Νέες ταινίες: Νάταλι Πόρτμαν με Τζούλιαν Μουρ και το πρίκουελ του The Hunger Games

Οι -καλές- ταινίες πρώτης προβολής που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου.
Open Image Modal
Νάταλι Πόρτμαν, Τζούλιαν Μουρ στο «May December»
Francois Duhamel

Η νέα ταινία του Τοντ Χέινς με Τζούλιαν Μουρ και Νάταλι Πόρτμαν, το πολυαναμενόμενο πρίκουελ του Hunger Games, Χιροκάζου Κορε-Έντα με «Το Τέρας» που κέρδισε στις Κάννες το βραβείο Σεναρίου, μία ταινία-φόρος τιμής στη συμβολή των μαχητών από τις δυτικοαφρικανικές αποικίες της Γαλλίας, που πολέμησαν την περίοδο 1914-18, με πρωταγωνιστή τον Ομάρ Σι του τηλεοπτικού «Λουπέν», ο Χρυσός Λέοντας του Φεστιβάλ Βενετίας 2022, αλλά και η νέα ταινία του Περικλή Χούρσογλου. 

Αυτές είναι οι ταινίες πρώτης προβολής που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου.

 

May December

Είκοσι χρόνια μετά το σκάνδαλο που προκάλεσε η σχέση της τότε 36χρονης Γκρέισι  και του 13χρονου Τζόι, το ζευγάρι ζει μια φαινομενικά ειδυλλιακή ζωή στα προάστια. Η οικογενειακή τους γαλήνη θα διαταραχθεί απότομα από την έλευση της Ελίζαμπεθ, μιας δημοφιλούς ηθοποιού που θέλει να κάνει έρευνα για τον επερχόμενο ρόλο της ως Γκρέισι. Όσο η Ελίζαμπεθ βυθίζεται στην καθημερινότητα του ζευγαριού, η άβολη πραγματικότητα του σκανδάλου αποκαλύπτεται, φέρνοντας στην επιφάνεια καταπιεσμένα συναισθήματα.

Στο «May December», o Τοντ Χέινς («Κάρολ») εξερευνά ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του ανθρώπινου είδους: την κολοσσιαία άρνηση να κοιτάξουμε τον εαυτό μας.

Τζούλιαν Μουρ και Νάταλι Πόρτμαν για πρώτη φορά μαζί στη μεγάλη οθόνη, σε «ένα συναρπαστικό ψυχολογικό παιχνίδι», όπως έγραψε η Telegraph, με μία ιστορία που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Στο καστ επίσης, Σόφι Μας, Πάμελα Κόφλερ, Κριστίν Βαχόν, Γκραντ Σ. Τζόνσον, Τάιλερ Γ. Κόνεϊ, Τζέσικα Έλμπαουμ, Γουίλ Φέρελ

Η ταινία δεν θα είναι διαθέσιμη στο Netflix στην Ελλάδα.

 

The Hunger Games: Η Μπαλάντα των Αηδονιών & των Φιδιών

Επιστροφή στους Αγώνες Πείνας, 64 χρόνια προτού η Κάτνις Έβερντιν προσφερθεί εθελοντικά ως Φόρος και δεκαετίες πριν ο Κοριολανός Σνόου γίνει ο τυραννικός πρόεδρος της Πάνεμ.

Το πρίκουελ εξετάζει το παρελθόν της Πάνεμ και αποκαλύπτει όλη την ιστορία που αναφέρεται στην τετραλογία. Ακολουθεί τον νεαρό Σνόου, την τελευταία ελπίδα για την κάποτε περήφανη και τώρα ξεπεσμένη οικογένεια Σνόου σε μία μεταπολεμική Κάπιτολ. Με τα προς το ζην του οριακά επαρκή, ο Σνόου δέχεται απρόθυμα τον ρόλο του μέντορα της Λούσι Γκρέι Μπέιρντ - Φόρο της φτωχής Περιοχής 12 στους 10ους Αγώνες Πείνας.

Με τη γοητεία της Λούσι Γκρέι να αιχμαλωτίζει το κοινό της Πάνεμ, ο Σνόου βλέπει την ευκαιρία να αλλάξει τη μοίρα και των δύο. Ενώνεται με εκείνη προκειμένου να ανατρέψει τις πιθανότητες υπέρ τους. Πολεμώντας με το ένστικτό του τόσο για το καλό όσο και για το κακό, ο Σνόου ξεκινά έναν αγώνα ενάντια στο χρόνο για να επιβιώσει και να αποκαλύψει αν τελικά θα γίνει αηδόνι… ή φίδι.

Το franchise, που γεννήθηκε από ένα εκδοτικό φαινόμενο, τα βιβλία της τριλογίας The Hunger Games της Suzanne Collins, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 100 εκατομμύρια αντίτυπα, πλησιάζει το παγκόσμιο box office των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σκηνοθεσία Φράνσις Λόρενς. Με τους Τομ Μπλάιθ, Ρέιτσελ Ζέγκλερ, Βαϊόλα Ντέιβις, Πίτερ Ντίνκλατζ, Χάντερ Σάφερ.

 

Το Τέρας 

Όταν ο μικρός της γιος Minato αρχίζει να συμπεριφέρεται περίεργα, η μητέρα του νιώθει ότι κάτι δεν πάει καλά. Ανακαλύπτοντας ότι ένας δάσκαλος είναι υπεύθυνος, απαιτεί από το σχολείο να μάθει τι συμβαίνει. Καθώς όμως η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια της μητέρας, της δασκάλας και του παιδιού, η αλήθεια αναδεικνύεται σταδιακά.

Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα (με την ταινία Κλέφτες Καταστημάτων) και διεθνώς αναγνωρισμένος Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κορε-Έντα επιστρέφει με μια συγκινητική ιστορία αγάπης, καθήκοντος, κοινωνικών συγκρούσεων και μυστικών.

«Ένα χρονοδιάγραμμα και η επιλεκτική αποκάλυψη κρίσιμων πληροφοριών εμποδίζουν το κοινό να μαντέψει πού μπορεί να κατευθυνθεί αυτό το πορτρέτο ενός προ-έφηβου. Ο νικητής του Χρυσού Φοίνικα του 2018 ανοίγει την τελευταία του συμμετοχή στο διαγωνισμό των Καννών με ένα κτίριο που φλέγεται - ένα μπαρ όπου μοναχικοί άντρες αναζητούν γυναικεία παρέα - και τον Minato (Kurokawa Soya) να παρακολουθεί την κόλαση από ένα κοντινό μπαλκόνι. Ο Kore-eda θα επιστρέψει σε αυτή τη σκηνή τρεις φορές κατά τη διάρκεια της ταινίας, αναδιπλώνοντας την αφήγηση από διαφορετική οπτική γωνία κάθε φορά, πριν τελικά αποκαλύψει ποιος έβαλε τη φωτιά». Variety. 

Η ταινία απέσπασε το βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών. 

 

Ο Πατέρας του Στρατιώτη

Ο παραλογισμός του πολέμου μέσα από την ιστορία των μαύρων Σενεγαλέζων που εξαναγκάζονται διά της βίας από τους λευκούς αποικιοκράτες να πολεμήσουν σ’ έναν πόλεμο που δεν είναι δικός τους. Μια ταινία που μας θυμίζει την συνεισφορά των Αφρικανών τυφεκιοφόρων, από τις πρώην αποικίες της Γαλλίας, οι οποίοι πολέμησαν και σκοτώθηκαν στα χαρακώματα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

1917. Ένας άντρας κατατάσσεται στον γαλλικό στρατό, προκειμένου να βρει τον 17χρονο γιο του, ο οποίος έχει επιστρατευτεί παρά τη θέλησή του, και έχει σταλεί στα χαρακώματα του Βερντέν. Στο μέτωπο θα παλέψουν για τη ζωή τους και ο πατέρας θα κάνει τα πάντα ώστε ο γιος του να βγει αλώβητος από αυτήν την κόλαση.

Ταυτόχρονα παρακολουθούμε άλλη μία σχέση πατέρα- γιου: ενός λευκού νεαρού ιδεαλιστή υπολοχαγού με τον αυστηρό αξιωματικό πατέρα του.

Μια ταινία-φόρος τιμής στη -μη αναγνωρισμένη- συμβολή των μαχητών από τις δυτικοαφρικανικές αποικίες της Γαλλίας, που πολέμησαν την περίοδο 1914-18.

Open Image Modal

Περίπου 200.000 άνδρες από τη Δυτική Αφρική συμμετείχαν στις μάχες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ενώ υπολογίζεται ότι 30.000 από αυτούς έχασαν τη ζωή τους. Ήταν γνωστοί ως «Tirailleurs  Sénégalais» (Σενεγάλοι ακροβολιστές), καθώς οι περισσότεροι προέρχονταν από τη Σενεγάλη. Όταν οι Γάλλοι στρατιωτικοί επικεφαλής συνειδητοποίησαν ότι ο πόλεμος θα διαρκούσε περισσότερο απ’ όσο αρχικά πίστευαν, ξεκίνησε μια μεγάλη εκστρατεία στρατολόγησης στη δυτική Αφρική.

Έργο ζωής για τον σκηνοθέτη Ματιέ Βαντεπιέ, ο οποίος συνεργάστηκε επί σειρά ετών με τον Ομάρ Σι («Λουπέν»), η ταινία Ο Πατέρας του Στρατιώτη γεννήθηκε μέσα του το 1998 με τον θάνατο του τελευταίου Σενεγαλέζου στρατιώτη Abdoulaye Ndiaye σε ηλικία 104 ετών. «Κατά τραγική ειρωνεία, ο άνθρωπος πέθανε μια μέρα πριν τιμηθεί για την συνεισφορά του από τον πρόεδρο Σιράκ. Τη στιγμή εκείνη, δεν ξέρω γιατί, σκέφτηκα: «Κι αν στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη υπάρχουν τα λείψανα ενός Αφρικανού που επιστρατεύτηκε σε κάποια από τις τότε αποικίες της Γαλλίας; Κι έτσι ξεκίνησαν όλα».

Αρχικά, ο Ομάρ Σι προοριζόταν για τον ρόλο του γιου, αλλά καθώς πέρασαν πάνω από 10 χρόνια μέχρι να γυριστεί το φιλμ, τελικά επέλεξε να ερμηνεύσει τον πατέρα και ο ρόλος του νεαρού να δοθεί σε κάποιον νέο ηθοποιό. «Ο όρος μου όμως ήταν να μιλώ Fula στην ταινία, δηλαδή την διάλεκτο των Σενεγαλέζων. Mου φαινόταν αδιανόητο ο στρατιώτης να μιλά γαλλικά, με προφορά. Η επιλογή αυτή δίνει έμφαση στο παράλογο του να πολεμάς για μια χώρα της οποίας τη γλώσσα δεν μιλάς! Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό ως προς την θυσία των ανθρώπων αυτών».

Μαζί με τον Ομάρ Σι οι Αλασάν Ντιονγκ, Τζονας Μπλοκέ, Μπαμπάρ Κανέ. 

Ταινία έναρξης στο Τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών. 

 

Τέσσερις Κόρες 

Η υποψήφια για Όσκαρ Καουτέρ Μπεν Ανιά καταγράφει την σπαρακτική ιστορία της Όλφα, μητέρας τεσσάρων κοριτσιών από την Τυνησία που μια μέρα είδε τις δύο μεγαλύτερες κόρες της να εξαφανίζονται για να ενταχθούν στο Ισλαμικό Κράτος.

Το ανεκπλήρωτο κενό καθώς και άλλα κομβικά οικογενειακά πρόσωπα ξαναζωντανεύουν επαγγελματίες ηθοποιοί, σε μια κινηματογραφική πρόκληση που ακροβατεί μεταξύ της πραγματικότητας και της αναπαράστασής της.

Η Καουτέρ Μπεν Ανιά σπούδασε κινηματογράφο στην Τύνιδα και στο Παρίσι (στο La Fémis και στη Σορβόννη). Σκηνοθέτησε πολλές μικρού μήκους ταινίες, συμπεριλαμβανομένων των Sheik’s Watermelons (2018) και Wooden Hand (2013), οι οποίες επιλέχθηκαν για πολλά διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου και έλαβαν πολλά βραβεία. Το The Challat of Tunis, η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, άνοιξε το ACID στο Φεστιβάλ Καννών το 2014 και σημείωσε διεθνή επιτυχία τόσο στο φεστιβαλικό κύκλωμα όσo και στις κινηματογραφικές οθόνες, καθώς βρήκε διανομή σε περισσότερες από 15 χώρες. Η ταινία μυθοπλασίας Beauty and the Dogs επιλέχθηκε στο Φεστιβάλ Καννών 2017 στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα», όπου κέρδισε το βραβείο Καλύτερου Ηχητικού Έργου και στη συνέχεια ξεκίνησε μια διάσημη διεθνής πορεία. Η τελευταία της ταινία The Man Who Sold His Skin, με πρωταγωνίστρια τη Μόνικα Μπελούτσι, έκανε πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βενετίας και προτάθηκε για τα Όσκαρ του 2021 στην κατηγορία Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας μεγάλου μήκους.

 

Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία

Ο πολυσυζητημένος Χρυσός Λέοντας του Φεστιβάλ Βενετίας 2022 αφηγείται την ταραχώδη ζωή και το έργο της κορυφαίας φωτογράφου Ναν Γκόλντιν.

Ταυτόχρονα, όμως, καταγράφει τον επίμονο αγώνα της να ξεσκεπάσει την δυναστεία μεγιστάνων φαρμακοβιομηχάνων που κρυβόταν πίσω από τη θανατηφόρα επιδημία οπιοειδών OxyContin η οποία στοίχισε τη ζωή σε μισό εκατομμύριο ανθρώπους.

Με ένα πολλαπλά συγκλονιστικό φιλμ, η βραβευμένη με Όσκαρ Λόρα Πόιτρας διηγείται πώς ένας άνθρωπος μετέτρεψε το προσωπικό του τραύμα σε σανίδα σωτηρίας για τους άλλους, αποδεικνύοντας ότι το να αλλάξεις τον κόσμο είναι η μεγαλύτερη μορφή τέχνης και η ύστατη πολιτική πράξη.

 

Εξέλιξη

2012. Ο Νίκος μένει στην Αθήνα. Είναι σκηνοθέτης και διδάσκει σκηνοθεσία κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σήμερα θα ζητήσει από τον πατέρα του, τον κύριο Αντρίκο, να τον συνοδεύσει στην τελετή ορκωμοσίας για την εξέλιξη του στην ανώτερη βαθμίδα στο Πανεπιστήμιο.

Η νέα του ταινία του Περικλή Χούρσογλου -η πρώτη μετά από δώδεκα χρόνια- τα γυρίσματα της οποίας έγιναν στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, μιλάει για τη σχέση του με τον πατέρα του, τον οποίο έχασε όταν ήταν 19 ετών και συνάμα αποτελεί ένα «ευχαριστώ», όπως έχει πει, στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ στο οποίο διδάσκει από την ίδρυσή του το 2004.

Η «Εξέλιξη» βασίστηκε τόσο στην πορεία του ίδιου στο πανεπιστήμιο, όσο και στην ακαδημαϊκή, αλλά και εσωτερική εξέλιξή του.

Ο Περικλής Χούρσογλου υπογράφει το σενάριο -που ξεκίνησε να γράφει πριν από δέκα χρόνια- και τη σκηνοθεσία και τη διεύθυνση φωτογραφίας ο Γιώργος Αργυροηλιόπουλος.

Παρόλο που σε μεγάλο βαθμό η ταινία αναφέρεται στη ζωή του Χούρσογλου, δεν παίζει ο ίδιος, όπως στην προηγούμενή του ταινία τον «Διαχειριστή».

Πρωταγωνιστούν Αλέξανδρος Λογοθέτης, Βασίλης Κολοβός, Δημήτρης Ναζίρης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Ελένη Γερασιμίδου.