Για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής, Αργοσαρωνικού, παρουσίασαν τα αποτελέσματα της 18ης έρευνας «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής», η οποία ανέδειξε σημαντικά ευρήματα για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Αθήνας και εν γένει της Αττικής.
Συγκεκριμένα, η 18η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής, με κοινό ερωτηματολόγιο, πραγματοποιήθηκε στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ όλων των κατηγοριών, αλλά και στις αίθουσες αναχωρήσεων του αεροδρομίου της Αθήνας, με στόχο να σκιαγραφηθεί το προφίλ και να αναλυθούν οι εμπειρίες των επισκεπτών.
Τα ευρήματα της φετινής έρευνας παρουσιάσθηκαν από τους επικεφαλής της έρευνας, Stefan Merkenhof, Managing Consultant GBR Consulting και Μαριπόλα Κώτση, προϊσταμένη Έρευνας Αγοράς ΔΑΑ.
Τα συμπεράσματα
Μετά τα δύο χρόνια της πανδημίας (2020 – 2021), οι επισκέπτες επέστρεψαν στην Αθήνα με θετική διάθεση και ξεχώρισαν την πρωτεύουσα ως «must-see destination».
Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), ωστόσο υψηλά ποσοστά αύξησης παρουσίασαν και «μη παραδοσιακές» αγορές, όπως: Ελβετία, Ισραήλ, Ολλανδία, Αυστρία, Τουρκία, Σερβία.
Μάλιστα, το επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019.Η φετινή έρευνα αποκαλύπτει ότι κάποιες ομάδες των επισκεπτών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα, και ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν ποικίλα ενδιαφέροντα.
Ειδικότερα, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μερίδιο -περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής- δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο «χαλαρή» προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Με αυτό τον τρόπο, οι «χαλαροί» αισθάνονται ότι έχουν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους.
Όλα αυτά δεν επηρεάζουν την συνολική ικανοποίησή τους, καθώς οι «χαλαροί» είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογώντας τη συνολική εμπειρία τους στην πόλη με βαθμό 8,4.
Ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών που οι συγκεκριμένες εμπειρίες, τους παρέχουν το κίνητρο να αυξήσουν τις δαπάνες στην πόλη.
Επίσης, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και το Μοναστηράκι.
Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι τουριστικές ροές παρουσιάζουν συγκέντρωση σε συγκεκριμένες γειτονιές, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην αναψυχή και την ψυχαγωγία και επηρεάζοντας τους κατοίκους που παρατηρούν να μειώνεται η αστική βιωσιμότητα των γειτονιών τους.
Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει.
Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των Νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.Ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι.
Το 2022, περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022.
Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά 60% την περίοδο 2015 – 2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022.
Η απόδοση των ξενοδοχείων, το 1ο τρίμηνο του 2022 εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα, επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019.
Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019 και η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022 (έναντι του 2019) σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.
Κι ακόμα, η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων.
Εξάλλου, σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022 (έναντι του 2019).
Όπως επεσήμανε ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης: «Είναι εξαιρετικά σημαντική η συντονισμένη προσπάθεια και η ενιαία στρατηγική όλων των φορέων του τουρισμού για την προώθηση, την ανάδειξη και τη συνεχή βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος.
Η έρευνα για το 2022 μας προσφέρει και φέτος πολύ σημαντικά και αξιοποιήσιμα στοιχεία ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επισκέπτη της πόλης, με στόχο τη στρατηγική ανάπτυξη του προορισμού Αθήνα».
Η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ ΔΑΑ, πρόσθεσε: «Από την παρουσίαση των ιδιαίτερα διαφωτιστικών ευρημάτων της έρευνας αναδεικνύεται η δυναμική ανάκαμψη της πόλης μας, αλλά και η πλέον υψηλή αποτίμηση των προσφερόμενων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην επαναφορά του «προορισμού Αθήνα» μεταξύ των κορυφαίων επιλογών στον κόσμο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, επιβεβαιώνουν για μία ακόμη φορά τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα συνένωσης δυνάμεων όλων των επαγγελματιών του τουρισμού, καθώς στρέφουμε πλέον το βλέμμα στην επόμενη μέρα του αστικού τουρισμού».
Καταλήγοντας, ο γενικός γραμματέας της ΕΞΑΑΑ, Ευγένιος Βασιλικός, ανέφερε ότι: «είναι ανάγκη οι εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό της Αθήνας - Αττικής να εστιάσουμε κυρίως στα μηνύματα που προκύπτουν και να τα αξιοποιήσουμε σε συνδυασμό με όσα ενδιαφέροντα ανέδειξε η πρόσφατη μελέτη ΕΞΑΑΑ-ΙΤΕΠ περί ‘Φέρουσας Ικανότητας Αθήνας - Αττικής’.
Στόχος μας πρέπει να είναι η ενίσχυση της ποιοτικής εικόνας και πρότασης της Αθήνας προς τους επισκέπτες της, όπως και της διαπραγματευτικής της ικανότητας. Επομένως είναι αναγκαίος ένας στρατηγικός σχεδιασμός με μακροπρόθεσμο ορίζοντα ενώ παράλληλα εξίσου αναγκαίο είναι να εστιάσουμε άμεσα σε κινήσεις ενδυνάμωσης της σεζόν του 2023 και του 2024».