Ο Βιμ Μέρτενς επιστρέφει για δύο συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ο πρωτοπόρος Βέλγος συνθέτης, ο «αρχιτέκτονας» του μινιμαλισμού, στο Βασιλικό Θέατρο και στο Παλλάς.
Open Image Modal
Jordi Vidal via Getty Images

Ο συνθέτης Βιμ Μέρτενς, ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους δημιουργούς παγκοσμίως, έρχεται στην Ελλάδα για δύο συναυλίες, στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης (21 Οκτωβρίου) και στο Παλλάς στην Αθήνα (22 Οκτωβρίου)

Πιστός στις επαναλαμβανόμενες δομές του, έχει καταφέρει να διαδώσει τη μινιμαλιστική μουσική σε απρόσμενους χώρους και να την κάνει δημοφιλή σε «ανυποψίαστα» κοινά, χάρη στην ιδιαίτερη μελωδική ευαισθησία, που διαπερνά όλες τις συνθέσεις του, και στο χαρακτηριστικό ηχόχρωμα της φωνής του, ένα φαλτσέτο που μοιάζει να βγαίνει από το ίδιο το πιάνο και που ταυτόχρονα «σπα» τις νόρμες της σύγχρονης μουσικής.

Ο Φλαμανδός συνθέτης, που «δεν είναι αρκετά κλασσικός για τους λάτρεις της κλασικής μουσικής και ταυτόχρονα είναι πολύ κλασικός για τον κόσμο της ποπ», σε ένα χρόνο θα γιορτάσει τα 40 χρόνια μία πολύ παραγωγικής καριέρας.

Από τις αρχές των ’80s, ο πολυπράγμων συνθέτης, μουσικολόγος, κοντρα-τενόρος, κιθαρίστας και πιανίστας Βιμ Μέρτενς έχει καταφέρει να αποκτήσει απήχηση σε ένα ευρύ κοινό λειτουργώντας πάντα με επίκεντρο το μινιμαλισμό και θέτοντας τη μουσική, σα μία βασική ανθρωπινή εκφραστική ανάγκη. 

Στη δισκογραφία του καταγράφονται γύρω στα 70 άλμπουμ, μερικά από τα οποία έχουν αποκτήσει σχεδόν κλασική υπόσταση. Από τη μουσική επένδυση της παράστασης The Power of Theatrical Madness του Γιαν Φαμπρ (1984) και της βραβευμένης ταινίας The Belly of An Architect/ Η κοιλιά του αρχιτέκτονα (1987) του Πίτερ Γκριναγουέι μέχρι τους κλασσικούς πια δίσκους μινιμαλιστικής σύνθεσης - ορόσημο στην καριέρα του ίδιου, Vergessen (1982), Struggle for pleasure (1983) και Maximizing the Audience (1985) - το πρώτο άλμπουμ στο οποίο πρόσθεσε φωνή, τη δική του.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Μέρτενς ουδέποτε επανέλαβε μουσικές φόρμες επειδή ήταν επιτυχημένες ή τυποποιήθηκε για χάρη της εμπορικής απήχησης.

Από τις Πολιτικές Επιστήμες μέχρι την «Αμερικανική Μινιμαλιστική Μουσική»

Γεννήθηκε στο Νέερπελτ του Βελγίου το 1953 και ξεκίνησε να μαθαίνει κιθάρα στα οκτώ του χρόνια και μετά από 10 χρόνια συνεχούς ενασχόλησης με τη μουσική, παίρνει το πρώτο του πτυχίο το 1975 -κόντρα στο αναμενόμενο- στις Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες, αναζητώντας την απάντηση στο «τι τελικά καθορίζει τα ιστορικά γεγονότα, ποιοι είναι οι παράγοντες, ποιά είναι τα στοιχεία που κινούν την ιστορία» αντιλαμβανόμενος ότι όλες οι μορφές τέχνης, αλλάζουν και διαμορφώνονται ακολουθώντας τα ιστορικά γεγονότα.

Τελικά, σπούδασε Μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης και ανώτερα θεωρητικά και πιάνο στο Ωδείο της Γάνδης και στο Βασιλικό Ωδείο των Βρυξελλών. Το διδακτορικό του (1980) τελικά έγινε το περίφημο βιβλίο «American Minimal Music» (Αμερικανική Μινιμαλιστική Μουσική), σύγγραμμα-ορόσημο με αντικείμενο την αμερικάνικη επαναλαμβανόμενη μουσική των LaMonte Young, Terry Riley, Steve Reich, και Philip Glass. «Αυτή η μουσική μου έδειξε ότι υπάρχουν νέες περιοχές να διερευνήσουμε και δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε γιατί διαφορετικά θα οδηγηθούμε σε μουσική στειρότητα».

Από το 1978, που δούλευε ως παραγωγός στην τότε Βελγική Ραδιοφωνία - Τηλεόραση έκανε συναυλίες των Philip Glass, Steve Reich, Terry Riley, Meredith Monk, Urban Sax και άλλων και έτσι γνώρισε την αμερικάνικη μινιμαλιστική μουσική. Θαύμαζε του Αμερικάνους συνθέτες «που αισθάνονται ελεύθεροι και λειτουργούν περισσότερο με τη διαίσθηση σε αντίθεση με του Ευρωπαίους που ο πόλεμος τους πήγε πίσω και του έθεσε πολλούς φραγμούς και στις συνθέσεις τους πασχίζουν για σοβαρότητα και λογική αλληλουχία». Υπήρξε, ακόμη, συμπαραγωγός του ραδιοφωνικού προγράμματος Funky Town μαζί με τον Gust De Meyer, βασικό συνεργάτη του στο πειραματικό άλμπουμ «For Amusement Only», όπου έγραψαν ηλεκτρονική μουσική για... φλιπεράκια.

Ο Μέρτενς έχει καταφέρει να βρει τις δημοφιλείς παραμέτρους της σύγχρονης μουσικής και τις χρησιμοποιεί σε συνθέσεις είτε για συμφωνικές ορχήστρες και μικρότερα ορχηστρικά σύνολα, είτε κομμάτια για πιάνο και φωνή (τη δική του, πάντα) είτε για «μινιμαλιστικούς» και απρόσμενους συνδυασμούς οργάνων (δώδεκα πίκολο, δέκα τρομπόνια, δεκατρία κλαρινέτα).

Το πρόγραμμα των συναυλιών του στην Ελλάδα 

Στο πρώτο μέρος των δύο συναυλιών του στην Ελλάδα ο Μέρτενς θα παρουσιάσει τον πιο πρόσφατη δουλειά του, «That Which is Not» του 2018, η οποία σύμφωνα με τον ίδιο συνδυάζει «τη λογική ροή με το παιγνιώδες στοιχείο και τις έννοιες της διασκέδασης με την αρετή».
Η δουλειά του αυτή μαζί με τις πρόσφατες κυκλοφορίες, «Dust of truths», «What are we, lock, to do?» και «Charaktersketch», εκδόθηκαν μαζί σε μία κασετίνα με τον τίτλο «Cran aux oeufs».

Στο δεύτερο μέρος των συναυλιών του στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα το κοινό θα απολαύσει μία επιλογή από τα πιο γνωστά κομμάτια από την πλούσια δισκογραφία του συνθέτη (1980 -2018), κομμάτια που έχουν αγαπηθεί ιδιαίτερα από το ελληνικό κοινό: «Often a bird», «Struggle for pleasure», «Not at home», «Close cover», «The tonality», «4 Mains», «No testament» και πολλά άλλα.

Info

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019
Θεσσαλονίκη – Βασιλικό Θέατρο

Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019
Αθήνα – Θέατρο Παλλάς

Wim Mertens, πιάνο και φωνή
Tatiana Samouil, βιολί

Τιμές Εισιτηρίων στα φυσικά σημεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Α′ Ζώνη: 27 ευρώ
Β′ Ζώνη: 45 ευρώ
VIP Ζώνη: 72 ευρώ

Tιμές on line

 Α′ Ζώνη: 29,70 ευρώ
Β′ Ζώνη: 49,50 ευρώ
VIP Ζώνη: 79,20 ευρώ

 

Online σημεία προπώλησης
www.hunteragency.gr  & www.viva.gr 

Φυσικό σημεία προπώλησης - Αθήνα

Hunter Agency
Πανεπιστημίου 42 (εντός στοάς), 210 3608366

Θέατρο Παλλάς
Βουκουρεστίου 5 (City Link), Μετρό: Σύνταγμα, 2103213100

Φυσικά σημεία δικτύου viva: Στα καταστήματα Reload, Seven Spots, Καταστήματα Wind, Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, στον πολυχώρο Yoleni’s (Σόλωνος 9) και στο Viva Spot Τεχνόπολης (μέσα στο χώρο της Τεχνόπολης, είσοδος από οδό Περσεφόνης)

Φυσικό σημεία προπώλησης - Θεσσαλονίκη

Stereodisc, Αριστοτέλους 4, 231 026 2912

Musicland, Μητροπόλεως 102, 231 026 4880

Βασιλικό Θέατρο, 30ης Οκτωβρίου 2, Παραλία Θεσσαλονίκης, 231 520 0200