαστεί, δηλαδή, για να εξυπηρετήσουν το Ι.Χ. να μπαίνει ακόμα και στο κέντρο των πόλεων, μια τακτική που δεν λειτουργεί πλέον. Γι′ αυτό υπάρχει κι ο όρος της βιώσιμης κινητικότητας: Πρέπει τα κέντρα των πόλεων να γίνουν πιο φιλικά προς τον άνθρωπο, με περισσότερο πράσινο, με χαμηλότερες ταχύτητες και με χαρακτηριστικά πιο βιώσιμα», λέει ακόμα. Και συμπληρώνει:

«Τώρα, όσον αφορά στον ”Μεγάλο Περίπατο”, αυτό είναι ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που περιλαμβάνει δυο φάσεις, την φάση της μελέτης και την φάση της εφαρμογής. Στην φάση της μελέτης υπάρχουν κάποιες παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο με βάση κάποιο μοντέλο. Αρα, λοιπόν, εξετάστηκαν πολλά σενάρια και προκρίθηκαν κάποιες λύσεις. ΄Οσον αφορά στο κομμάτι της εφαρμογής όπου παρουσιάστηκαν προβλήματα αυτές τις ημέρες, θεωρώ ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό να συμβαίνει αυτή η σύγχυση στους πολίτες και να δημιουργούνται προβλήματα στην οδική κυκλοφορία. Είναι χαρακτηριστικό, ωστόσο, ότι οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί δεν γίνονται όλες μαζί, αλλά σταδιακά. Κι αυτό έχει τη λογική ότι καταρχάς εξετάζεται κάθε παρέμβαση μόνη της και μετά σε συνδυασμό με όλες τις άλλες. Το κόνσεπτ είναι σε βάθος χρόνου και οι πολίτες να εξοικειωθούν στις νέες συνθήκες (κάτι το οποίο είναι αδύνατον να γίνει από την πρώτη μέρα) και ο δήμος να μάθει συν τω χρόνω πως θα το εφαρμόσει σωστά. Θεωρώ ότι είναι φυσικό να έχουν γίνει κάποιες τεχνικές αστοχίες στην εφαρμογή μιας τόσο φιλόδοξης αστικής ανάπλασης κι ο κόσμος να δυσανασχετεί. Για ένα τόσο μεγάλο πρότζεκτ θα πρέπει να έχουμε υπομονή. Δεν μπορούμε να το κρίνουμε σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και στο τέλος της ημέρας θα πρέπει να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας στις μετακινήσεις και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα», αναφέρει ακόμα. 

Για τον κ. Παπαντωνίου, τέτοιες αναπλάσεις «είναι πάντα προς οφελος των πολιτών και της κοινωνίας. Και ένα κλειδί για την επιτυχία του συγκεκριμένου σχεδίου αλλά και της βιώσιμης κινητικότητας είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς: Οσο πιο λειτουργικά είναι, τόσο πιθανότερο είναι να στραφεί ο κόσμος προς αυτά και να αποκτήσει η Αθήνα ένα πιο ευρωπαϊκό χαρακτήρα στη μετακίνηση των κατοίκων της. Αυτό, όμως, δεν είναι δυνατόν να γίνει από τη μια μέρα στην και μάλιστα εν μέσω πανδημίας. Είναι φανερό, πάντως, πως η επιτυχία του όλου σχεδίου έχει να κάνει με το πως θα βελτιωθούν και θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά, πιο γρηγορα, πιο άνετα και πιο οικονομικά τα μέσα μεζικής μεταφοράς».

Αραγε, κατά τη γνώμη του, βάσει των στοιχείων που έχουν μελετηθεί, θα ενταχθεί ομαλά ο «Μεγάλος Περίπατος» στην καθημερινότητα των κατοίκων της Αθήνας; «Σίγουρα. Απλά για να συμβεί αυτό, χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα».  

“Το ”τελειώνει” το ταξί ο "Μεγάλος Περίπατος", να το ξέρετε και μάλιστα σε μια εποχή πολύ προβληματική για τον κλάδο.”

Ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, Θύμιος Λυμπερόπουλος: «Ο Μεγάλος Περίπατος μας αποτελείωσε... Θα γίνουν κινητοποιήσεις»

«Θεωρώ ότι ο ”Μεγάλος Περίπατος” είναι αποτυχημένη πρωτοβουλία», λέει με τη σειρά του στη HuffPost ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, Θύμιος Λυμπερόπουλος. «Είναι λυπηρό αυτό που δημιούργησαν οι τεχνοκράτες συγκοινωνιολόγοι. Ο ”Μεγάλος Περίπατος” εξουθενώνει τον κλαδο μας», συμπληρώνει και συνεχίζει: «Το κέντρο της Αθήνας δεν είναι μόνο για βόλτα. Είναι και για δουλειά. Εκεί υπάρχουν υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, γραφεία ιατρών και δεκάδες ξενοδοχεία. Με τις νέες ρυθμίσεις, το ταξί δεν έχει δικαίωμα να επιβιβάσει και να αποβιβάσει τον πελάτη όπου εκείνος θέλει. Επιθυμείτε να επισκεφθείτε ένα δικηγόρο και να πάτε στο γραφείο του με ταξί; Ε, δεν μπορείτε να φθάσετε έξω από την πόρτα του. Το ”τελειώνει” το ταξί ο ”Μεγάλος Περίπατος”, να το ξέρετε και μάλιστα σε μια εποχή πολύ προβληματική για τον κλάδο. Το ξέρετε ότι δεν δουλεύουν περισσότερα από 3.000 ταξί λόγω της κρίσης της πανδημίας; Πήραμε τα 800 ευρώ (κι όχι όλοι) για 45 μέρες και μετά - αν δεν κάνει κάτι η Πολιτεία - είμαστε τελειωμένοι...»

Σύμφωνα με τον κ. Λυμπερόπουλο, τα ταξί ζητούν διέλευση για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες που δημιουργεί η νέα κατάσταση. «Επιβάλλεται η βοήθεια του υπουργείου Μεταφορών, ειδικά στο ζήτημα της χρήσης των λεωφορειολωρίδων των έμφορτων ταξί. Διαφορετικά, είναι δεδομένος ο αποκλεισμός των ταξί από μια περιοχή που αποτελεί βασικό προορισμό πολλών τουριστών και της δυνατότητας μεταφοράς από μας», λέει ακόμα. Και καταλήγει:

Κινητοποιήσεις

«Σας γνωστοποιώ ακόμα ότι αν δεν ικανοποιηθούν οι διεκδικήσεις μας το θέμα θα τεθεί προς ψηφοφορία στο ΣΑΤΑ και θα κάνουμε αγώνες...»

“Ολα αυτά γίνονται σε μια αντιγραφή μιας παγκόσμιας προσπάθειας οι πόλεις να είναι πιο ανθρώπινες, αλλά δεν έχουμε την υποδομή και την παιδεία στη χώρα μας να συμβεί αυτό κι ιδίως εν μέσω κρίσης. Απόδειξη τα δυστυχήματα”

Ο οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής οδικής συμπεριφορά Τάσος Μαρκουΐζος, γνωστός κι ως Ιαβέρης:  «Να αλλάξει η νοοτροπία των πολιτών»

« Αυτό που έχω να σχολιάσω είναι ότι από τη μια η κυβέρνηση μας προτρέπει να χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητά μας στο κέντρο λόγω COVID - 19 (θυμίζω ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς συστήνεται να τα αποφεύγουμε), κι από την άλλη μοιάζει να ... ξεπεράστηκε ο φόβος και να υπάρχει προτροπή να χρησιμοποιούμε λιγότερα αυτοκίνητα λόγω των νέων ρυθμίσεων του νέου έργου ανάπλασης», λέει, τέλος, στη HuffPost ο οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς, Τάσος Μαρκουΐζος, γνωστός κι ως Ιαβέρης

«Βεβαίως και είμαι θετικός στο να μειωθούν τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης, να μειωθούν οι ρύποι, στο να γίνουν οι αλλαγές αυτές κι η Αθήνα να παρουσιάσει περισσότερο ανθρώπινο πρόσωπο. Μήπως, όμως, είναι λάθος timing για να γίνουν αυτές οι αλλαγές; Μήπως θα ήταν καλύτερα να περιμένει κανείς να φύγουν πολλοί Αθηναίοι για διακοπές, να αποσυμφορηθεί κάπως το κέντρο και να γίνουν μετά οι αλλαγές; ΄Οχι τώρα, την ώρα του χαμού της απελπισίας... Ξέρετε, μου έχει συμβεί αυτό, να θέλεις να πας σε κάποιο νοσοκομείο και να είναι όλα ακινητοποιημένα. Σε πιάνει απελπισία...»

Και συμπληρώνει: «Θα μπορούσε, λόγου χάρην να προγηθεί μια ανακοίνωση που να λέει π.χ. ότι από τα τέλη Ιουλίου ως τα τέλη Αυγούστου θα γίνουν αυτές οι αλλαγές. Κι όταν επέστρεφαν από τις διακοπές οι πολίτες να έβλεπαν κάτι μελετημένο, σχεδιασμένο και τετελεσμένο. Επίσης, δεν θα πρέπει να υπάρχουν υποδομές για τη δημιουργία χώρων όπου όταν κάποιος έρχεται με το αυτοκίνητό του από τα βόρεια ή τα δυτικά, λόγου χάρην, προάστια να μπορεί να παρκάρει;»

Κατά τη γνώμη του στην Αθήνα δεν έχουμε την υποδομή για περισσότερους ποδηλάτες στους δρόμους της πόλης κι επίσης δεν έχουμε την κουλτούρα του σεβασμού στον ποδηλάτη. «Ολα αυτά γίνονται σε μια αντιγραφή μιας παγκόσμιας προσπάθειας οι πόλεις να είναι πιο ανθρώπινες, αλλά δεν έχουμε την υποδομή και την παιδεία στη χώρα μας να συμβεί αυτό κι ιδίως εν μέσω κρίσης. Απόδειξη τα δυστυχήματα που συμβαίνουν κατά κόρον. Η πολιτεία θα πρέπει να στραφεί ενάντια στη μεγαλύτερη κατάρα και μάστιγα που είναι είναι να νεκροφιλήσεις το παιδί σου μετά από κάποιο τροχαίο δυστύχημα. Ο Covid - 19 σκότωσε στη χώρα μας 185 ανθρώπους πάνω από 75 ετών. Στο ίδιο διάστημα έχασαν τη ζωή τους, ή την κατέστρεψαν (κατά μέσο όρο σε ηλίκίες 5 - 29 ετών) 1.185 άνθρωποι από τροχαία δυστυχήματα...»

Για τον ίδιο, ως προς τον ΚΟΚ, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο: «Ολοι θεωρούν ότι τα τροχαία δυστυχήματα είναι παραβάσεις του ΚΟΚ εξ′ αμελείας. Ας πούμε ότι στο πορτοκαλί δεν σταματώ - παρεπιπτόντως, έχετε δει κανέναν Ελληνα να επιβραδύνει στο πορτοκαλί, όλοι επιταχύνουν ... - αυτό δεν είναι αμέλεια, είναι ηθελημενη εγκληματική συμπεριφορά με πρόθεση. Το να εγκαταλείψεις κάποιον που χτύπησες, δε, είναι για μένα κακούργημα με δόλο

Κι ο ίδιος καταλήγει: «Ως προς το νέο σχέδιο ανάπλασης φανταζομαι κι ελπίζω ότι έχει γίνει σωστός σχεδιασμός - υπάρχουν συγκοινωνιολόγοι που θα το επιβεβαιώσουν - αλλά αυτό που πρέπει να αλλάξει είναι η νοοτροπία των πολιτών. Αυτό θα πρέπει να συμβεί πέρα και πάνω απ′ όλα».