Με ενδιαφέρουσες νέες ταινίες έρχεται η τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου. «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός ως Οδυσσέας και Πηνελόπη στην «Επιστροφή», Χιου Γκραντ στο «Heretic», η νέα ταινία της Άντρεα Άρνολντ που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες, αλλά και το animation Βαϊάνα 2 με την Μαρίνα Σάττι να δίνει και πάλι τη φωνή της στην αγαπημένη ηρωίδα.
Megalopolis
Η πολυσυζητημένη ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που ο Αμερικανός σκηνοθέτης προσπαθούσε να υλοποιήσει εδώ και τέσσερις δεκαετίες και χρηματοδότησε ο ίδιος με 120 εκατομμύρια δολάρια κάνει πρεμιέρα στους ελληνικούς κινηματογράφους.
Ο Κόπολα εμπνεύστηκε -εν μέρει- την ιστορία όταν διάβασε για τη συνωμοσία του Κατιλίνα που διαδραματίστηκε το 63 π.Χ. Πρωταγωνιστής ήταν ο δημοφιλής Ρωμαίος αριστοκράτης Λεύκιος Σέργιος Κατιλίνας, που αποπειράθηκε να ανατρέψει τη Ρωμαϊκή Δημοκρατία. Αν είχε πετύχει το πραξικόπημά του, θα είχε εκδιώξει την κυρίαρχη ανώτερη τάξη και θα διεκδικούσε τη διαγραφή χρεών για τον ίδιο και τα μέλη της κατώτερης τάξης.
«Ο σπόρος για την ταινία Megalopolis φυτεύτηκε, αναφέρει ο Κόπολα στο σημείωμα του, «όταν ως παιδί είδα την ταινία «Ο κόσμος του μέλλοντος» (Things to Come) του H.G. Wells. Αυτή η κλασική ταινία παραγωγής του Alexander Korda από τη δεκαετία του ’30 έχει να κάνει με την οικοδόμηση του μελλοντικού κόσμου, και έμεινε χαραγμένη στο μυαλό μου, πρωτίστως ως το «αγόρι επιστήμονας» που ήμουν και αργότερα ως σκηνοθέτης. Δεν δούλευα πραγματικά σε αυτό το σενάριο για 40 χρόνια, όπως βλέπω συχνά να γράφεται, αλλά συγκέντρωνα σημειώσεις και αποκόμματα για ένα λεύκωμα με στοιχεία που έβρισκα ενδιαφέροντα για κάποιο μελλοντικό σενάριο, ή παραδείγματα πολιτικών γελοιογραφιών ή διαφορετικών ιστορικών θεμάτων. Τελικά, μετά από πολύ καιρό, κατέληξα στην ιδέα ενός ρωμαϊκού έπους, και αργότερα σε ένα ρωμαϊκό έπος που διαδραματίζεται στη σύγχρονη Αμερική. Οπότε επί της ουσίας άρχισα να γράφω αυτό το σενάριο, με κάποια διαλείμματα, τα τελευταία δώδεκα περίπου χρόνια. Επίσης, καθώς έχω κάνει πολλές ταινίες με πολλά διαφορετικά θέματα και σε πολλά διαφορετικά στυλ, ήλπιζα ότι μία ταινία που θα έκανα αργότερα στη ζωή μου θα με βοηθούσε να καταλάβω καλύτερα ποιό ήταν τελικά το προσωπικό μου στυλ».
Ειπωμένη σαν ρωμαϊκό έπος, η ταινία διαδραματίζεται σε μια φανταστική σύγχρονη Αμερική. Η πόλη της Νέας Ρώμης πρέπει να αλλάξει, προκαλώντας σύγκρουση μεταξύ του Cesar Catilina, ενός ιδιοφυούς καλλιτέχνη που επιδιώκει ένα ουτοπικό, ιδεαλιστικό μέλλον, και του αντίπαλου του, του δημάρχου Franklyn Cicero που παραμένει αφοσιωμένος σε ένα οπισθοδρομικό καθεστώς, διαιωνίζοντας την απληστία και τη διαφθορά. Ανάμεσά τους στέκει διχασμένη η κοσμική Julia Cicero, κόρη του δημάρχου, που εξαιτίας της αγάπης για τον Cesar θα δοκιμαστεί και θα αναγκαστεί να ανακαλύψει τι πραγματικά πιστεύει ότι αξίζει στην ανθρωπότητα.
Για την ιστορία: Το καλοκαίρι του 2001 ο Κόπολα οργάνωσε αναγνώσεις σεναρίου στη Νέα Υόρκη. Μερικοί από τους ηθοποιούς που συμμετείχαν ήταν ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο Πολ Νιούμαν, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, η Ούμαν Θέρμαν, ο Τζέιμς Γκαντολφίνι και ο Ράσελ Κρόου. Επίσης, εκείνη τη χρονιά, γύρισε με ένα δεύτερο συνεργείο πλάνα διάρκειας 30 ωρών μέσα και γύρω από την πόλη. Λίγο μετά την έναρξη της προ-παραγωγής, σημειώθηκε η τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου και οι εργασίες σταμάτησαν. Ο Κόπολα είπε ότι μετά βίας μπορούσε να σκεφτεί να κάνει μια ταινία για μία πιθανή ουτοπία στη Νέα Υόρκη, όταν όλα είχαν εξελιχθεί τόσο τραγικά και αβέβαια.
Στη φιλόδοξη αυτή αλληγορία για την πτώση των αξιών -που έχει διχάσει κοινό και κριτικούς- πρωταγωνιστούν οι Άνταμ Ντράιβερ Τζιανκάρλο Εσπόζιτο, Νάταλι Εμάνιουελ, Όμπρεϊ Πλάζα, Σάια ΛαΜπεφ, Γιον Βόιτ, Λόρενς Φίσμπερν, Ταλια Σάιρ, Κάθριν Χάντερ, Ντάστιν Χόφμαν.
Η Επιστροφή
Μετά από είκοσι χρόνια απουσίας, ο Οδυσσέας ξεβράζεται στις ακτές της Ιθάκης, ημιθανής και αγνώριστος. Ο βασιλιάς επέστρεψε επιτέλους στην πατρίδα του, όμως θα τη βρει αλλαγμένη από τότε που έφυγε για να πολεμήσει στον Τρωικό πόλεμο.
Η αγαπημένη του σύζυγος, Πηνελόπη είναι ουσιαστικά φυλακισμένη στο ίδιο της το παλάτι και δέχεται αφόρητες πιέσεις από τους φιλόδοξους μνηστήρες να διαλέξει νέο σύζυγο και βασιλιά. Ο γιος τους, Τηλέμαχος, που έχει μεγαλώσει χωρίς πατέρα, διατρέχει θανάσιμο κίνδυνο από τους μνηστήρες, οι οποίοι τον βλέπουν ως εμπόδιο στο αδυσώπητο κυνήγι τους για την Πηνελόπη και κατ’ επέκταση το βασίλειο.
Αλλά και ο Οδυσσέας έχει αλλάξει: σημαδεμένος από την εμπειρία του πολυετή πολέμου, δεν είναι πια ο ατρόμητος πολεμιστής που θυμούνται οι υπήκοοί του. Θα αναγκαστεί, όμως, να αντιμετωπίσει το παρελθόν του για να βρει τη δύναμη για να σώσει την οικογένειά του και να κερδίσει πίσω την αγάπη που έχασε.
Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός την πρώτη τους συνάντηση στη μεγάλη οθόνη μετά τον βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας «Άγγλο Ασθενή», στον οποίο πρωταγωνίστησαν μαζί το 1996.
Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Ουμπέρτο Παζολίνι, παραγωγός μεγάλων επιτυχιών όπως το υποψήφιο για τέσσερα Όσκαρ «Άντρες με τα Όλα τους» και σκηνοθέτης του υποψήφιου για Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία της χρονιάς «Still Life» και του «Nowhere Special». Το σενάριο φέρει την υπογραφή -πέρα από του ίδιου του Ουμπέρτο Παζολίνι- και των Τζον Κόλι («Master and Commander», «Creation») και Έντουαρντ Μποντ, ο οποίος ήταν υποψήφιος για Όσκαρ για τη δουλειά του στην ταινία «Blow Up» του Μικελάντζελο Αντονιόνι.
Στη χώρα μας πραγματοποιήθηκαν τρεις από τις επτά συνολικά εβδομάδες γυρισμάτων, όλα τους εξωτερικά γυρίσματα σε φυσικούς χώρους σε τοποθεσίες του Ιονίου και συγκεκριμένα στην Κέρκυρα και την Κυλλήνη.
Heretic
Δύο νεαρές ιεραπόστολοι, μέλη της Εκκλησίας του Ιησού Χριστού των Αγίων των Τελευταίων Ημερών (που είναι το επίσημο όνομα της Εκκλησίας των Μορμόνων), η Αδελφή Μπαρνς και η Αδελφή Πάξτον, αναγκάζονται να αποδείξουν την πίστη τους όταν χτυπούν τη λάθος πόρτα. Για κακή τους τύχη τις υποδέχεται ο διαβολικός κύριος Ριντ, που τις παγιδεύει σε ένα θανάσιμο παιχνίδι γάτας-ποντικού.
Ένα ψυχολογικό θρίλερ για την τρομακτική φύση της πίστης, που εξελίσσεται σε έξυπνο mind game. Όπως γράφει στην κριτική του ο Brian Tallerico στο rogerebert.com, «ο αληθινός τρόμος του «Heretic» δεν προέρχεται τόσο από τη βίαιη δράση όσο από το τι λένε τα περίτεχνα σχέδια του Ριντ για την ανθρώπινη κατάσταση. Γιατί πιστεύουμε αυτά που πιστεύουμε; Μήπως επειδή μας είπαν να το κάνουμε; Ή υπάρχει κάτι πέρα από τα πολλά βιβλία που ο Ριντ ισχυρίζεται ότι έχει διαβάσει; Το «Heretic» είναι μια ταινία τρόμου για μερικές από τις πιο ψυχοφθόρες ιδέες στην ιστορία, μεταξύ των οποίων όχι μόνο ότι δεν υπάρχει τίποτα μετά το θάνατο, αλλά και ότι όλα όσα έχουμε χτίσει τη ζωή μας ήταν ένα ψέμα. Και όμως, δεν είναι μια ταινία τόσο αντιθρησκευτική όσο ακούγεται. Αφήνει μερικά από τα μεγαλύτερα ερωτήματά της για να τα απαντήσουν οι θεατές. Αν είναι αρκετά θαρραλέοι να το κάνουν».
Σενάριο - σκηνοθεσία Σκοτ Μπεκ, Μπράιαν Γουντς (οι εμπνευστές της επιτυχίας «Ένα Ήσυχο Μέρος»). Πρωταγωνιστούν οι Χιου Γκραντ -ίσως στην καλύτερη εδώ και χρόνια ερμηνεία του- Κλόι Ιστ, Σόφι Θάτσερ.
Bird
Η 12χρονη Μπέιλι ζει με τον μπαμπά της και τον αδερφό της σε μια κατάληψη στο Βόρειο Κεντ. Ο πατέρας τη δεν έχει πολύ χρόνο για τα παιδιά του και η Μπέιλι, που πλησιάζει στην εφηβεία, αναζητά την προσοχή και την περιπέτεια αλλού. Θα γνωρίσει έναν μυστηριώδη άντρα και σύντομα τα πάντα στη ζωή αυτής της οικογένειας θα αρχίσουν να αλλάζουν.
Η σκηνοθέτις Άντρεα Άρνολντ γεννήθηκε το 1961 στο Dartford της Αγγλίας και ξεκίνησε την καριέρα της ως ηθοποιός και παρουσιάστρια της τηλεόρασης. Σύντομα, όμως, στράφηκε στο σινεμά, κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση. Το 2005, το μικρού μήκους φιλμ της Wasp, κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους. Οι πιο γνωστές της ταινίες το Red Road (2006), το Fish Tank (2009) και το American Honey (2016) έχουν λάβει τιμητικές διακρίσεις και βραβεία, με σημαντικότερο το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ το Fish Tank της χάρισε το βραβείο BAFTA Καλύτερης Βρετανικής Ταινίας.
Με τους Μπάρι Κέογκαν, Φραντς Ρογκόφσκι, Τζέιμς Νέλσον-Τζόις, Σάρα Μπεθ Χάρμπερ, Νικίγια Άνταμς. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις Κάννες.
Ρισελιέ
Η ταινία αφηγείται την ιστορία της Αριάν, μιας νεαρής γυναίκας που εργάζεται ως ισπανόφωνη διερμηνέας για τους εποχικούς εργάτες από τη Γουατεμάλα σε ένα εργοστάσιο επεξεργασίας σιτηρών στον Καναδά.
Μετά από έναν δύσκολο χωρισμό που την άφησε με τρομακτικά χρέη, η Aριάν προσπαθεί να διαχειριστεί το καταπιεστικό εργασιακό της περιβάλλον, λειτουργώντας ως μεσάζοντας μεταξύ των ευάλωτων εργατών κι ενός σκληρού διευθυντή που τους εκμεταλλεύεται. Καθώς έρχεται πιο κοντά στους εργαζόμενους, ειδικά στον Μανουέλ, βρίσκεται διχασμένη ανάμεσα στο επαγγελματικό της καθήκον, τη δική της επιβίωση και την όλο και μεγαλύτερη παρόρμησή της να εναντιωθεί στις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας.
Με επιρροές από τον Κέν Λόουτς, σκηνοθέτης Πιέρ-Φιλίπ Σεβινί, εστιάζει στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, στην εκμετάλλευση των μεταναστών εργατών, ιδίως εκείνων που έρχονται από την Κεντρική Αμερική, για να εργαστούν στον γεωργικό και βιομηχανικό τομέα του Κεμπέκ. Ο Σεβινί εμπνεύστηκε το σενάριο από πραγματικές ιστορίες, μετά από έρευνα σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των μεταναστών εργατών.
Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Κοινού και το Βραβείο της ΠΕΚΚ στο 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, ενώ απέσπασε 13 βραβεία σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ. Πρωταγωνιστούν οι Αριάν Καστεγιάνος, Μαρκ-Αντρέ Γκροντέν, Νέλσον Κορονάδο, Εβ Ντιρανσό.
Βαϊάνα 2
Στην αρχή της ταινίας, η Βαϊάνα, που είναι πλέον η αρχηγός της φυλής της, αδυνατεί να καταλάβει γιατί δεν έχουν συναντήσει άλλους ανθρώπους καθώς εξερευνούν τις θάλασσες. Το νησί της, το Μοτουνούι, και ο λαός της, ευημερούν, αλλά εκείνη γνωρίζει ότι μπορούν να εξελιχθούν κι άλλο. Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι πέρα από το νησί τους. Σε ένα όραμα, ένας από τους πρώτους θαλασσοπόρους επισκέπτεται τη Βαϊάνα. Είναι ο Ταουτάι Βάσα και της φανερώνεται για να της μιλήσει για το νησί Μοτουφετού, που χάθηκε πριν από καιρό. Η Βαϊάνα θα πρέπει να ρισκάρει τα πάντα για να αντιμετωπίσει τον Νάλο, τον θεό των καταιγίδων, και να βρει αυτό το χαμένο νησί που ενώνει τους λαούς του ωκεανού.
«Η πρώτη ταινία αφορούσε στην αναζήτηση της ταυτότητας της Βαϊάνα», λέει ο σεναριογράφος της ταινίας Jared Bush, ο οποίος έγραψε και την πρώτη ταινία. «Είναι ένα ατελείωτο ταξίδι. Υπάρχουν ακόμα πολλά που η Βαϊάνα πρέπει να μάθει για τον εαυτό της. Αν η πρώτη ταινία αφορά στη σύνδεση με το παρελθόν, αυτή η ταινία αφορά στο μέλλον της Βαϊάνα και του λαού της». Σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα Dana Ledoux Miller, που συνυπογράφει το σενάριο με τον Bush, η ιστορία είναι εμπνευσμένη από τις νησιωτικές κοινότητες. «Υπάρχουν παλιές ιστορίες στον Ειρηνικό για σημεία συνάντησης θαλασσοπόρων από διάφορα νησιά». Η Μαρίνα Σάττι χαρίζει και πάλι τη φωνή της στη Βαϊάνα με τον Μιχάλη Κουινέλη να ζωντανεύει τον Μάουι.
Tack
Το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ της Βάνιας Τέρνερ για τη δίκη-ορόσημο του ελληνικού #MeToo προβάλλεται ήδη από τις 25 Νοεμβρίου στο CineDoc και τον κινηματογράφο Δαναό, ενώ από την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, οι προβολές πλαισιώνονται με θεματικά Q&A με καλεσμένες ομιλήτριες από τον τομέα της δικαιοσύνης, της ψυχικής υγείας, του αθλητισμού και της εκπαίδευσης.
Όταν η Ολυμπιονίκης Σοφία Μπεκατώρου αποκαλύπτει δημόσια τον βιασμό της από ισχυρό παράγοντα της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας, πυροδοτεί το κίνημα #MeToo στην Ελλάδα και δίνει τη δύναμη σε εκατοντάδες γυναίκες να σπάσουν τη δική τους σιωπή. Μία από αυτές είναι η Αμαλία, νεαρή πρωταθλήτρια της ιστιοπλοΐας, η οποία αποφασίζει να καταγγείλει τον πρώην προπονητή της για τη συστηματική κακοποίηση που υπέστη από εκείνον ανάμεσα στα 11 και τα 13.
Το TACK παρακολουθεί τις δύο γυναίκες επί δύο χρόνια καταγράφοντας τη ζωή και τον αγώνα τους κατά τη διάρκεια της δίκης-ορόσημο, την πρώτη του ελληνικού #MeToo.
Σκίτσα animation ζωντανεύουν τη σκληρή ακροαματική διαδικασία, στη διάρκεια της οποίας η Αμαλία υφίσταται εξαντλητικές καταθέσεις, victim blaming και συνεχείς απόπειρες αμφισβήτησης της αξιοπιστίας της. Ταυτόχρονα η Σοφία έρχεται ξανά αντιμέτωπη με το τραύμα και τη σχέση με τον πατέρα της, ενώ πιέζει για θεσμικές μεταρρυθμίσεις.
Οι δύο γυναίκες συνειδητοποιούν ότι ο αγώνας τους για να αλλάξει η ελληνική κοινωνία, είναι ακόμα στην αρχή. Έτσι, θα χρειαστεί να κάνουν tack, όπως ακριβώς οι ιστιοπλόοι, όταν ελίσσονται ανάμεσα στους αντίθετους ανέμους.