Στα βόρεια προάστια, μεσούσης της Διακαινησίμου (9 Μαΐου 2024), η φύση γιόρταζε την Ανάσταση. Αρχή, ξεκίνημα ‘’καινής’’ ζωής για όλους. Όλα καινούργια. Όλα λευκά, όλα εξαγνισμένα, όπως για τους πρώτους χριστιανούς νεοβαπτισμένους και λευκοντυμένους την πρώτη εβδομάδα μετά το Πάσχα.
Λευκό και το καινούργιο αυτοκίνητο που κατέβαινε εκείνο το πρωινό με πατημένο το γκάζι στη λεωφόρο. Ξαφνικά το αντίκρισαν μπροστά τους οι περίοικοι να κάνει τον κύκλο, να μπαίνει στη μικρή πλατεία στο ρελαντί και ακριβώς πλάι στο εκκλησάκι του Αγίου Χριστόφορου να σβήνει. Ο νεαρός οδηγός και ένας μεσήλικας πετάχτηκαν έξω και άνοιξαν το καπό.
Η σκηνή ήταν δύσκολο να περάσει απαρατήρητη από το διερχόμενο λαϊκό αμάξι με το ζευγάρι που αναζητούσε χώρο στάθμευσης. Όταν αντιλήφθηκαν τον ακριβοντυμένο νέο να ανοίγει το καπό της Porsche σκέφθηκαν μήπως είχε ανάψει η μηχανή και ήθελε να ρίξει νερό. Η απορία τους λύθηκε άμεσα καθώς σεβάσμιος ιερέας βγήκε από το Ναό και κατευθύνθηκε προς την Porsche.
Το ραντεβού ήταν στις 11.30. Τότε κατάλαβαν. Σταμάτα, σταμάτα, αναφώνησε η σύζυγος, ο αγιασμός της Porsche!
Το ζεύγος αλληλοκοιτάχτηκε και θυμήθηκε ότι εκείνοι δεν είχαν αγιάσει το δικό τους αμάξι. Ωστόσο, είχαν ασημένιο φυλαχτό κρεμαστό, ολόκληρο τον Άγιο Χριστόφορο με ένα παιδί στον ώμο του. Πάρκαραν απέναντι, με φωτογραφικό ενδιαφέρον για το θέμα. Στο παρμπρίζ της πολυτελούς κούρσας φιγουράριζε το περιοδικό ‘’Christophorus’’ για τους πελάτες και θαυμαστές της Porsche με κυκλοφορία από το 1952. Οι παρατηρητές ανήκαν στους θαυμαστές της Porsche και μόνο το περιοδικό θα μπορούσαν να αγοράσουν. Μέχρι εκεί.
Ο ιερέας στάθηκε μπροστά στο ανοιγμένο καπό και αφού ακούμπησε στη μηχανή το ‘’Μικρό Ευχολόγιο’’ άρχισε να διαβάζει την ‘’Ακολουθία του Αγιασμού επί Ευλογήσει Νέου Οχήματος’’ και να ραίνει το αμάξι με νεράκι αγιασμένο παντού.
(Μικρόν Ευχολόγιον, Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος , 2009, σσ.466-472).
Ο νεαρός έδειχνε αναστατωμένος ενώ ο μεσήλικας με σταυρωμένα τα χέρια ευλαβικά άκουγε το Απολυτίκιο του Αγίου Χριστόφορου με το οποίο άρχιζε η Ακολουθία :
‘’ Στολαίς ταις εξ αίματος, ωραϊζόμενος, Κυρίω παρίστασαι, τω Βασιλεί ουρανών, Χριστόφορε αοίδιμε• όθεν συν Ασωμάτων, και Μαρτύρων χορείαις, άδεις τη τρισαγίω, και φρικτή μελωδία• διό τοις ικεσίαις ταις σαις σώζε τους δούλους σου.’’
και στη συνέχεια τη σχετική προσευχή:
‘’ Ἅγιε Μεγαλομάρτυς τοῦ Θεοῦ Χριστοφόρε πολύαθλε, πρὶν κρατήσω σήμερα τὸ τιμόνι στὰ χέρια μου, Σὲ ἱκετεύω· μὲ τὴ Μαρτυρική σου παρρησία πρὸς τὸν Χριστό, βοήθησε με νὰ διέλθω ἀβλαβῶς ὅλους τους κίνδυνους τῆς ἀσφάλτου, ἔχοντας Σε δίπλα μου ἀρωγὸ καὶ Προστάτη μου. Κράτησε μαζί μου στιβαρὰ τὸ τιμόνι καὶ φώτιζε με νὰ ὁδηγῶ ψύχραιμα, συνετά, πειθαρχημένα, εἰρηνικὰ εὐγενικὰ καὶ μὲ πλήρη συναίσθηση τῆς ὁδηγητικῆς εὐθύνης. Δῶσε μου μάτια προσεκτικὰ καὶ ἐπαγρύπνηση ἀνύστακτη, ὥστε καμία ἐνέργειά μου νὰ μὴν ἀπειλήσει τὴν ζωὴ ἡ τὴν ὑγεία τῶν ἄλλων. Ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὶς ἀπροσεξίες τῶν ἄλλων αὐτοκινητιστῶν προστάτευσέ με,Ἅγιε Προστάτα τῶν (ἐπικαλουμένων Σὲ μὲ πίστη) ὀδηγῶν’’.
Αφού τελείωσε η ειδική ακολουθία για τους πιστούς πελάτες της Porsche φίλησαν το χέρι του παπά που τους ευλόγησε, επιβιβάστηκαν στην κούρσα και έγιναν καπνός.
Ο γέροντας σε σχετική ερώτηση των παριστάμενων στην Ακολουθία απάντησε σκεπτικός, ότι οι πιστοί στις επιδόσεις της Porsche είναι δύσκολο να είναι ταυτόχρονα και πιστοί στον Χριστόφορο καθόσον ο Άγιος με το ραβδί στο χέρι δεν έτρεχε με την ίδια ταχύτητα.
Αυτό το συμβάν του δρόμου έθετε το ζήτημα της συμπόρευσης μιας αστραφτερής πολυτελούς κούρσας και ενός αλαμπή αγίου. Ιερό και Βέβηλο, Άγιο και Κοσμικό στην ίδια τροχιά με διαφορετικούς ρυθμούς.
Από τη μια όχθη το Ιερό, ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Χριστόφορος. Ένας πελώριος γίγαντας, ‘’κυνοπρόσωπος’’ όπως συναντάται σε ορισμένες αγιογραφίες εξαιτίας της δυσμορφίας του. Αυτός που δέχθηκε να εγκατασταθεί σε επικίνδυνη δίοδο του ποταμού - όταν ήταν ακόμα κατηχούμενος - για να μεταφέρει στους ώμους του εκείνους που επιθυμούσαν να διέλθουν τον ποταμό με ασφάλεια.
Μια μέρα, ένα μικρό παιδί τον παρακάλεσε να το βοηθήσει για να περάσει απέναντι το ποτάμι. Ο Ρέπροβος δέχθηκε με ευχαρίστηση στηριζόμενος στο ραβδί του. Στη μέση της διαδρομής κόντεψε να λυγίσει από το βάρος. Όταν έφτασε στην άλλη όχθη ομολόγησε ότι το βάρος ήταν ασήκωτο και παραξενεύτηκε γιατί το παιδί ήταν μικρό. Το παιδί του απάντησε ότι σήκωνε στους ώμους του τον κόσμο ολάκερο και αίφνης φανερώθηκε η πραγματική ταυτότητα του παιδιού.
Ήταν ο Χριστός. Ο ‘’αίρων την αμαρτίαν του κόσμου’’.
Ο ειδωλολάτρης Reprobus ( αδόκιμος,αποδοκιμασμένος, κολασμένος) μετά από αυτή τη φοβερή εμπειρία βαπτίστηκε χριστιανός. Θαυματούργησε και μαρτύρησε (αποκεφαλίστηκε) επί αυτοκράτορα Δεκίου (249-251 μ. Χ) για τη σταθερότητα της πίστης του. Για το λόγο αυτό έμεινε στην ιστορία της Εκκλησίας ως Χριστόφορος (αυτός που μετέφερε τον Χριστό στους ώμους του).
Για τη ζωή και το μαρτύριό του τιμάται ιδιαίτερα στον χριστιανικό κόσμο, την Ανατολική Ορθόδοξη (9 Μαΐου) και Δυτική Ρωμαιοκαθολική (25 Ιουλίου ) Εκκλησία καθώς και στον Προτεσταντισμό, όπου διασώθηκε ακόμα και μετά την Μεταρρύθμιση ως αλληγορία (Λούθηρος). ‘’Κάθε αληθινός χριστιανός χρειάζεται να φέρει μέσα του τον Χριστό’’, ως άλλος Χριστόφορος. Εξάλλου πολλοί Λουθηρανικοί και Επισκοπικοί Ναοί φέρουν το όνομά του. Στο σύγχρονο χριστιανικό κόσμο είναι ο προστάτης άγιος των οδηγών αλλά και των οδοιπόρων που επιθυμούν να φτάσουν στον προορισμό τους με ασφάλεια.
Από την άλλη όχθη, η ‘’παντοδυναμία’’ του Βέβηλου – Κοσμικού με την εμφάνιση της Porsche. Η γέννηση και εξέλιξη μιας λαμπρής αυτοκινητοβιομηχανίας πριν και μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο που έγραψε ιστορία. Ο ιδρυτής της, Ferdinand Porsche (1875-1951) γεννήθηκε στο Maffersdorf, σημερινή Vratislavice nad, Nisou,στη βόρεια Βοημία της Τσεχίας. Υπήρξε ταλαντούχος μηχανικός και σχεδιαστής αυτοκινήτων. Το 1931 ίδρυσε τη δική του επιχείρηση. Ο Αδόλφος Χίτλερ τον εκτιμούσε και του ζήτησε να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για το λαό. ( Μετά τον πόλεμο η έδρα της Porsche μεταφέρθηκε στη Στουτγκάρδη (1950) όπου παραμένει μέχρι και σήμερα. Ο λογότυπος της εταιρείας έχει μια ασπίδα με ένα μαύρο άλογο, το έμβλημα της ομώνυμης πόλης ).
Ο Φέρντιναντ ανταποκρίθηκε στο αίτημα του Χίτλερ γιατί η εκτίμηση ήταν αμοιβαία. Ήταν μέλος του Εθνικοσοσιαλιστικού Γερμανικού Εργατικού Κόμματος (Ναζί) και μέσα από αυτή τη συνεργασία αναδείχτηκε και προβλήθηκε το μηχανολογικό του ταλέντο. Η πρώτη Πόρσε σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ως Porsche- NSU Typ32 ‘’Volksauto’’ (1933).
Στο πλαίσιο αυτό μετά από πρόταση του Χίτλερ δημιουργήθηκε και το περίφημο ”σκαθάρι’’ της Volkswagen ( KdF- Wagen, 1938) πρόπλασμα της Porsche 356 1500 Coupe (1952).
Ο Ferdinand Porsche κατά τη διάρκεια του πολέμου ήταν υπεύθυνος της Επιτροπής Γερμανικών Αρμάτων Μάχης και τα σχέδιά του έγιναν θεόρατα τανκς στην υπηρεσία του ναζισμού και την καταστροφή της Ευρώπης. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και την ήττα του φασισμού ο Ferdinand αποστασιοποιήθηκε για ευνόητους λόγους από το καθεστώς, καταδικάστηκε και φυλακίστηκε στη Γαλλία. Στη συνέχεια εξαγόρασε την ποινή του,κρίθηκε αθώος και η Porsche απαλλάχτηκε από τα κρίματά της.
Το ‘’επεισόδιο’’ με την Porsche στα βόρεια προάστια προβλημάτισε τους αυτόπτες μάρτυρες του αγιασμού ενώ η απορία συνεχιζόταν για την απρόσμενη συμπόρευση της Κυρίας του δρόμου με τον Άγιο καθ οδόν με τον Χριστό. Το ερώτημα που παρέμενε ήταν το πως και το γιατί ένας κολοσσός όπως η Porsche έχει την χρεία του Χριστόφορου. Ο δύσμορφος γίγαντας και αργός περαματάρης του ποταμού (3ος αι. μ. Χ), πως συμβαδίζει με την πεντάμορφη γυαλιστερή, απίστευτης ταχύτητας κούκλα του 20ου αιώνα.
Άραγε,γιατί η κομψή Κυρία του δρόμου δέχθηκε να βαφτίσει το περιοδικό της ‘’Χριστόφορος’’;
Ένας Άγιος, πρώην κολασμένος ( Reprobus) και μια κούρσα σκέτη κόλαση ...
Μήπως και οι δυο οδηγούν στον Παράδεισο; Αλλά μιας και τα κλειδιά του παραδείσου τα κρατάει ο Πέτρος και ο διάδοχός του Πάπας, στο Βατικανό τον Οκτώβριο του 2014 σχολιάστηκε η απόφαση του Πάπα Φραγκίσκου να ενοικιάσει για πρώτη φορά την Cappella Sistina στην Porsche αποκλειστικά με ‘’υψηλούς’’καλεσμένους. Η εκδήλωση έγινε για φιλανθρωπικό σκοπό. ( βλέπε άρθρο με τίτλο: Vatican Launches Sistine Chapel – Porsche Deal. To Grant Visitors V. I. P Access For A Price, Huffington post, U. S Edition, 16/10/2014).
Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Ωστόσο, ο Πάπας δεν παρέστη στην εκδήλωση…
Η συζήτηση για τον αγιασμό και εξαγνισμό της Porsche συνεχίστηκε σε κοντινή χασαποταβέρνα. Λαμπριάτικα ευθύμησαν, ενθυμούμενοι τις δηλώσεις του Αδώνιδος Γεωργιάδη για το αρνί Porsche του κρεοπωλείου και το λαϊκό αρνάκι στο καλάθι του νοικοκυριού. Αρνιά δυο ταχυτήτων. ( βλέπε σχετική συζήτηση Άδ. Γεωργιάδη και Χρ. Σπίρτζη στην εκπομπή του Τάκη Χατζή ( One TV, Πάσχα 2023).
Τρώγοντας τα ορεκτικά, ξεκαρδίστηκαν στα γέλια με το άκουσμα της παραγγελίας διπλανής αντροπαρέας : ‘’Αδερφέ ρίξε στα κάρβουνα τέσσερα κιλά παϊδάκια’’. Αρνίσια ή κατσικίσια, ρώτησε το παιδί του μαγαζιού. ‘’Δεν μας πειράζει, μισά μισά, αρκεί να είναι Πόρσε’’!
Με τη δύση της 9ης Μαΐου 2024, ημέρα του Αγίου Χριστόφορου και του αγιασμού της Πόρσε, οι αυτόπτες μάρτυρες του συμβάντος έβλεπαν και τη δύση της Ημέρας της Ευρώπης (9 Μαΐου) που αντικατέστησε την Ημέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών (9 Μαΐου 1945).
Ωστόσο, η αντικατάσταση αυτή δεν εμποδίζει τον φασισμό και το ρατσισμό να καλπάζουν, όπως τα άλογα της Porsche στην Ευρώπη.
Το ρηθέν του Ισπανοαμερικανού φιλοσόφου George Santayana (1863-1952) ‘’Όποιος δεν θυμάται το παρελθόν του, είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει’’ καθίσταται επίκαιρο.