Όταν κανείς στρίβει στην οδό Κεμάλ Ισμαήλ στο κέντρο των Τιράνων για να βγει στο κεντρικό μπουλεβάρτο Εθνομαρτύρων, έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται στον πιο όμορφο δρόμο του κόσμου. Δεν είναι μόνο οι πανύψηλοι πλάτανοι, των οποίων τα κλαδιά θυμίζουν αλεξήλια και δημιουργούν μία μοναδική αλέα. Είναι και οι όχθες του δρόμου. Εξ ευωνύμων, κυριαρχεί το πρώτο αυστριακό ξενοδοχείο που χτίστηκε μετά το 1991 σε απόλυτη συμφωνία με την αρχιτεκτονική των παραπλήσιων κυβερνητικών κτιρίων, το Rogner, και το οποίο αποτελεί ακόμη και σήμερα σημείο συνάντησης, ενώ δεξιά ορθώνεται ένα διαφορετικό πρωθυπουργικό μέγαρο. Στη γωνία έχει φυτρώσει ένα ευμέγεθες μανιτάρι μισό κόκκινο, μισό μπλε. Στο εσωτερικό προαύλιο έχει τοποθετηθεί ένα μίνι καλαθοσφαιρικό γήπεδο, ενώ το ταξίδι ξεκινά μόλις ο ανυποψίαστος επισκέπτης εισέλθει στο Kryeministri, το οποίο είναι ανοιχτό για το κοινό με αφορμή διάφορες εκδηλώσεις.
Αυτό το ξεχωριστό βίωμα, του να διασχίζει κανείς για πρώτη φορά τους διαδρόμους του πρωθυπουργικού μεγάρου των Τιράνων και να επισκέπτεται το γραφείο του Έντι Ράμα, θέλησε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας να μεταφέρει στο κοινό της ελληνικής πρωτεύουσας.
Οι τοίχοι είναι επενδεδυμένοι με μία λευκή ταπετσαρία στην οποία έχουν εκτυπωθεί βιομορφικά σχέδια του Ράμα και στον χώρο μοιάζει να αιωρούνται έργα μεικτής τεχνικής και γλυπτά. Πάνω στο γραφείο μαζί με τα έγγραφα ισότιμη θέση κατέχουν τα χρώματα: κραγιόνια, ακουαρέλες, μαρκαδόροι ξεχειλίζουν από ξύλινες θήκες. Κάθε υπηρεσιακή Α4 πρέπει να αναβαπτιστεί σε έργο τέχνης σε αυτό το ιδιότυπο ατελιέ.
«Δεν θέλω να μιλήσω για την τέχνη μου, γιατί η τέχνη μιλάει η ίδια για τον εαυτό της», δήλωσε ο Αλβανός πρωθυπουργός στο κατάμεστο περιστύλιο του Ζαππείου, διευκρινίζοντας ότι καίτοι έχει απευθύνει εκατοντάδες ομιλίες, είναι συγκινημένος. Πράγματι ο Ράμα δεν μίλησε σαν πολιτικός, αλλά εξομολογήθηκε σαν καλλιτέχνης.
Εξήρε την ελληνική φιλοξενία, ενώ χαριτολόγησε ότι χάρη στη διττή του ιδιότητα αισθάνεται «ο καλύτερος καλλιτέχνης μεταξύ των πρωθυπουργών και ο καλύτερος πρωθυπουργός μεταξύ των καλλιτεχνών».
«Η ζωή του ανθρώπου είναι καμωμένη από καιρούς. Καιρός να σπείρεις, καιρός να θερίσεις», έγραφε ο Σεφέρης. Αλλά και η ίδια η διπλωματία είναι «καμωμένη από καιρούς» και «τρόπους»: «τον έναν που αφορά το λογικό μας, και τον άλλο που αφορά τις συγκινήσεις μας». Αυτή την εποχή, (που ανθίζουν οι κόκκινες κορομηλιές του Ράμα στην Καβάγιεζ και οι άγριες αμυγδαλιές του Μπάσα στην πλατεία Σκετέρμπεη), είναι ο καιρός του Έντι Ράμα στο Ζάππειο, ένα μέγαρο που δώρισε στο ελληνικό κράτος ο Ευάγγελος Ζάππας από το Λάμποβο Αργυροκάστρου.
Η εικαστική έκθεση «Improvisations» στο Ζάππειο, τα εγκαίνια της οποίας προλόγισε ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών και τίμησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, διαρκεί από τις 21 έως 31 Μαρτίου με ελεύθερη είσοδο.
Η Ελλάδα τιμά τη γείτονα, και εν ταυτώ, τιμά τον εαυτό της.
* O άθλος της καλλιτεχνικής επιμέλειας της Έκθεσης ανήκει στην ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, η οποία παρέδωσε μαθήματα πολιτιστικής διπλωματίας.