Νοθεία στα καύσιμα: Τι συμβαίνει με τις πειραγμένες αντλίες στα βενζινάδικα

Τι είπαν η Μαρία Ζάγκα, πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, και ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος
Open Image Modal
Φωτογραφία αρχείου
Εurokinissi

«Όσο πιο ακριβά ανεβαίνει η τιμή της βενζίνης, τόσο μεγαλώνει η παραβατικότητα. Όταν το 60% στην βενζίνη την αμόλυβδη είναι ειδικός φόρος, έρχονται οι άλλοι από απέναντι και λέει, τι στεναχωριέστε, εδώ ελάτε, τσάμπα πράμα. Ποιο είναι το τσάμπα πράμα; Να υπάρχουν τιμές στην αγορά κάτω από τη χονδρική τιμή των δύο διυλιστηρίων, κάτω από την τιμή κόστους. Αυτό είναι το τραγικό» δήλωσε στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 της ΕΡΤ η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα.

Η κ. Ζάγκα έκανε λόγο για «πολύ παλιά ιστορία» όσον αφορά στις πειραγμένες αντλίες, σχολιάζοντας εύρημα έρευνας του ΕΜΠ βάσει του οποίου το 27% των πρατηρίων καυσίμων έχουν πειραγμένες αντλίες.

Σχολιάζοντας το επιχείρημα που ακούγεται από πρατηριούχους ότι οι χαμηλές τιμές οφείλονται σε απόθεμα που έχει αγοραστεί φθηνότερα πριν τις όποιες αυξήσεις, η κ. Ζάγκα είπε χαρακτηριστικά «θα δουλέψουν και εμάς; Άντε, δουλεύουν τον καταναλωτή που δεν ξέρει. Εμάς όχι».

Όπως είπε, είναι μια ιστορία που όσο πάει χειροτερεύει: «Γιατί; Γιατί το καύσιμο στην Ελλάδα είναι ακριβό. Ό,τι είναι ακριβό πάντα το παρεμπόριο μπαίνει μέσα, εισχωρεί με διάφορες δικαιολογίες. Θα μου πείτε και τι να κάνει ο καταναλωτής. Όταν βγαίνω και φωνάζω τιμές πάνω από 1,70 και υπάρχουν τιμές 1,60. Είναι δυνατόν τα ελεγκτικά όργανα να μην το βλέπουν; Έχουμε το Παρατηρητήριο τιμών. Όπου μπαίνει κανείς και βλέπει τη χονδρική τιμή των διυλιστηρίων, βλέπει πόσο πουλάει ο καθένας. Είναι υποχρεωμένοι λοιπόν τα ελεγκτικά όργανα να μπαίνουν και να τσεκάρουν τις τιμές. Έχουμε ακόμα το πλαφόν, μην το ξεχνάτε. Ό, τι κερδίζαμε ως ποσοστό κέρδους τέλη Αυγούστου του 21 το ίδιο κερδίζουμε και τώρα. Εκεί γίνονται έλεγχοι. Το δύσκολο είναι στην παραβατικότητα. Εκεί είναι ο κόμπος που δεν μπορεί να πάει παρακάτω το χτένι. Γιατί εμείς ζητάμε πάντα συνεργασία. Ο κλάδος πεθαίνει. Τελείωσε. Τα μαγαζιά που πεθαίνουν όμως ποιος τα παίρνουν; Γίνονται εταιρικά για να κρατάνε οι εταιρείες το σημείο ελέγχου ή τα παίρνει το παρεμπόριο το οποίο έχει άφθονα χρήματα» προσέθεσε.

Οι έλεγχοι είναι η απάντηση στο πρόβλημα τόνισε η κ. Ζάγκα.

«Να τους αλλάξουν τα πετρέλαια, μεταφορική έννοια. Είδατε, ένας καταναλωτής του έβαλαν παραπάνω, ήξερε πόσο παίρνει το όχημά του, έκανε καταγγελία στο 1520. Έφτασε η Περιφέρεια, διαμαρτυρήθηκε, κινήθηκε ο Περιφερειάρχης, πήγαν, λέει, τα όργανα και τα βρήκαν όλα εντάξει. Εδώ κάτι δεν πήγαινε καλά. Άρα λοιπόν κατάλαβε ότι βρωμάει κάτι. Τι είναι το σύνηθες; Εμείς πριν μερικά χρόνια που κάναμε καταγγελίες στο υπουργείο Οικονομικών, από καταγγελίες που μαζεύαμε από τους πολίτες, το ότι Παρασκευή η καταγγελία, τη Δευτέρα πήγαιναν οι έλεγχοι, καθαρό το μαγαζί. Ποιος μαρτύρησε; Και λέγαν από το υπουργείο, έσωθεν η μαρτυρία. Αυτό λοιπόν το πήρε είδηση τώρα ο Περιφερειάρχης αρχίζει και ξηλώνει» συμπλήρωσε.

Για τις δολοφονίες που έχουν γίνει σε πρατήρια καυσίμων, η κ. Ζάγκα σχολίασε «είναι για την καρέκλα. Είναι ποιος θα μπει αρχηγός. Μα το ξέρουμε όλοι, ότι στα μαγαζιά αυτά η διακίνηση γίνεται μέσα από τις φυλακές. Σοβαρά μιλάτε; Είναι άνθρωποι που έχουν πολλά χρήματα και τα ξεπλένουν. Τους ενδιαφέρει ο καταναλωτής; Να φύγουν τα χρήματα. Γι’ αυτό και πουλάνε πολύ φθηνά για να πουλήσουν φθηνά όμως έχουν πειράξει τις αντλίες. Αυτοί είναι οι χάκερ που μπαίνουν μέσα στο λογισμικό».

«Αν βγάλετε από τη βενζίνη το 60%, δηλαδή αν είναι 1.5 ευρώ, το 1 ευρώ πάει καθαρά φόρος. Αυτό που μένει το μοιράζονται οι εταιρείες μεταφορών, οι εταιρείες των πετρελαιοειδών και ένα ποσοστό εμείς και έχουμε και τον τέταρτο συνεργάτη, τις τράπεζες. Αυτό πού το πάτε, που οι συναλλαγές οι 100, οι 95 είναι κάρτα και παίρνουν ποσοστό σε ολόκληρο το ποσοστό, δηλαδή εκεί που υπάρχει και το ΦΠΑ» συνέχισε η κ. Ζάγκα.

Μιλώντας στην ίδια εκπομπή, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, σημείωσε πως σε ό,τι αφορά στα θέματα ποιότητας των καυσίμων, νοθείας και κλοπής στην αντλία, αρμόδιες αρχές είναι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και τα κλιμάκια ελέγχου της διακίνησης της αγοράς καυσίμων.

«Το υπουργείο Ανάπτυξης είναι επιφορτισμένο με τους ελέγχους σε ό, τι φορά το κομμάτι των τιμών και εκεί, όπως είπε και η κυρία Ζάγκα προηγουμένως, είναι μια πολύ αυστηρή διάταξη που αφορά στο πλαφόν της κερδοφορίας, που δεν επιτρέπει στην πραγματικότητα σε κάποιον να χρησιμοποιήσει την πληθωριστική κρίση προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη του. Άρα θα πρέπει να έχει το ίδιο περιθώριο κέρδους με αυτό που είχε τον Αύγουστο του 2021» ανέφερε αρχικά ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Ότι υπάρχει μία πάρα πολύ χαμηλή τιμή για ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ακόμα και κάτω από την διυλιστηριακή τιμή δεν είναι κάτι το οποίο απαγορεύεται και αυτό πρέπει να είναι απολύτως σαφές. Η νομοθεσία το επιτρέπει και το επιτρέπει ακριβώς για να μπορούν ουσιαστικά να μπουν νέοι παίκτες στην αγορά, οι οποίοι δεν είναι γνωστοί, δεν έχουν πελατεία και προσπαθούν να πάρουν πελατεία μέσω των πολύ χαμηλών τιμών» σημείωσε. Επομένως, από μόνη της, μια χαμηλή τιμή δεν κινεί υποψίες παραβατικότητας. «Αν όμως διατηρηθεί για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι μία συνήθης πρακτική για το συγκεκριμένο πρατήριο τότε, πράγματι, παρότι επίσης δεν είναι παράνομο, σίγουρα μπαίνει στο στόχαστρο του ελεγκτικού μηχανισμού, ακριβώς διότι θα πρέπει να εξηγηθεί για ποιο λόγο γίνεται» πρόσθεσε.