Νέες ταινίες: Βραβευμένη στις Κάννες Anora και Τομ Χάρντι στο Venom: Η Τελευταία Πράξη

Οι έξι ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου.
Open Image Modal
«Anora»
Augusta Quirk

Ο Χρυσός Φοίνικας του φετινού Φεστιβάλ Καννών, η τελευταία ταινία της τριλογίας Venom με τον Τομ Χάρντι, δύο ντοκιμαντέρ, ένα παιδικό animation και για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ταινία του Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη Κιμ Κι-Ντουκ «Birdcage Inn» (1998).

Αυτές είναι οι ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου.

 

Anora

Η Anora -η Άνι, όπως προτιμά να τη λένε- είναι μία νεαρή σεξεργάτρια η οποία δουλεύει ως στρίπερ σε κλαμπ στο κέντρο του Μανχάταν. Ζει στο Μπράιτον Μπιτς, μια από τις νοτιότερες γειτονιές του Μπρούκλιν, στην οποία κατοικούν ως επί το πλείστον ρωσικές και άλλες κοινότητες από την Ανατολική Ευρώπη και έχει την ανάλογη προφορά. Μιλάει υποφερτά ρωσικά επειδή, όπως λέει σε έναν νέο πελάτη στο κλαμπ, η γιαγιά της δεν έμαθε ποτέ αγγλικά. Ο πελάτης αυτός είναι ο Ιβάν, ο οποίος έχει επίσης υποκοριστικό -Βάνια- και παρότι λέει ότι είναι 21 ετών, μοιάζει δεκαπεντάρης. Επίσης, έχει χρήμα. Αλλά η Άνι δεν μπαίνει στον κόπο να μάθει για την πηγή του πλούτου του, μέχρι που πηγαίνει στην έπαυλη του. Όταν τελικά ρωτάει τον Βάνια πώς έχει αυτό το απίστευτο σπίτι, εκείνος αστειεύεται με τα κακά αγγλικά του, αλλά τελικά αποκαλύπτει ότι ο πατέρας του είναι ένας πολύ ισχυρός και πλούσιος άνθρωπος στη Μόσχα. «Ψάξτον στο Google», της λέει.

Κάπως έτσι αρχίζει η ιστορία της Anora που αρπάζει την ευκαιρία να ζήσει το παραμύθι της Σταχτοπούτας -το πρώτο μέρος της ταινίας είναι σαν μία διαφορετική εκδοχή του «Pretty Woman»- όταν μετά από μία τρελή εβδομάδα παντρεύεται αυθόρμητα στο Λας Βέγκας τον κακομαθημένο Βάνια, ο οποίος είναι γιος ενός Ρώσου ολιγάρχη. Όμως τα νέα μαθαίνονται στη Ρωσία και οι γονείς του αναθέτουν στους «έμπιστους» τους στη Νέα Υόρκη να ακυρώσουν τον γάμο.

Ο Χρυσός Φοίνικας των φετινών Καννών, μία από τις πιο συζητημένες ταινίες της χρονιάς, απονεμήθηκε στο «Anora» του Σον Μπέικερ, βραβευμένο δημιουργό των «The Florida Project» και «Red Rocket».

Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Μάικι Μάντισον («Κάποτε στο Χόλιγουντ) που υπηρετεί τη μετάλλαξη της πλοκής από ρομάντζο σε σκοτεινά αστεία καταδίωξη με συναισθηματική κορύφωση και γλυκόπικρη αίσθηση. Μαζί της οι Μαρκ Έντελστεν, Γιούρα Μπορίσοβ, Κάρεν Καραγκούλιαν, Βάτσε Τοβμάσιαν.

 

Venom: Η Τελευταία Πράξη

Ο Τομ Χάρντι επιστρέφει στον ρόλο του Venom, ενός από τους πιο γνωστούς και περίπλοκους χαρακτήρες της Marvel, για την τελευταία ταινία της τριλογίας.

Όλοι καταδιώκουν τον ρεπόρτερ Έντι Μπροκ και τον  εξωγήινο συμβιωτή του Venom. Κυνηγημένοι και από τους δύο κόσμους τους και με την κατάσταση να δυσκολεύει, το δίδυμο αναγκάζεται να πάρει μια καταστροφική απόφαση που θα ρίξει την αυλαία στην τελευταία πράξη -στον τελευταίο χορό.

Σκηνοθεσία Κέλι Μάρσελ. Με τους Τσιετέλ  Έτζιοφορ, Τζούνο Τεμπλ, Ρις Ιφανς, Πέγκι Λου, Στίβεν Γρέιχαμ. Η πρώτη ταινία ξεπέρασε σε εισπράξεις τα 850 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, ενώ το σίκουελ τα 500 εκατομμύρια δολάρια.

 

Δαχομέη

Το γαλλικής παραγωγής ντοκιμαντέρ της Γαλλοσενεγαλέζας ηθοποιού και σκηνοθέτιδας Ματί Ντιόπ έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου και κέρδισε την Χρυσή Άρκτο.

Η ιστορία αφηγείται τον επαναπατρισμό των 26 λεηλατηθέντων θησαυρών στο Μπενίν, τα οποία εκλάπησαν το 1892 από Γάλλους στρατιώτες από το Βασίλειο της Δαχομέης στη Δυτική Αφρική. Το 2021, 130 χρόνια μετά, τα τεχνουργήματα επέστρεψαν στην πατρίδα τους. Η Ντιόπ ακολουθεί τα έργα τέχνης στη διαδρομή τους, καθώς πακετάρονται και ταξιδεύουν με αεροπλάνο στο προεδρικό μέγαρο στο Μπενίν, σε ένα ντοκιμαντέρ που επί της ουσίας μιλά για την αποαποικιοποίηση των ευρωπαϊκών μουσείων.

«Πρόκειται για μια αναζωογονητική και συναρπαστική ταινία με προφανείς προεκτάσεις για τα μάρμαρα του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο», όπως έγραψε ο κριτικός κινηματογράφου του Guardian Peter Bradshaw.

Η «Δαχομέη» είναι η επίσημη πρόταση της Σενεγάλης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, ενώ έχει επιλεχθεί στα Φεστιβάλ Τορόντο και Νέας Υόρκης, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνου, Σαράγεβο,Χονγκ Κονγκ, Σίδνεϊ, New Horizons στην Πολωνία, Φεστιβάλ Σαγκάης, Τόκιο και Ντέρμπαν, ανάμεσα σε άλλα. Είναι επίσης υποψήφια για το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου.

 

Samsara

Ο Ισπανός σκηνοθέτης Λόϊς Πατίνιο διερευνά τα πνευματικά και κινηματογραφικά όρια, μέσα από ένα υπερβατικό ταξίδι σε έναν βουδιστικό ναό στο Λάος και σε μια φάρμα φυκιών στη Ζανζιβάρη.

Στο Λάος, το πρώτο μέρος της ταινίας λαμβάνει χώρα σε ένα βουδιστικό μοναστήρι, όπου νεαροί μοναχοί διαλογίζονται για τη ζωή και τον θάνατο. Μέσα από τον διαλογισμό τους, προσκαλούν τους θεατές να ασχοληθούν με τα ορατά και αόρατα στοιχεία της ζωής, υπονοώντας ακόμη και ότι θα μπορούσε κανείς να απολαύσει την ταινία με κλειστά μάτια. Οι νεαροί μαθητεύουν δίπλα σε σοφούς μοναχούς. Ένας από αυτούς διασχίζει κάθε μέρα το ποτάμι για να διαβάσει αποσπάσματα από το Θιβετιανό Βιβλίο των Νεκρών σε μια γυναίκα. Όταν θα έρθει η σειρά της να πεθάνει, το πνεύμα της θα πάρει τον δρόμο για την μετεμψύχωση.

Στη συνέχεια, η ταινία μεταφέρεται στη Ζανζιβάρη, στην Τανζανία, αντιπαραθέτοντας τη γαλήνια πνευματικότητα των μοναχών του Λάος με τις ζωντανές αφρικανικές πολιτιστικές πρακτικές. Το δεύτερο μισό της Samsara εστιάζει σε μια πιο αισθητηριακή εμπειρία, παρατηρώντας τελετουργίες της καθημερινής ζωής μίας οικογένειας που ζει στην ακτή.

«Σαμσάρα» σημαίνει μία διαδοχή μετενσαρκώσεων στις οποίες πρέπει να υποβληθεί ένα αισθανόμενο ον μέχρις ότου να καθαριστούν όλα τα αρνητικά καρμικά του αποτυπώματα και να επιτύχει την κατάσταση της Νιρβάνα. Σύμφωνα με αυτή δηλαδή, τα έμβια όντα δε ζουν μόνο μια φορά. Μετά τον θάνατο κάτι από αυτή τη μορφή ύπαρξης επιβιώνει και μεταβαίνει σε άλλη μορφή ύπαρξης. Στην ταινία, μία μίξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, εμφανίζονται ερασιτέχνες ηθοποιοί.

Βραβείο Επιτροπής, Φεστιβάλ Βερολίνου 2023: Τμήμα Encounters και Χρυσός Αλέξανδρος, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2023: Τμήμα >>Film Forward.

 

Πώς να Σώσετε έναν Μάγο

Ο αιώνια νέος -και πάντα κομψός- Ξεροκόκαλος ο Αθάνατος προσπαθεί να βρει το ταίρι του εδώ και τριακόσια χρόνια. Άλλοτε εκφοβίζει τις πριγκίπισσες κι άλλοτε τις μεταμορφώνει σε βατράχια, αλλά τίποτα από όλα αυτά δεν έχει κάνει το φλερτ αποτελεσματικότερο για τον Ξεροκόκαλο. Από την άλλη, το μόνο που κάνει η πανέμορφη Μπάρμπαρα η Γενναία είναι να πολεμάει στην αρένα επίδοξους μνηστήρες, που την επιθυμούν είτε για την ομορφιά της, είτε για την πλούσια κληρονομιά της.

Η Μπάρμπαρα αρχίζει να κινδυνεύει, όταν ο βασιλιάς Φακής βάζει στόχο να την παντρευτεί με αθέμιτα μέσα κι επιστρατεύει τον Ξεροκόκαλο για να εκτελέσει το πανούργο σχέδιό του. Μόνο που ο  βασιλιάς Φακής δεν υπολόγισε πως ο έρωτας μπορεί να ζωντανέψει την ψυχρή καρδιά του Ξεροκόκαλου.

Η ταινία είναι πλούσια σε λαογραφικά και μυθολογικά στοιχεία, καθώς οι συντελεστές έκαναν ενδελεχή έρευνα πριν τη δημιουργία της δικής τους ιστορίας. Όπως εξηγεί ο δημιουργός του ρωσικού animation Ρόμαν Αρτέμιεφ, «τα παραμύθια είναι κομμένες ή επεξεργασμένες εκδοχές μύθων, που έχουν ξεχαστεί. Γι′ αυτό οι ήρωες των παραμυθιών ενίοτε στερούνται κινήτρου ή λογικής - είναι από τα στοιχεία που έχουν μείνει εκτός. Ο μύθος έχει ξεχαστεί. Οι τελετουργίες έχουν ξεχαστεί. Εμείς θελήσαμε να εμβαθύνουμε στη λαογραφία και στον μύθο όχι επειδή έπρεπε, αλλά επειδή ήταν ενδιαφέρον. Ο καθένας από εμάς δημιουργεί τον δικό του μύθο. Το κάνουμε αυτό κάθε στιγμή. Και νομίζω ότι αυτό είναι που κάνει την ιστορία μας μοναδική: παρουσιάζουμε τους ήρωές μας ακριβώς όπως τους μυθολογικούς χαρακτήρες, ανατρέποντας τα στερεότυπα των παραμυθιών». Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά.

 

Birdcage Inn (1998)

Μια νεαρή εργαζόμενη του σεξ φτάνει σε μια υποβαθμισμένη παραλιακή πόλη και η διαμονή της σε ένα  οικογενειακό  ξενοδοχείο/οίκο ανοχής έχει μια μεταμορφωτική επίδραση τόσο σε αυτήν όσο και στην οικογένεια. Η κόρη της οικογένειας Hye-Mi  αρχικά εχθρική προς την Ji-Na και απειλούμενη από τη σεξουαλικότητά της, σταδιακά δένεται  μαζί της. Στο τέλος, και οι δύο βρίσκουν  την αδερφή που λαχταρούσαν. Το κρυμμένο στολίδι του Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη Κιμ Κι-Ντουκ για πρώτη φορά στην Ελλάδα.