Ο διάσημος κλέφτης έργων τέχνης «Έρικ ο Βέλγος» και η ταπισερί του 17ου αιώνα

Ανακαλύφθηκε 42 χρόνια μετά την κλοπή από την εκκλησία του Αγίου Δομίνικου στο Καστρογερίζ της Ισπανίας .
Open Image Modal
Η φλαμανδική ταπισερί του 17ου αιώνα, με τίτλο «Η Αποθέωση των Τεχνών», είναι η μεγαλύτερη από μια σειρά έξι ταπισερί που εκλάπη από την εκκλησία του Αγίου Δομίνικου στο Καστρογερίζ της Ισπανίας το 1980. Το κομμάτι που έλειπε είναι στην κάτω αριστερή γωνία. Public domain via Wikimedia Commons
Wikimedia Commons

Η αστυνομία της Ισπανίας ανακάλυψε το χαμένο κομμάτι που έλειπε από μια ταπισερί του 17ου αιώνα, 42 χρόνια μετά την κλοπή της.

Η ιστορία ξεκινάει με τη ληστεία που έγινε το πρωί της 7ης Νοεμβρίου 1980, στην απομακρυσμένη πόλη Καστρογέριζ, στη βόρεια Ισπανία, όταν ο διαβόητος κλέφτης έργων τέχνης «Έρικ ο Βέλγος», μπήκε κρυφά στην ιστορική καθολική εκκλησία της πόλης και έκλεψε έξι φλαμανδικές ταπισερί του 17ου αιώνα που φιλοτέχνησε ο Κορνέλις Σχουτ, με τη μεγαλύτερη να εκτείνεται σε ύψος 4 μέτρων και πλάτος 6 μέτρων.

Open Image Modal

Η Ιντερπόλ είχε καταφέρει να ανακτήσει και τις έξι με εξαίρεση ένα κομμάτι 0,60 x 0,60 στην κάτω αριστερή γωνία, της μεγαλύτερης σε μέγεθος, με τίτλο «Η Αποθέωση των Τεχνών».

Οι αρχές πίστευαν ότι το κομμάτι χάθηκε για πάντα. Όμως το 2021, ο Άνχελ Αλκαράζ, της ισπανικής αστυνομίας, αποφάσισε να επανεξετάσει την υπόθεση ενώ ερευνούσε κλοπές έργων τέχνης. Ο Άνχελ Αλκαράζ επικοινώνησε τελικά με έναν από τους δικηγόρους του δράστη, ο οποίος αποκάλυψε ότι γνώριζε που βρισκόταν το κλεμμένο κομμάτι.

Οι προσπάθειες του τελικά απέδωσαν καρπούς, με το κομμάτι που έλειπε να επιστρέφεται στην εκκλησία σε επίσημη τελετή. Η αστυνομία υποπτεύεται ότι το είχε κόψει για να το κάνει κάδρο και να το πουλήσει χωριστά -αλλά δεν τα κατάφερε.

Το κλεμμένο κομμάτι απεικονίζει έναν από τους πολλούς μικρούς αγγέλους που κοσμούν το περίγραμμα και των έξι ταπισερί.

«Αν από τον παράδεισο λείπει ένας άγγελος τότε δεν είναι ο παράδεισος που ξέρουμε. Και αν έλειπε από αυτή την ταπισερί, δεν θα ήταν ποτέ η ίδια. Επιστρέψαμε στην Καστρογέριζ κάτι που δεν θα έπρεπε να είχε χαθεί ποτέ εξ′ αρχής» είπε ο Άνχελ Αλκαράζ.

Ο Φλαμανδός Κορνέλις Σχουτ, μαθητής του ζωγράφου Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, υπήρξε ζωγράφος, σχεδιαστής, χαράκτης ενώ φιλοτέχνησε και ταπισερί. Η θεματολογία στην οποία ειδικευόταν αφορούσε θρησκευτικές και μυθολογικές απεικονίσεις. Σύμφωνα με το Μουσείο Ιερών Αντικειμένων της Καστρογέριζ, ο Κορνέλις Σχουτ, σχεδίασε την συγκεκριμένη σειρά των έξι ταπισερί το 1654 στην βελγική πόλη Μπριζ.

Με τίτλο «Η Αποθέωση των Τεχνών» η μεγαλύτερη ταπισερί απεικονίζει μια σύνοψη των τεχνών στην Ευρώπη του μεσαίωνα.  Κάθε ένα από τις υπόλοιπες έξι ταπισερί απεικονίζει κάθε μία από τις τέχνες -όπως η Μουσική, η Αστρονομία, τα Μαθηματικά, η Φιλοσοφία ή η Γραμματική- ως μια γυναίκα μούσα που περιβάλλεται από τα σύμβολα της τέχνης της.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το μουσείο, από τη σειρά λείπουν πάνελ αφιερωμένα στη Γεωμετρία και τη Ρητορική.

Ποιος ήταν ο «Έρικ ο Βέλγος»

Γεννημένος στο Βέλγιο το 1940, ο Ρενέ Αλφόνς Γκισλάν Βαν ντε Μπέργκε ή «Έρικ ο Βέλγος», όπως ήταν το πρσωνύμιο του, σπούδασε καλές τέχνες και ασχολήθηκε με το εμπόριο αρχαιοτήτων στη γενέτειρά του Νιβέλ, όπου αγόραζε και μεταπωλούσε αντικείμενα από κάστρα και σπίτια που είχαν εγκαταλειφθεί κατά τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η εγκληματική του «καριέρα» μεγάλωσε «σιγά σιγά». Στοχοποίησε μικρά, μουσεία και εκκλησίες σε όλη την Ευρώπη και μετακόμισε στην Ισπανία την δεκαετία του 1970 για να συνεχίσει το παράνομο έργο του.

Γύρω στο 1980, φαίνεται ότι οι ταπισερί ήταν αυτές που τον ενδιέφεραν περισσότερο.

Στη συνέντευξη του 2012 στην El País, ο Βαν ντε Μπέργκε αστειευόμενος, μίλησε ανοιχτά για το παρελθόν του.

«Δεν είμαι μικροαπατεώνας. Είμαι κλέφτης υψηλής κλάσης. Έχω κλέψει για την αγάπη της τέχνης και έχω κλέψει αντικείμενα πολυτελείας. Τα χρήματα δεν έχουν την αξία που έχουν τα αντικείμενα πολυτελείας», πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι θα ήθελε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του κλέβοντας τη Μόνα Λίζα.