Να τι συμβαίνει στην πραγματικότητα όταν ο κεραυνός χτυπά ένα αεροπλάνο και είμαστε μέσα

Τα περισσότερα εμπορικά αεροπλάνα «χτυπιούνται» από κεραυνό κατά μέσο όρο μία ή δύο φορές το χρόνο.
Open Image Modal
rbkomar via Getty Images
.

 Δεν είμαι ταξιδιώτης με άγχος, αλλά θα πρέπει να παραδεχτώ ότι η ιδέα ενός αεροπλάνου στο οποίο χτυπιέται από κεραυνό εν ώρα πτήσης με τρομάζει. Ίσως δεν θα έπρεπε – τελικά, λέει η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ ότι τα περισσότερα εμπορικά αεροπλάνα «χτυπιούνται» από κεραυνό κατά μέσο όρο μία ή δύο φορές το χρόνο».

Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό, και είναι επικίνδυνο για τους επιβάτες και το πλήρωμα που βρίσκεται εντός του αεροπλάνου; Υπάρχουν πολλοί τύποι κεραυνού όπως κατάλαβα.

Οι περισσότεροι «χτυπούν» τα αεροπλάνα σε υψόμετρο μεταξύ 5.000 και 15.000 ποδιών, σύμφωνα με την Simple Flying.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η απογείωση και η προσγείωση συμβαίνουν με τα αεροσκάφη να περνούν μέσα από σύννεφα, τα οποία είναι ηλεκτρικά φορτισμένα.

Ο Εντουαρντ Τζ. Ρούπκε, ανώτερος μηχανικός στην Lightning Technologies, Inc. ανέφερε στο Scientific American ότι τα στην πραγματικότητα τα αεροπλάνα ενεργοποιούν το «χτύπημα» των κεραυνών καθώς περνούν μέσα από σύννεφα που δεν «χτυπούν» αλλά είναι ηλεκτρικά φορτισμένα. 

«Στην πραγματικότητα, τα αεροσκάφη συχνά πυροδοτούν το ”χτύπημα” επειδή η παρουσία τους ενισχύει τα ηλεκτρικά πεδία του περιβάλλοντος, που είναι τυπική περίπτωση για καταιγίδα...», εξηγεί η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ.

Το «χτύπημα» συμβαίνει πρώτα σε ένα άκρο όπως η μύτη ή η αιχμή ενός αεροπλάνου. Στη συνέχεια, ο ηλεκτρισμός κινείται κατά μήκος του εξωτερικού «φλοιού» του αεροπλάνου καθώς πετά μέσα από το «χτύπημα», αφήνοντας τελικά το σώμα του αεροπλάνου όταν φύγει από την πόλωση.

Είναι επικίνδυνο;

Ήταν παλιά. Το 1967 σημειώθηκε το τελευταίο καταγεγραμμένο δυστύχημα εμπορικού αεροπλάνου λόγω κεραυνού - η επαφή προκάλεσε έκρηξη της δεξαμενής καυσίμου. Σήμερα, ωστόσο, τα αεροπλάνα κατασκευάζονται από αλουμίνιο  ή ακόμα πιο προηγμένα, σύνθετα υλικά που μεταφέρουν τον ηλεκτρισμό αρκετά καλά ώστε να τον κρατούν μακριά από ευαίσθητα μέρη του αεροπλάνου.

Περιστασιακά, οι πιλότοι μπορεί να παρατηρήσουν φώτα που τρεμοπαίζουν ή πολύ σύντομη παρεμβολή. «Όταν υπάρχει υποψία ότι ένα αεροπλάνο ”χτυπήθηκε” από κεραυνό, γίνεται υποχρεωτικά έλεγχος για ζημιές, οι οποίες μπορεί να καθυστερήσουν τις πτήσεις και να είναι αρκετά ακριβές (να αποκατασταθούν)», αποκαλύπτει η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ. Γι′ αυτόν τον λόγο, οι πιλότοι προσπαθούν να απομακρυνθούν από καταιγίδες. Ωστόσο, στις εμπορικές πτήσεις - που πρέπει να περάσουν αυστηρούς ελέγχους ασφαλείας - είναι απίθανο να συμβεί κάποια ζημιά όταν «χτυπηθούν» από κεραυνό, όπως συνέβη με μια πτήση της Air Canada που κατευθυνόταν από το Βανκούβερ στο Λονδίνο νωρίτερα φέτος.