Νέα δεδομένα για τη ζωή και το έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι έρχεται να δημιουργήσει επιστημονική μελέτη, σύμφωνα με την οποία ο σπουδαίος Ιταλός καλλιτέχνης της Αναγέννησης ίσως να μην ολοκλήρωσε τον διάσημο πίνακα της Μόνα Λίζα λόγω σοβαρού προβλήματος στο χέρι, το οποίο τον εμπόδιζε να κρατάει ακόμη και το πινέλο.
Σύμφωνα το BBC, Ιταλοί γιατροί, που διενήργησαν τη σχετική έρευνα, εκτιμούν πως ο Ντα Βίντσι ίσως αντιμετώπιζε μια βλάβη στα νεύρα του χεριού, εξαιτίας τραύματος που αποκόμισε μετά από πτώση.
Οι ερευνητές κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα, αναλύοντας την απεικόνιση του δεξιού χεριού του σε δύο έργα τέχνης.
Μια άλλγη εκδοχή θέλει την κατάστασή του να επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη.
Οι γιατροί, πάντως, εκτιμούν πως λόγω της παράλυσης στο χέρι, δεν μπορούσε πλέον να κρατήσει παλέτα και πινέλο. Για αυτό αναγκάστηκε να σταματήσει να δημιουργεί.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που έζησε από το 1452 έως 1519, ήταν καλλιτέχνης και εφευρέτης, στα ταλέντα και τις δεξιότητές του οποίου περιελαμβάνονταν η αρχιτεκτονική, η ανατομία, η μηχανική και η γλυπτική, πέρα από τη ζωγραφική.
Οι ιστορικοί τέχνης διαφωνούν για το ποιο χέρι χρησιμοποιούασε για να ζωγραφίσει και να σχεδιάσει.
Ανάλυση των σχεδίων του δείχνει στη σκίαση μια κλίση από επάνω αριστερά προς τα κάτω δεξιά, υποδεικνύοντας ότι ήταν αριστερόχειρας. Αλλά όλα τα ιστορικά βιογραφικά στοιχεία μαρτυρούν ότι χρησιμοποίησε το δεξί του χέρι όταν δημιουργούσε κάποια από τα έργα του.
Η παράλυση
Για αυτή την έρευνα, αναλύθηκαν δύο έργα τέχνης, που απεικονίζουν τον Ντα Βίντσι στα τελευταία στάδια της ζωής του. Το ένα είναι ένα πορτρέτο του καλλιτέχνη, με κόκκινη κιμωλία, που αποδίδεται στον Λομβαρδό καλλιτέχνη του 16ου αιώνα Τζιοβάνι Αμπρόζιο Φιγκίνο.
Ασυνήθιστα, ο δεξιός του βραχίονας είναι σε μεγάλο βαθμό κρυμμένος σε πτυχώσεις ρούχων. Το χέρι του είναι ορατό, αλλά σε «άκαμπτη, συμβατική θέση».
«Αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί άφησε πολυάριθμους πίνακες ατελείς, συμπεριλαμβανομένης της Μόνα Λίζα, κατά τα τελευταία πέντε χρόνια της καριέρας του ως ζωγράφος, ενώ συνέχισε να διδάσκει και να σχεδιάζει» εκτιμούν οι αναλυτές.
Ενας άλλος πίνακας που εξετάστηκε είναι αυτός που πιστεύεται πως απεικονίζει τον Ντα Βίντσι να παίζει λίρα ενώ επιπλέον στοιχεία προέκυψαν από ημερολόγιο ενός βοηθού του Καρδιναλίου, που είχε γράψει για μια επίσκεψη στο σπίτι του καλλιτέχνη το 1517.
Ο βοηθός, Αντόνιο Ντε Μπεάτις, έγραφε χαρακτηριστικά: «Δεν μπορεί κάποιος να περιμένει κάποια άλλη καλή δουλειά από αυτόν, καθώς μια παράλυση έχει αχρηστεύσει το δεξί του χέρι. Και παρόλο που δεν μπορεί πλέον να ζωγραφίζει, εξακολουθεί να σχεδιάζει και να δίνει οδηγίες σε άλλους».
Πηγή: BBC