Από τα επτά στάδια που κατασκεύασε το Κατάρ για το Παγκόσμιο Κύπελλο, ένα θα «εξαφανιστεί» μετά το τουρνουά.
Πρόκειται για το Στάδιο 974, χωρητικότητας 40.000 θεατών, σχεδιασμένο από την Fenwick Iribarren Architects σε μια παραθαλάσσια τοποθεσία 450.000 τετραγωνικών μέτρων πάνω σε ένα τεχνητό ακρωτήριο. Πήρε το όνομα του από τα 974 εμπορευματοκιβώτια που χρειάστηκαν για την κατασκευή του και πρόκειται να αποσυναρμολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του Μουντιάλ, καθιστώντας το, το πρώτο λυόμενο στάδιο στην ιστορία του θεσμού.
Η αρχική ιδέα ήταν να δοθεί σε οικονομικά ασθνέστερες χώρες της Αφρικής αν και κατά την διάρκεια της πρώτης φάσης των αγώνων, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την απόκτηση του έδειξε η Ουρουγουάη.
Ειδικοί στην κατασκευή σταδίων επαίνεσαν τον σχεδιασμό του, αλλά λένε ότι πρέπει να γίνουν γνωστά περισσότερα στοιχεία για το μέλλον του μετά την ολοκλήρωση των αγώνων.
«Η σχεδίαση για αποσυναρμολόγηση είναι μία από τις βασικές αρχές της βιώσιμης δόμησης», είπε ο Καρίμ Έλτζεντι, συνεργάτης στο think tank Chatham House με έδρα το Λονδίνο, ο οποίος εργάστηκε ως σύμβουλος για το κλίμα στο Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ.
«Το Στάδιο 974 επιτρέπει τη φυσική αποκατάσταση ενός εργοταξίου αλλά και την επαναχρησιμοποίησή του για άλλη λειτουργία», είπε, προσθέτοντας ότι πρέπει να ληφθούν υπόψιν ορισμένοι παράγοντες «πριν χαρακτηρίσουμε ένα κτίσμα βιώσιμο».
Το Στάδιο 974, είναι το μοναδικό από τα οκτώ στάδια που δεν διαθέτει κλιματισμό, με αποτέλεσμα να υπάρχει περισσότερη υγρασία και ζέστη, γι′ αυτό και τα παιχνίδια που διεξάγονται σε αυτό είναι βραδινά, όταν και η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη.
Η Fenwick Iribarren Architects, η οποία σχεδίασε δύο ακόμα στάδια εξήγησε ότι η ιδέα ήταν να αποφευχθεί να μείνει αχρησιμοποίητο μετά το τέλος του τουρνουά, όπως συνέβη στην Νότια Αφρική την Βραζιλία και την Ρωσία. Μάλιστα οι διοργανωτές υποστηρίζουν πως ανάλογη θα είναι η εξέλιξη και σε έξι ακόμα στάδια, καθώς πολλές από τις θέσεις τους πρόκειται να αφαιρεθούν.
Τα πολύχρωμα κοντέινερ χρησιμοποιούνται ως δομικά υλικά, με τα γιγάντια μπλοκ που θυμίζουν τουβλάκια Lego, σε έντονο κόκκινο, κίτρινο και μπλε χρώμα να δίνουν την εντύπωση πως αιωρούνται, παραπέμποντας σε βιομηχανικό σχεδιασμό.
Πάντως μέχρι στιγμής το Κατάρ δεν έχει διευκρινίσει πού θα καταλήξει το Στάδιο 974 ή πότε θα αποσυναρμολογηθεί. Να σημειωθεί ότι οι διοργανωτές είπαν ότι το θα μπορούσε να επανατοποθετηθεί σε άλλο μέρος της χώρας ή να προκύψουν από τα υλικά, πολλά μικρότερα στάδια.
Η σημασία για το μέλλον του σταδίου έγγυται στην μεταφορά των υλικών, την απόσταση που θα διανύσουν καθώς όσο μεγαλύτερη τόσο αυξάνονται οι εκπομπές διοξειδίου. Κάτι που επηρεάζει και η νέα δόμηση.
Η περιβαλλοντική ομάδα Carbon Market Watch, που έλεγξε τα σχέδια βιωσιμότητας του Παγκόσμιου Κυπέλλου του Κατάρ, είπε ότι εάν το Στάδιο 974 έχει χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα από ένα μόνιμο στάδιο, εξαρτάται από το «πόσες φορές και πόσο μακριά μεταφέρεται και συναρμολογείται».
Η FIFA και το Κατάρ σε έκθεση που υπολογίσαν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς να λάβουν υπόψιν τους όσες παράγονται κατά την λειτουργία του, εκτίμησαν ότι αν επανατοποθετηθεί μόνο μία φορά, αυτές θα είναι χαμηλότερες από ένα μόνιμο στάδιο, εφόσον τα κοντέινερς αποστέλλονται σε απόσταση μικρότερη των 7.000 χιλιομέτρων.
Με τον Καμίρ Έλτζεντι να επισημαίνει ότι ««Η ενέργεια που απαιτείται για την αποσυναρμολόγηση και την αποστολή των δομικών υλικών θα πρέπει προφανώς να εκτιμηθεί αλλά είναι απίθανο να υπερβαίνει τον άνθρακα που υπάρχει σε αυτά».