Νέες ταινίες: «Καπετάν Μιχάλης» και «Aquaman: Το Χαμένο Βασίλειο»

Στους κινηματογράφους την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου. Οι ταινίες πρώτης προβολής που κάνουν πρεμιέρα παραμονές Χριστουγέννων.
Open Image Modal
«Καπετάν Μιχάλης»
TFG

Οι «Παραβατικοί», η ταινία του Ροντρίγκο Μορένο, που σύμφωνα με το Variety «σε πείθει πως τρέλα δεν είναι να προσπαθείς να ξεφύγεις από την ρουτίνα σου, τρέλα είναι να επιστρέψεις σε αυτήν», «Καπετάν Μιχάλης» -η πολυσυζητημένη κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη- και Τζέισον Μομόα στο σίκουελ του Aquaman.

Αυτές είναι οι ταινίες πρώτης προβολής που κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου. 

 

«Καπετάν Μιχάλης»

Κρήτη 1889, η χρονιά της επανάστασης. Κεντρικός ήρωας είναι ο Καπετάν Μιχάλης, ένας ασυμβίβαστος Κρητικός, μαυροντυμένος και αξύριστος ωσότου ελευθερωθεί η Κρήτη. Τη στιγμή όμως που συναντά την Εμινέ, γυναίκα του αδελφοποιητού του, Νουρήμπεη, τον κυριεύει ένας δαίμονας. Ο πειρασμός δεν τον αφήνει σε ησυχία και τον αποσπά από αυτό που θεωρεί ιερό καθήκον, την απελευθέρωση της Κρήτης από τους Τούρκους. Γρήγορα τα πράγματα περιπλέκονται και μια νέα εξέγερση ξεσπά, η οποία θα αλλάξει για πάντα τις ζωές όλων των ηρώων.

Σημείωμα του Δημήτρη Κόκορη, καθηγητή Νεοελληνικής Γραμματείας του ΑΠΘ

Το μυθιστόρημα Ο Καπετάν Μιχάλης είναι από τα σημαντικότερα και γνωστότερα έργα του Νίκου Καζαντζάκη. Εκδόθηκε το 1953. Στη δεύτερη έκδοση του βιβλίου (1955), ο συγγραφέας πρόσθεσε έναν υπότιτλο, ο οποίος φωτίζει τον βαθύτερο πυρήνα τόσο του συγκεκριμένου μυθιστορήματος, όσο και όλων των βασικών έργων του, και περιλαμβάνει τους όρους «Ελευθερία» και «Θάνατος».

Η πλοκή του Καπετάν Μιχάλη εκτυλίσσεται κατά την κρητική επανάσταση του 1889, ωστόσο οι θεματικές αναλογίες του έργου με την ομηρική Ιλιάδα είναι εμφανείς. Τα κεντρικά πρόσωπα της υπόθεσης οικοδομήθηκαν και από παιδικά βιώματα του συγγραφέα, αλλά και από την ανάγκη οι λογοτεχνικοί ήρωες να λειτουργήσουν συμβολικά, ώστε οι συγκρούσεις και οι αντιθέσεις τους, μέσα στο μυθιστορηματικό πλαίσιο, να αναδείξουν τις σύνθετα διαμορφωμένες φιλοσοφικές και λογοτεχνικές αναζητήσεις του Καζαντζάκη και να σχηματίσουν τη βιοθεωρητική του πρόταση: συνεχής αγώνας κατά το «ανηφόρισμα του ανθρώπου», ηθικό «χρέος» και υπαρξιακή «κραυγή» που παλεύουν να αρθρώσουν έναν λόγο ελευθερίας, ο οποίος φιλοσοφικά αποκρυσταλλωμένος και με λογοτεχνικό οίστρο εκπεφρασμένος και στον Καπετάν Μιχάλη, οροθετήθηκε ως πλήρης αποδέσμευση της ανθρώπινης οντότητας από κάθε φόβο αλλά και κάθε ελπίδα. 

Τον ρόλο της Εμινέ, της γυναίκας που κλέβει την καρδιά του Καπετάν Μιχάλη ερμηνεύει η Τζένη Καζάκου -εγγονή της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου- στον πρώτο κινηματογραφικό της ρόλο. 

Σενάριο - Σκηνοθεσία: Κώστας Χαραλάμπους

Παίζουν:  Αιμίλιος Χειλάκης, Αλέκος  Συσσοβίτης, Λουκία Μιχαλοπούλου, Τζένη Καζάκου, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Σπύρος Μπιμπίλας, Γιώργος  Γεροντιδάκης,  Γιάννης Συλιγνάκης, Μάνος Ιωάννου, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Γεράσιμος Σοφιανός, Στράτος Χρήστου, Κυριακή Γάσπαρη, Γιώργος  Γαρνάβος, Δημήτρης Χαβρές, Νίκος Αναστασόπουλος, Χρήστος Χαλβατζάρας, Νίκος Τσιμάρας, Αλέξανδρος Ιωαννίδης, Κορίνα  Αλεξανδρίδου, Σταύρος Καλιγάς, Ελένη Βουτυρά, Γιάννης Τσαγκαράκης,  Έλενα Γαβρά, Αλέξανδρος Τρανουλίδης, Βασίλης Χρηστίδης, Βασίλης Μπούτσικος, Κώστας Καραθωμάς, Δημήτρης Καλογεράκης, Ορφέας –Νικόλαος Χαραλάμπους ο μικρός Στέλιος Παπαδάκης, η Δάφνη Βάρδα. 

 

Aquaman: Το Χαμένο Βασίλειο

Έχοντας αποτύχει να εξολοθρεύσει τον Aquaman την πρώτη φορά και διψασμένος να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο του πατέρα του, ο Μπλακ Μάντα θα κάνει τα πάντα για να καταστρέψει τον Aquaman.

Αυτή τη φορά, ο Μπλακ Μάντα είναι πιο ισχυρός από ποτέ έχοντας τιθασεύει τη δύναμη της μυθικής Μαύρης Τρίαινας,  που εξαπολύει μία αρχαία και κακόβουλη δύναμη. Για να τον κατατροπώσει, ο  Aquaman θα στραφεί στον φυλακισμένο αδελφό του Ορμ, τον πρώην βασιλιά της Ατλαντίδας, με στόχο να συνάψουν μία ανορθόδοξη συμμαχία. Μαζί, πρέπει να παραμερίσουν τις διαφορές τους για να προστατεύσουν το βασίλειο και να σώσουν την οικογένεια του Aquaman και τον κόσμο από τον αφανισμό.

Το καστ επιστρέφει στους ρόλους του, με τον Τζέισον Μομόα να υποδύεται τον Άρθουρ Κέρι/Aquaman, που ψάχνει πώς θα ισορροπήσει ανάμεσα στα καθήκοντα του ως Βασιλιάς της Ατλαντίδας και νέος πατέρας. Ο Πάτρικ Γουίλσον είναι ο Ορμ, ο ετεροθαλής αδελφός του Aquaman και ο άσπονδος εχθρός του, που καλείται να αναλάβει έναν καινούριο ρόλο ως απρόθυμος σύμμαχος του αδελφού του. Η Άμπερ Χερντ είναι η Μίρα, η βασίλισσα της Ατλαντίδας και μητέρα του διαδόχου του θρόνου. Ο Γιάγια Αμπντούλ Ματίν ΙΙ είναι ο Μπλακ Μάντα, πιο αποφασισμένος από ποτέ να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του καταστρέφοντας τον Aquaman, την οικογένειά του και την Ατλαντίδα. Η Νικόλ Κίντμαν είναι η Ατλάννα, μία αδίστακτη αρχηγός και μητέρα με καρδιά μαχήτριας. Ο Ντολφ Λούντγκρεν επιστρέφει ως Βασιλιάς Νηρέας και ο Ράνταλ Παρκ ως Δρ. Στίβεν Σιν. 

Την ταινία  σκηνοθετεί ο Τζέιμς Γουάν που συνυπογράφει την παραγωγή με τους Πίτερ Σάφραν και Ρομπ Κάουαν.

 

Παραβατικοί

Ο Μοράν και ο Ρομάν είναι δύο φιλήσυχοι τραπεζικοί υπάλληλοι στο Μπουένος Άιρες. Ο Μοράν αμφισβητεί τη ανυπόφορη ρουτίνα της καθημερινότητάς τους, κλέβει ένα σεβαστό ποσό από το χρηματοκιβώτιο και ζητά από κολλητό του συνάδελφο να κρύψει τα χρήματα ώστε να τα μοιραστούν μόλις βγει από τη φυλακή.  Τι ψυχή έχουν άλλωστε τρία χρόνια πίσω από τα σίδερα αν δε χρειαστεί να δουλέψει κανείς τους ξανά; Το σχέδιο μοιάζει εφαρμόσιμο, αρκεί να μη λυγίσει κατά την ανάκριση ο δεύτερος. Ή να μην μπλέξουν τα πράγματα όταν στην εξίσωση μπει ο έρωτας. Ποιο είναι όμως το πραγματικό κόστος για την ελευθερία;

Με μια εσάνς από αδερφούς Κοέν,  Αλμοδόβαρ και Φασμπίντερ κι ένα ξεχωριστό, υπόγειο χιούμορ, η ταινία, με την υπογραφή του σημαντικού εκπροσώπου του Νέου Αργεντίνικου Κινηματογράφου Ροντρίγκο Μορένο, είναι ένα φιλμ για την αναζήτηση της ελευθερίας. 

Σύμφωνα με τον κατάλογο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης «δεν είναι με τίποτα το τυπικό φιλμ με θέμα μια ληστεία που έχουμε συνηθίσει. Για την ακρίβεια, είναι τόσο καλό που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι παράνομο».

Σύμφωνα με το Variety, «η υπαρξιακή αυτή ταινία ληστείας του Ροντρίγκο Μορένο σε πείθει πως τρέλα δεν είναι να προσπαθείς να ξεφύγεις από την ρουτίνα σου. Τρέλα είναι να επιστρέψεις σε αυτήν».

Παίζουν Ντανιέλ Ελίας, Εστεμπάν Μπιλιάρντι, Μαργκαρίτα Μολφίνο. 

Επίσημη υποψηφιότητα της Αργεντινής για το Όσκαρ διεθνούς ταινίας.

 

Η Επιβίωση της Ευγένειας

Μια μαύρη γυναίκα -η οποία δεν κατονομάζεται, στον ρόλο η γεννημένη στο Κονγκό, Mwajemi Hussein, η οποία δεν είχε πατήσει το πόδι της στο σινεμά μέχρι που πήρε τον ρόλο στην ταινία- δραπετεύει από τον θάνατο και το κελί της στην καρδιά της ερήμου για να κινηθεί προς τη ζωή (ή ό,τι καλό έχει απομείνει από αυτή).

Κάποια τρομερή καταστροφή (χημική, ίσως βιολογική) έχει προκαλέσει μαζική μόλυνση και θάνατο στους λευκούς, οι επιζώντες των οποίων πρέπει να φορούν μάσκες αερίων, αλλά δεν έχει επηρεάσει τους έγχρωμους, που εξακολουθούν να παρενοχλούνται και να υποδουλώνονται από τους λευκούς.

Ο Αυστραλός, γεννημένος στην Ολλανδία -Ρολφ ντε Χέερ μάς προσκαλεί σε ένα αλληγορικό ταξίδι στο τέλος του κόσμου, οπωσδήποτε αλλιώτικο απ’ όποια άλλη εσχατολογική ιστορία έχουμε δει στη μεγάλη οθόνη.

Η ανώνυμη ηρωίδα-σύμβολο θα πορευτεί γεμάτη ενσυναίσθηση για τους αδύναμους και περιφρόνηση για τους ισχυρούς που εξακολουθούν να μοιράζονται τα λάφυρα ενός ρημαγμένου πλανήτη. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στη Μπερλινάλε. 

 

Η Περιπέτεια του Βλέμματος

Στην καρδιά μιας ταινίας, πίσω από τα πρόσωπα και τους χώρους, πίσω απ’ ό,τι βλέπω, υπάρχει ένα βλέμμα που μένει αόρατο. Είναι το βλέμμα που χτίζει αυτό που βλέπω. Ένα βλέμμα μυστικό, του οποίου την παρουσία νιώθω υποσυνείδητα και το οποίο με καλεί να δω μαζί του, να ανακαλύψω έναν άγνωστο κόσμο, να μπω μαζί του σε μια περιπέτεια.

Μετά τη «Μήδεια» που με 22 βραβεία μόλις έκανε ένα μοναδικό ρεκόρ με 54 εβδομάδες στην αίθουσα, η νέα ταινία του Δημήτρη Αθανίτη, μετά το 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Ειδικό Βραβείο στο 12AIDFF, προβάλλεται αποκλειστικά στο Studio art cinema. 

Παίζουν Χρήστος Σολωμός, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Λένα Κιτσοπούλου. 

 

Κατάκ: Η Γενναία Φάλαινα

H τρυφερή αλλά και αστεία περιπέτεια ενηλικίωσης μιας μικρής Μπελούγκα φάλαινας που ανυπομονεί να μεγαλώσει. Ενώ όλοι οι συνομήλικοί του έχουν γίνει άσπρες φάλαινες, όπως προβλέπεται για την ηλικία τους, ο Κατάκ είναι ακόμα μικρός και γκρι. Για να αποδείξει πως έχει μεγαλώσει κι εκείνος αλλά και για να υλοποιήσει την τελευταία επιθυμία της πολυαγαπημένης του γιαγιάς ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι στο Μεγάλο Βορρά. Όσο απομακρύνεται από το σπίτι του, αποκτά τους πιο απροσδόκητους φίλους στα πιο απίθανα μέρη του ωκεανού και σύντομα καταλαβαίνει πως η διαφορετικότητά του είναι που τον κάνει μοναδικό και ενίοτε το να είσαι ο εαυτός σου είναι η πιο θαρραλέα εκδοχή σου.

Animation από τον Καναδά, σε σκηνοθεσία Christine Dallaire-Dupont, Nicola Lemay. 

Στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται οι: Χριστοφής Νίκος, Πολυκάρπου Σκεύος, Μαχλαμούζη Μαρία, Λαμπροπούλου Ιωάννα, Μιχαηλίδου Λουίζα, Τσελεπός Ανδρέας, Βασιλείου Εύρος, Παπαμιχαλοπούλου Ιωάννα, Γεωργιάδου Βίκη, Σάββα Αθηνά, Καούλα Ελένη, Καραούλης Γιάννης, Κονόμου Πέτρος, Καζάκας Μιχάλης, Κυριαζής Βαρνάβας, Χαραλάμπου Νάτια.