Η τρυφερή, συγκινητική ταινία της Σάρλοτ Γουέλς «Aftersun», που αφηγείται τις διακοπές ενός νεαρού μπαμπά με την κόρη του -μία από τις καλύτερες της χρονιάς-, το γαλλικό ντοκιμαντέρ «Η λεοπάρδαλη του χιονιού» με τη μουσική του Νικ Κέιβ που απέσπασε Βραβείο Σεζάρ, «Η συνωμοσία του Καΐρου» του Ταρίκ Σαλέχ που εμπνέεται από το Όνομα του Ρόδου του Ουμπέρτο Έκο, η κωμωδία του Γιώργου Κορδέλλα «Army Baby» (πρωταγωνιστεί ο Ίαν Στρατής), αλλά και ο αγαπημένος Γάτος από το σύμπαν του «Σρεκ» που επιστρέφει με νέες περιπέτειες.
Αυτές είναι οι πέντε ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου.
Aftersun
Το Aftersun μιλά για τις διακοπές ενός 30χρονου πατέρα και της 11χρονης κόρης του σε ένα θέρετρο της Τουρκίας στα τέλη του 1990. Η αφήγηση γίνεται από τη σκοπιά της κόρης, της Σόφι, περίπου είκοσι χρόνια μετά.
Η τρυφερή, αυτοαναφορική αυτή ταινία της Σάρλοτ Γουέλς, ένα ψυχογράφημα της σχέσης πατέρα και κόρης, απέσπασε ένα δεκάλεπτο χειροκρότημα στις Κάννες.
«Η μνήμη είναι ένα ολισθηρό έδαφος», γράφει η σκηνοθέτις, που γεννήθηκε στη Σκωτία και ζει στη Νέα Υόρκη. «Το να ανακαλείς μία συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο και το πώς αυτή η δεδομένη στιγμή σε έκανε να νοιώθεις τότε, ορίζεται από ένα νέο συναίσθημα: το συναίσθημα του πώς αυτή η στιγμή σε κάνει να νοιώθεις τώρα. Στα τουρκικά “hasret” σημαίνει έναν συνδυασμό νοσταλγίας, αγάπης και απώλειας. Η λέξη αυτή μοιάζει απόλυτα ταιριαστή με το πνεύμα αυτής της ταινίας».
«Για μένα», εξομολογείται, «ήταν ένα πολύ προσωπικό φιλμ. Αν και είναι μυθοπλασία, υπάρχει μέσα του μια αλήθεια που είναι δική μου, μία αγάπη που είναι δική μου. Φωτογραφίες και βιντεάκια, αρχεία κάθε είδους, είναι ενσωματωμένα σε αυτήν την ταινία -άλλωστε μια φωτογραφία δική μου και του μπαμπά μου, αποτέλεσε την αφετηρία γι’ αυτή την ιδέα- ήμασταν βλέπετε, πολύ πριν από την εποχή των σέλφις. Εγώ ήμουν 10-11. Ο μπαμπάς μου 31-32, λίγο πιο νέος απ’ ό,τι εγώ σήμερα. Έτυχε να βρισκόμαστε στην Τουρκία…»
Η ταινία απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών και συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας. Είναι η καλύτερη ταινία του 2022 σύμφωνα με το IndieWire, ενώ πριν από λίγες ημέρες απέσπασε επτά βραβεία στα BIFA Awards -ανάμεσά τους αυτά της καλύτερης βρετανικής ανεξάρτητης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερου σεναρίου.
Με τους Φράνκι Κόριο, Πολ Μέσκαλ.
Η λεοπάρδαλη του χιονιού
Ψηλά στο οροπέδιο του Θιβέτ, καταμεσής των ανεξερεύνητων και απροσπέλαστων πεδιάδων, βρίσκεται ένα από τα τελευταία καταφύγια της άγριας φύσης, όπου ζουν σπάνια ζώα και πτηνά. Ο Βενσάν Μινιέ, ένας από τους πιο διακεκριμένους φωτογράφους άγριας ζωής, παίρνει μαζί του στην τελευταία του αποστολή τον συγγραφέα και φυσιοδίφη Σιλβέν Τεσόν. Για αρκετές εβδομάδες, θα εξερευνήσουν αυτές τις κοιλάδες αναζητώντας μοναδικά ζώα και θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν τη λεοπάρδαλη του χιονιού, ένα από τα πιο ακριβοθώρητα και απρόσιτα αιλουροειδή. Διασχίζοντας τις κορυφές που κατοικούνται από αόρατες παρουσίες, οι δύο άντρες υφαίνουν έναν διάλογο για τη θέση μας ανάμεσα σε ζωντανά όντα και γιορτάζουν την ομορφιά του κόσμου.
Το γαλλικό ντοκιμαντέρ «Η Λεοπάρδαλη του Χιονιού» σε σκηνοθεσία των Μαρί Αμιγκέ και Βενσάν Μινιέ- και μουσική Γουόρεν Έλις και Νικ Κέιβ- απέσπασε το Βραβείο Σεζάρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και το Βραβείο Lumiéres Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, ενώ έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών ως Ειδική Προβολή «Cinema for the Climate Special Screening». Στη συνέχεια προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Ζυρίχης, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ IDFA στο Άμστερνταμ, στο Φεστιβάλ Μοντρεάλ, στο Φεστιβάλ του Σάο Πάολο ανάμεσα σε άλλα. Στην Ελλάδα η ταινία κέρδισε το Βραβείο WWF στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια προβλήθηκε το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ Αιγαίου.
Το ομότιτλο βιβλίο του Σιλβέν Τεσόν κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα.
Η συνωμοσία του Καΐρου
Ο Ταρίκ Σαλέχ (Κάιρο Eμπιστευτικό) εμπνέεται από το Όνομα του Ρόδου και σκηνοθετεί ένα μυστήριο που εξελίσσεται σε παρανοϊκό εφιάλτη.
Ο Άνταμ, γιος ενός ψαρά, έχει το μοναδικό προνόμιο να σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο Αλ-Αζχάρ του Καΐρου, κοιτίδα του σουνιτικού Ισλάμ. Λίγο μετά την άφιξη του στη πόλη, ο πιο υψηλόβαθμος θρησκευτικός ηγέτης του πανεπιστημίου, ο Μεγάλος Ιμάμης, πεθαίνει, Ο Άνταμ θα γίνει ένα πιόνι στο αδίστακτο παιχνίδι εξουσίας που εκτυλίσσεται ανάμεσα στη θρησκευτική και την πολιτική ελίτ της Αιγύπτου.
«Δεν ήταν δυνατό να γυριστεί Η Συνωμοσία του Καΐρου στην Αίγυπτο. Δεν έχω καταφέρει να επιστρέψω εκεί από το 2015 όταν, τρεις μέρες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας μου Κάιρο Εμπιστευτικό, η αιγυπτιακή υπηρεσία ασφαλείας μάς διέταξε να φύγουμε από τη χώρα. Έκτοτε βρίσκομαι σε μια λίστα με ανεπιθύμητους που αν πατήσουν ξανά το πόδι τους σε αιγυπτιακό έδαφος θα συλληφθούν αμέσως», γράφει ο σκηνοθέτης στο σημείωμα του. «Η απόφαση μάλιστα δημοσιοποιήθηκε στην αιγυπτιακή τηλεόραση. Είναι λυπηρό, αγαπώ αυτή τη χώρα, έχω περάσει χρόνο εκεί, έχω φίλους και οικογένεια. Η μητέρα μου είναι Σουηδή, ο πατέρας μου Αιγύπτιος, θεωρώ τον εαυτό μου Αιγύπτιο από τη Σουηδία. Δεν είμαι εθνικόφρων, αλλά είναι μια χώρα που θα ήθελα να δείξω στις κόρες μου και η αγάπη μου για αυτήν δεν ανταμείβεται. Έχω περισσότερη ελευθερία από τους Αιγύπτιους σκηνοθέτες να περιγράψω πτυχές αυτής της χώρας, η οποία είναι περίπλοκη και δεν μπορεί να αναχθεί σε μια αλήθεια…»
Η επίσημη πρόταση της Σουδίας για τα Όσκαρ που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών.
Με τους Φάρες Φάρες, Ταουφίκ Μπαρχόμ, Μεχντί Ντεμπί, Σεργουάν Χατζί.
Army Baby
Παραμονές Χριστουγέννων, σε ένα στρατόπεδο κάπου στα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο. Ένα ταξί καταφθάνει έξω από την πύλη και μεταφέρει, ασυνόδευτο, ένα μωρό. Ο ταξιτζής ενημερώνει το φυλάκιο πως η μαμά του μωρού το στέλνει στον μπαμπά του που υπηρετεί την θητεία του. Από εκείνη την στιγμή ξεκινούν όλα.
Το απρόσμενο γεγονός βραχυκυκλώνει όχι μόνο τον ανίδεο πατέρα, αλλά και τους ρυθμούς της ακριτικής Μονάδας, καθώς η παραμονή του μωρού πρέπει να κρατηθεί μυστική μέχρι να βρεθεί λύση. Οι φαντάροι συνωμοτούν παρέχοντας κάλυψη και φροντίδα και αναλαμβάνουν βάρδιες babysitting. Πρέπει να το ταΐζουν, να του αλλάζουν πάνες, να το νανουρίζουν και, φυσικά, όλα αυτά στα κρυφά, κάτω από τη μύτη τού επιλοχία, της υπολοχαγού που κάτι «μυρίζεται» και του ανυποψίαστου Διοικητή που ζει στον δικό του κόσμο.
Όμως, απρόβλεπτες επιπλοκές θα οδηγήσουν στα πρόθυρα πρόκλησης θερμού επεισοδίου, καθώς το μωρό περνάει κατά λάθος τα σύνορα και καταλήγει σε ένα τούρκικο χαμάμ. Ο πατέρας του είναι αποφασισμένος να μπει στην Τουρκία και να φέρει το μωρό του πίσω.
Το σενάριο της νέας ταινίας του Γιώργου Κορδέλλα υπογράφει ο Δημήτρης Αποστόλου.
Παίζουν Ίαν Στρατής, Γεράσιμος Γεννατάς, Δημήτρης Μακαλιάς, Μαρία Κωνσταντάκη, Μαριέλλα Σαββίδου, Λουκάς Κυριαζής, Βασίλης Ζώης, Αντώνης Χρήστου, Ευθύμης Χαλκίδης, Φανούρης Κορρές, Άρης Κυπριανού, Φοίβος Παπακώστας, Ιωάννης Μυστακίδης, Δάφνη Δίγκα, Λοΐζος Καμπούρης, Ερατώ Αγγουράκη, Δρόσος Σκώτης, Βασιλική Ιατροπούλου, Πάνος Ζυγούρος, Χρήστος Κραγιόπουλος, Σπύρος Πετούσης, Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος, Αλέξανδρος Σκουρλέτης, Κωνσταντίνα Σαρδελλά. Στον ρόλο του μπακάλη ο Τάσος Παλαντζίδης, ταξιτζής ο Γιώργος Γιαννόπουλος.
Ο παπουτσωμένος γάτος: Η τελευταία επιθυμία
Ο Γάτος έχει κάψει τις οκτώ από τις εννέα ζωές του, αν και στην πορεία έχασε το μέτρημα. Η ανάγκη του να ανακτήσει αυτές τις ζωές θα τον στείλει στην πιο
μεγάλη του αναζήτηση. Ξεκινάει ένα επικό ταξίδι στο Μαύρο Δάσος για να βρει το μυθικό Αστέρι των Ευχών και να επαναφέρει τις χαμένες του ζωές. Αλλά με μόνο μία ζωή να του έχει απομείνει, θα πρέπει να ταπεινωθεί και να ζητήσει βοήθεια από την πρώην σύντροφο και θανάσιμη εχθρό του, την Κίτι Ελαφροπατούσα.
Στην προσπάθειά τους, ο Γάτος και η Κίτι θα έχουν τη βοήθεια (τόσα ήξεραν) από ένα φλύαρο, αμείλικτα χαρούμενο σκύλο, τον Πέρο. Μαζί, το τρίο των ηρώων θα πρέπει να είναι ένα βήμα μπροστά, από όσους τους καταδιώκουν. Την τελευταία φορά που είδαμε τον Παπουτσωμένο Γάτο με τα σπιρούνια και τις μπότες, ήταν το 2011, στο κινηματογραφικό σύμπαν του «Σρεκ», όταν γουργούριζε αυτάρεσκα για την ικανότητά του να σώζει τον κόσμο και μετά να τον αποθεώνουν γι αυτό.
Το animation της DreamWorks Animation προβάλλεται μεταγλωττισμένο και με ελληνικούς υπότιτλους.