Σαν θεσμός έχει γίνει πλέον στην αρχή κάθε χρόνου το φως της δημοσιότητας να βλέπουν σενάρια αλλαγής τελών κυκλοφορίας. Τα τελευταία χρόνια, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κυκλοφορούν σενάρια σχετικά με τις αλλαγές που θα έρθουν στα τέλη κυκλοφορίας, το νέο τρόπο υπολογισμού τους, κερδισμένους και χαμένους από τη νέα κλίμακα.
Παρόλα αυτά, εδώ και αρκετά χρόνια ο τρόπος υπολογισμού των τελών, τόσο για τα παλιά, όσο και για τα καινούργια I.X δεν έχει αλλάξει. Ο ένας λόγος είναι ότι καμία από τις επιτροπές που κατά καιρούς έχουν συσταθεί δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα μοντέλο με το οποίο να μην υπάρχουν αδικίες.
Βασικότερος λόγος ωστόσο είναι το γεγονός ότι καμία επιτροπή δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα νέο σύστημα υπολογισμού τελών κυκλοφορίας, το οποίο θα φέρνει τα ίδια χρήματα στα ταμεία (πάνω από 1δισ) χωρίς όμως να φέρνει μεγάλες επιβαρύνσεις σε μια κατηγορία ιδιοκτητών Ι.Χ. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ακόμα και αν οι προτάσεις έμοιαζαν σωστές πολιτικές παρεμβάσεις δεν επέτρεπαν τις αλλαγές και τα σενάρια παρέμεναν απλά σενάρια.
Αυτή τη φορά όμως φαίνεται πως το 2020 θα είναι η χρονιά που θα γίνουν αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού και μάλιστα σημαντικές, καθώς το νέο σύστημα θα αλλάξει τον τρόπο καθορισμού των ρύπων των οχημάτων. Η Ελλάδα θα έπρεπε κανονικά να εντάξει τον νέο τρόπο υπολογισμού από φέτος και να εκδώσει τα τέλη κυκλοφορίας της νέας χρονιά με βάση το νέο πρότυπο υπολογισμού των εκπεμπόμενων ρύπων WLTP (Worldwide Light Vehicles Test Procedure).
Ωστόσο κρίθηκε ότι δεν υπήρχε αρκετός χρόνος ώστε να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις και ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας θα τεθεί σε εφαρμογή για τα τέλη του 2021. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η αρμόδια επιτροπή η οποία έχει επιφορτιστεί με το σχεδιασμό του νέου συστήματος. Το γενικό πλαίσιο είναι να μην υπάρξουν επιβαρύνσεις στα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί μετά τις 31 Οκτωβρίου 2010, ενώ αντίθετα αυξήσεις θα δουν στα τέλη κυκλοφορίας όσοι έχουν στην κατοχή τους Ι.Χ άνω των 20 ετών.
Οι κατευθύνσεις που έχουν λάβει για τη νέα κλίμακα αναφέρουν ότι θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών και να γίνεται με βάση τους ρύπους. Ο υπολογισμός των τελών των Ι.Χ τα οποία έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010, θα συνεχίσει να γίνεται βάση τα κυβικά, αλλά θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές. Δεδομένο είναι ότι θα διατηρηθεί η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων.