Το «Ρεμπέτικο», το σπουδαίο λαϊκό έργο που αγαπήθηκε και συνεχίζει να περνάει από γενιά σε γενιά, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, 40 χρόνια μετά τη δημιουργία του στις 3 Σεπτεμβρίου 2023 στο Ηρώδειο. Η συγκίνηση και η αποδοχή ήταν τέτοια ώστε ακολούθησαν άλλες 4 sold out συναυλίες στην Αθήνα (Ηρώδειο 2-10-2023, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 17,18-01-2024, Σεπτέμβριος 2024 Ηρώδειο).
Στις 2 Ιουλίου επαναλαμβάνεται για μία και μοναδική φορά στο Θέατρο Λυκαβηττού σε μια επετειακή συναυλία για το Rockwave Festival.
Ο Σταύρος Ξαρχάκος με τη «ρεμπέτικη κομπανία» του -20 μουσικούς, τραγουδιστές και ψάλτες- θα μας μεταφέρει τη συγκίνηση, τον διονυσιασμό, το φως, αλλά και τα γοητευτικά σκοτάδια των ορχηστρικών και των τραγουδιών του εμβληματικού αυτού έργου.
Ο ίδιος διευθύνει, δίνει παλμό σε τραγουδιστές και μουσικούς, αφηγείται ιστορίες της δημιουργίας του έργου, τραγουδάει το «Πρακτορείο».
Για την ιστορία
Ήταν 1983 όταν o Κώστας Φέρρης σκηνοθέτησε και παρουσίασε, σε σενάριο του ίδιου και της Σωτηρίας Λεονάρδου, το «Ρεμπέτικο», μια ταινία ορόσημο, η οποία με αφορμή την πορεία μιας τραγουδίστριας του ρεμπέτικου (υπονοείται η Μαρίκα Νίνου), κατέγραψε την Ελλάδα του μεσοπολέμου, τα ρεμπέτικα, τη ζωή των καλλιτεχνών, τη ζωή στα προσφυγικά.
Για τις ανάγκες της ταινίας ο Σταύρος Ξαρχάκος δημιούργησε νέα τραγούδια φτιαγμένα με παλιά συνταγή που έδιναν την αίσθηση ότι πρόκειται για παλιά ρεμπέτικα.
Ο δίσκος «Ρεμπέτικο» από τότε γνώρισε πολλές επανακυκλοφορίες και τεράστια αποδοχή, πούλησε περισσότερα από 250.000 αντίτυπα και έδωσε νέα ώθηση στο ρεμπέτικο.
Τα τραγούδια «Καίγομαι», «Μάνα Μου Ελλάς», «Το Δίχτυ», «Το Πρακτορείο», «Στου Θωμά», «Στης Πίκρας Τα Ξερόνησα», «Μπουρνοβολιά», «Στην Αμφιάλη», γνώρισαν ευρύτατη αποδοχή, κηρύχτηκαν διαχρονικά και έγραψαν τη δική τους αυτόνομη ιστορία. Από τότε μέχρι σήμερα άλλωστε τα έχουμε ακούσει σε άπειρες διασκευές και εκδοχές, από καλλιτέχνες όλων των ειδών, Έλληνες και όχι μόνο.
Όπως γράφει και ο Γιώργος Νοταράς στο βιβλίο του «Το ελληνικό τραγούδι των τελευταίων 30 χρόνων»: «Το ταλέντο του Ξαρχάκου πέτυχε κάτι μοναδικό: να γεννήσει ρεμπέτικα, με βάση όλα τα κλισέ και όλους τους δρόμους του είδους. Πήρε στα χέρια του τους ειδικούς κώδικες και τα κλειδιά και τα χρησιμοποίησε με τη μεγαλύτερη δυνατή προσήλωση και αυστηρότητα. Η ποίηση του Γκάτσου έπαιξε καταλυτικό ρόλο...»
Με αλφαβητική σειρά:
Ανδρεάδης Θανάσης: ψάλτης
Βασίλας Γρηγόρης: μπουζούκι, τραγούδι
Βεργόπουλος Φώτης: μπουζούκι, τραγούδι
Δρογκάρης Βασίλης: ακορντεόν
Ζάκκας Ηρακλής: μπουζούκι, τραγούδι
Καρούνης Ζαχαρίας: τραγούδι
Καψοκαβάδης Αλέξανδρος: τζουράς, τραγούδι
Κολοβός Κωνσταντίνος: ψάλτης
Κουμεντάκης Λάζαρος: ψάλτης
Λίβανος Δημήτρης: μπουζούκι, τραγούδι
Μέρμηγκας Θοδωρής: κιθάρα, τραγούδι
Νεοφυτίδης Νεοκλής: πιάνο
Σταύρος Ξαρχάκος: ενορχήστρωση - διεύθυνση ορχήστρας -τραγούδι
Παππάς Γιώργος: μπουζούκι, τραγούδι
Πάππος Μανώλης: μπουζούκι, τραγούδι
Πασχαλίδης Βαγγέλης: σαντούρι
Ρέππας Δημήτρης: μπουζούκι, τραγούδι
Σαΐα Ηρώ: τραγούδι
Τζίκας Αντώνης: κόντρα μπάσο
Τρασάνης Χάρης: ψάλτης