Ουκ ολίγες φορές όλοι μας έχουμε παραπονεθεί για αρκετές από τις λειτουργίες, τις ελλείψεις, τις αλλαγές του Facebook όμως εξακολουθούμε να είμαστε συνδεδεμένοι σε αυτό, αποδεικνύοντας πόσο ισχυρό μέσο είναι το συγκεκριμένο.
Υπάρχουν, βέβαια, κι εκείνοι οι άνθρωποι που απενεργοποίησαν το λογαριασμό τους, θέλοντας να απόσχουν από αυτή την καθημερινή εξάρτηση ή να ελαχιστοποιήσουν το ηλεκτρονικό τους «φακέλωμα» στο ελάχιστο δυνατό. Αυτό το τελευταίο, ωστόσο, μάλλον δεν είναι τόσο απλό όσο νομίζουμε.
Ο Serge Egelman, διευθυντής έρευνας στο Laboratory for Usable and Experimental Security του Μπέρκλεϊ, όπου ερευνάται πώς οι άνθρωποι παίρνουν αποφάσεις ιδιωτικότητας και ασφάλειας και χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να φτιάξει ασφαλέστερα συστήματα, εξηγεί ότι το Facebook αρέσκεται στο να «εξαρτάται» από τους χρήστες του.
«Η πραγματική δουλειά του Facebook είναι να συλλέγει δεδομένα», εξηγεί ο Egelman, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι παράλληλα όλα αυτά τα χρόνια δυσκολεύει τους χρήστες όταν θέλουν να διαγράψουν τα δικά τους (όχι πως το διαδίκτυο επιτρέπει τέτοιες διαγραφές, όπως και να έχει). Από τη στιγμή που δημοσιεύετε κάτι, υπάρχει κάπου εκεί έξω στο αχανές πεδίο που ονομάζεται διαδίκτυο, για πάντα.
Μέχρι το 2007, το Facebook δεν διέγραψε ποτέ ολοκληρωτικά πληροφορίες χρήστη που ο λογαριασμός τους είχε διαγραφεί. Αυτό που έκανε ήταν περισσότερο μια αναστολή λειτουργίας του λογαριασμού, δίνοντας τη δυνατότητα στο χρήστη να ανακτήσει όλα του τα δεδομένα, οποιαδήποτε στιγμή αποφάσιζε να «επιστρέψει» στο δημοφιλές μέσο. Μόλις το 2008, η πλατφόρμα άρχισε να προσφέρει την επιλογή της μόνιμης διαγραφής λογαριασμού.
Τι ισχύει σήμερα
Πλέον, το Facebook προσφέρει βασικά δύο διαφορετικές επιλογές: 1) απενεργοποίηση, η οποία δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να κάνει το μιντιακό του come back εάν το επιθυμήσει (επιλογή που κάνει τα δεδομένα του χρήστη προσβάσιμα στο μέσο ακόμα και αν ο λογαριασμός δε λειτουργεί), 2) διαγραφή, που σημαίνει την πλήρη απομάκρυνση όλων των δεδομένων του χρήστη από την πλατφόρμα, αφού πρώτα θα έχει ακολουθήσει μια μακρά και με πολλά βήματα διαδικασία για να το πετύχει.
Τι συμβαίνει με τα δεδομένα των χρηστών που συλλέγει το Facebook
Στην πραγματικότητα, όλα αυτά τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή του το Μέσο συλλέγονται από εταιρείες που θέλουν να οργανώσουν τα target groups τους για τις διαφημίσεις τους. Μπορεί να μοιάζει ενοχλητικό, αλλά στην ουσία αυτό που κάνουν είναι να συγκεντρώνουν στατιστικές πληροφορίες για να κάνουν πιο συγκεκριμένο τη στρατηγική του marketing που χρησιμοποιούν. Όπως επισημαίνει και ο Egelman, το Facebook δε θα πετάξει τα δεδομένα μας αν μπορεί να βγάλει χρήματα από αυτά.
Τι μπορείτε να κάνετε για να περιορίσετε τη διαρροή των δεδομένων σας
Σε περίπτωση που δε θέλετε να διαγράψετε εντελώς το λογαριασμό σας στο Facebook, αλλά να ελαχιστοποιήσετε τη διαρροή των δεδομένων σας, υπάρχουν κάποιοι τρόποι που θα σας βοηθήσουν να το επιτύχετε.
1) Μη χρησιμοποιείτε το Facebook για να συνδεθείτε σε άλλες εφαρμογές (πχ., για eshops κλπ.)
2) Να είστε επιλεκτικοί με τη λίστα των φίλων σας. Όποιος έχει πρόσβαση στο προφίλ σας, μπορεί να υποκλέψει και δεδομένα σας.
3) Μην αφήνετε άλλους να κοινοποιούν στο προφίλ σας. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο παρών ή μελλοντικός εργοδότης σας να ψάξει και το προφίλ σας για να μάθει περισσότερα πράγματα για εσάς.
4) Μοιραστείτε υπεύθυνα. Ακόμη και οι πιο «αθώες» κοινοποιήσεις μπορούν να γίνουν αντικείμενο κυβερνοκλοπής.
5) Λιγότερα likes, λιγότερες έννοιες. Όλα αυτά τα likes που κάνουμε σε σελίδες, ομάδες κλπ. βοηθούν να σχηματιστεί το προφίλ των δεδομένων μας. Όσα περισσότερα είναι, τόσο περισσότερα δεδομένα έχει το Facebook και κατά συνέπεια οι διάφορες εταιρείες για εμάς.
Γενικά, να προσέχετε τι μοιράζεστε σε όλα τα social media, όπως και στο Facebook. Να το απολαμβάνετε για όσα μας προσφέρει, δηλαδή τη δυνατότητα να μένουμε σε επαφή με ανθρώπους που ξέρουμε.
*Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στην αμερικανική έκδοση της HuffPost και αποδόθηκε στα ελληνικά