«Νηνεμία» - κόντρα στις προβλέψεις για εκλογές σε Ελλάδα και Τουρκία μέσα σε σκηνικό έντασης, που κυριαρχούσαν μέχρι (και) τον Ιανουάριο - επικρατεί στα ελληνοτουρκικά εν όψει των επερχόμενων εκλογών και στις δύο χώρες και στον απόηχο του καταστροφικού σεισμού στην Τουρκία, αλλά και της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.
Σε επίπεδο παραβιάσεων, χαρακτηριστικό είναι το ότι από τις 6 Φεβρουαρίου ως τις 16 Μαρτίου ήταν 28 οι ημέρες που χαρακτηρίστηκαν από μηδενική τουρκική πτητική δραστηριότητα (αν και δεν έλειψαν περιπτώσεις ημερών όπου οι γείτονες φάνηκαν να επιστρέφουν στις προηγούμενες «συνήθειές» τους, όπως στις 14 Μαρτίου που 3 τουρκικά ελικόπτερα πραγματοποίησαν 23 παραβιάσεις και 3 παραβάσεις στο κεντρικό Αιγαίο). Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, αντίστοιχη είναι και η εικόνα στη θάλασσα, με μεγάλο αριθμό τουρκικών σκαφών να κινούνται στα ανοιχτά σεισμόπληκτων περιοχών και τα υπόλοιπα να βρίσκονται στις βάσεις τους. Όσον αφορά στον Έβρο, επικρατεί επίσης ησυχία, με περιπολίες και εκπαιδευτικές δραστηριότητες να διεξάγονται κανονικά από ελληνικής πλευράς. Σε κάθε περίπτωση, στρατιωτικές πηγές διευκρινίζουν πως τίποτα δεν έχει αλλάξει σε επίπεδο επαγρύπνησης, δεν υπάρχει καμία χαλάρωση και όλες οι δραστηριότητες διεξάγονται κανονικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας φαίνεται να κινείται στο πνεύμα της διατήρησης επαφών με την τουρκική πλευρά και του κλίματος ηρεμίας: Ενδεικτικά, o υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, είχε στις 9 Μαρτίου τηλεφωνική επικοινωνία με τον Τούρκο ομόλογό του, Χουλουσί Ακάρ, κατά τη διάρκεια της οποίας υπογραμμίσθηκε η σημασία διατήρησης της επικοινωνίας και των συναντήσεων μεταξύ των δύο πλευρών, προκειμένου να δημιουργηθεί κλίμα σταθερότητας και συνεργασίας. Παράλληλα, ο κ. Παναγιωτόπουλος εξέφρασε τα συλλυπητήριά του προς τον Τούρκο ομόλογό του για τα χιλιάδες θύματα και τις καταστροφικές συνέπειες του σεισμού στη γείτονα χώρα, ενώ από την πλευρά του, ο κ. Ακάρ μετέφερε στον κ. Παναγιωτόπουλο τα συλλυπητήριά του για τις ανθρώπινες απώλειες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της γραμμής και στρατηγικής του υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει παίξει ο Αθανάσιος Βάλαρης - «δεξί χέρι» του υπουργού, διευθυντής του γραφείου του και απόστρατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ως προς την ενίσχυση των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, σχετικά νέα εξέλιξη αποτελεί η κινητικότητα σχετικά με την ενδεχόμενη προμήθεια 300 ΤΟΜΑ (τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης) Μ2Α2 Bradley από τα αποθέματα του στρατού των ΗΠΑ, αποβλέποντας στην απόκτησή τους με πολύ μικρό κόστος. Επίσης, υπενθυμίζεται πως στα τέλη του Φεβρουαρίου ο κ. Παναγιωτόπουλος είχε δηλώσει πως τα πρώτα ελληνικά F-35 αναμένεται να παραληφθούν το 2028, αν όλα εξελιχθούν ομαλά.
O απολογισμός για το 2022
Στις 23 Φεβρουαρίου και παρουσία του κ. Παναγιωτόπουλου, του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Νικόλαου Χαρδαλιά και του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, έλαβε χώρα ο ετήσιος απολογισμός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας για το έτος 2022. Κατά τον απολογισμό, όπου αξιολογήθηκε και αναλύθηκε το έργο που ανέλαβαν και διεκπεραίωσαν οι Κλάδοι και οι Διευθύνσεις του ΓΕΕΘΑ, παρουσιάστηκε επίσης ο προγραμματισμός έργου για το έτος 2023 αναφορικά με τις Επιχειρήσεις, το Ανθρώπινο Δυναμικό, την Αναδιοργάνωση του Επιτελείου του ΓΕΕΘΑ και των ΓΕΣ – ΓΕΝ – ΓΕΑ, τον Αμυντικό Σχεδιασμό και τα Εξοπλιστικά Προγράμματα, την Στρατιωτική Διπλωματία, καθώς και την Κοινωνική Προσφορά των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ).
Ακολουθούν τα κυριότερα σημεία του απολογισμού:
● Η συμμετοχή των ΕΔ σε πλήθος ευρωπαϊκών και διεθνών στρατιωτικών δραστηριοτήτων για την υποστήριξη της ασφάλειας και της σταθερότητας στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Μεσόγειο και στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής.
● Η επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ΕΔ με την συμμετοχή τους σε πλήθος ασκήσεων, συνεκπαιδεύσεων και επιχειρησιακών δράσεων τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, σε ξηρά, θάλασσα και αέρα, με ιδιαίτερη έμφαση σε ασκήσεις που εκτελέστηκαν από δυνάμεις αεροπλανοφόρων των ΗΠΑ, της Γαλλίας και της Ισπανίας στην περιοχή της Μεσογείου.
● Η εμβάθυνση της στρατιωτικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της Εφαρμοστικής Διευθέτησης [Implementing Arrangement (IA)] της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας [Mutual Defence Cooperation Agreement (MDCA)], όπως και με την Γαλλία με την υλοποίηση των «Κατευθυντήριων Οδηγιών για την Αναβάθμιση της Ελληνογαλλικής Στρατιωτικής Συνεργασίας».
● Η ενίσχυση των στρατιωτικών συνεργασιών με τις Βαλκανικές Χώρες, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ, την Ιορδανία και την Αίγυπτο, με ξεχωριστή σημασία να κατέχει η διάθεση μιας Πυροβολαρχίας PATRIOT για την ενίσχυση της αεράμυνας της Σαουδικής Αραβίας.
● Η ίδρυση και συνεισφορά στην Συμμαχία 2 Πολυεθνικών Ναυτικών Στρατηγείων με την επωνυμία Allied Multinational Maritime Southeast HQ (AMM- SE HQ) και GR Maritime Force HQ (GRMARFOR HQ).
● Η αναβάθμιση της σημασίας της Κρήτης και του γεωστρατηγικού αποτυπώματός της στην Ανατολική Μεσόγειο, μεταξύ άλλων και με την αναβάθμιση και επέκταση του συνόλου των υποδομών των ΕΔ και ειδικά του Ναύσταθμου Κρήτης.
● Η αναβάθμιση στρατιωτικών υποδομών σε περιοχές αυξημένης στρατηγικής σημασίας στην Λάρισα και στην Αλεξανδρούπολη, η κατασκευή νέων Επιτηρητικών Στρατιωτικών Φυλακίων σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας, καθώς και ο σχεδιασμός κατασκευής νέου Ναυστάθμου στον Παγασητικό Κόλπο για τον ελλιμενισμό Αρματαγωγών.
● Η σημαντική ενίσχυση των ΕΔ σε οπλικά συστήματα με την σε εξέλιξη προμήθεια Μαχητικών Αεροσκαφών (Α/Φ) Rafale, αναβάθμιση των Α/Φ F-16 σε VIPER, ναυπήγηση των Φρεγατών Belharra, παράδοση των Τεθωρακισμένων Τροχοφόρων Οχημάτων Αναγνωρίσεως (ΤΤΟΑ-ASV) Μ1117, καθώς και την πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση του UAV HERON.
● Η ενίσχυση σε προσωπικό των ΕΔ, μέσω της αύξησης των εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές και των προσλήψεων Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ) και Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ).
● Η ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης των Ειδικών Δυνάμεων και των Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων μετά την συγκρότηση της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ, σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά και Νατοϊκά πρότυπα και στο πλαίσιο της υλοποίησης της Νέας Δομής Δυνάμεων.
● Η αναδιοργάνωση του Επιτελείου του ΓΕΕΘΑ με την σύσταση νέας Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Διεύθυνσης Προμηθειών και Συμβάσεων, όπως και με την σύσταση του Διακλαδικού Λόχου Δορυφορικών Επικοινωνιών και του Τμήματος Ισότητας – Πρόληψης και Αντιμετώπισης Σεξουαλικής Βίας.
● Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγνώρισης του Εθνικού Συστήματος Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ) των Ιπτάμενων Μέσων των ΕΔ από το ΝΑΤΟ, από την Διεύθυνση Ασφάλειας Κρατικής Αεροπορίας της Γαλλίας (DSAE) και από τις Αρχές Αξιοπλοΐας των ΕΔ των ΗΠΑ.
● Η διεύρυνση του αποτυπώματος των ΕΔ στο επιχειρησιακό πεδίο του Διαστήματος, με νέες πρωτοβουλίες και δράσεις της νεοσύστατης Διεύθυνσης Διαστήματος του ΓΕΕΘΑ, με την ένταξή της για πρώτη φορά στην Εθνική Άσκηση «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 22», καθώς και με την συμμετοχή στελεχών της στην Γαλλική Διαστημική Άσκηση «AsterX-22» που αποτελεί την μοναδική του είδους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
● Η ολοκλήρωση της εγκατάστασης των νέων κόμβων Δορυφορικών Επικοινωνιών των ΕΔ στην Αταλάντη και στην Τανάγρα με αποκλειστική χρήση από τις ΕΔ, που ενισχύει την ασφάλεια των επικοινωνιών τους, όπως και του Κόμβου Πληροφοριών Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων (Intelligence Fusion Cell – IFC) στην περιοχή της Αττικής με ταυτόχρονη αναβάθμισή του σε διυπηρεσιακή οντότητα, με σημαντικό διασυμμαχικό ρόλο.
● Η συμμετοχή των ΕΔ σε 3 ευρωπαϊκά προγράμματα κυβερνοάμυνας στο πλαίσιο της PESCO, της MICNET και της Alnception, και αναβάθμισή τους στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.
● Η συνδρομή και η συνεργασία των ΕΔ με την Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ.) για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών στα ανατολικά σύνορα της Χώρας, με εκτέλεση πτήσεων και θαλάσσιων περιπολιών επιτήρησης σε καθημερινή βάση.
● Η κοινωνική προσφορά των ΕΔ με εκτέλεση αεροδιακομιδών, αεροπυροσβέσεων, περιπολιών σε δασικές περιοχές και συνδρομή σε πληγείσες περιοχές από ακραία καιρικά και φυσικά φαινόμενα, καθώς και με την συνδρομή της Μονάδας Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) σε έργα οδοποιίας και γεφυροποίας σε δύσβατες περιοχές.