Σοβαρές ελλείψεις σε καύσιμα αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στην Ουγγαρία, οι οποίοι βλέπουν καθημερινά στα πρατήρια ταμπέλες που τους ενημερώνουν είτε ότι δεν υπάρχουν καύσιμα ή ότι δεν μπορούν να αγοράσουν περισσότερα από 2 λίτρα την ημέρα.
Όπως αναφέρει το Associated Press, η κυβέρνηση Όρμπαν σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει τις τιμές των καυσίμων, επέβαλε πριν από ένα περίπου χρόνο, πλαφόν στα καύσιμα που παράγει το κρατικό διυλιστήριο MOL με αποτέλεσμα, να υπάρχουν στην αγορά καύσιμα δύο ταχυτήτων.
Αυτά που έχουν μέγιστη τιμή για τη βενζίνη και το ντίζελ στα 480 φιορίνια (1,22 δολάρια) ανά λίτρο κι αυτά, που εισάγονται και η τιμή τους είναι κατά πολύ ακριβότερη.
Η Ουγγαρία, μια από τις χώρες με μεγάλη εξάρτηση στο ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο, έχασε τις μεγάλες προμήθειας ρωσικού πετρέλαιο από τον αγωγό Druzhba που περνά μέσω Ουκρανίας, ενώ παράλληλα μειώθηκαν κατακόρυφα οι εισαγωγές καθώς οι μεγάλοι προμηθευτές δεν θεώρησαν την Ουγγαρία ελκυστική και επικερδής αγορά λόγω του πλαφόν που έχει επιβάλλει στην τιμή τους.
Ετσι το κρατικό διυλιστήριο αδυνατεί να καλύψεις τις ανάγκες καθώς η κατανάλωση φτηνών καυσίμων έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
Μια πινακίδα σε πρατήριο της Martonvasar, μια πόλη 20 μίλια νοτιοδυτικά της Βουδαπέστης, ενημερώνει τους οδηγούς ότι μπορούν να αγοράσουν μόνο δύο λίτρα (1/2 γαλόνι) καυσίμου σε μειωμένη τιμή που έχει ορίσει η κυβέρνηση. Τα υπόλοιπα θα πρέπει να τα πληρώσουν στην τιμή της αγοράς.
Η κρατική MOL δήλωσε πρόσφατα ότι αδυνατεί να πραγματοποιήσει παραδόσεις καυσίμων σε πάνω από 500 πρατήρια σε όλη τη χώρα.
«Μείωσαν την προσφορά ακριβώς στο μηδέν, έτσι τα καύσιμα με ρυθμιζόμενη τιμή εξαφανίστηκαν εντελώς από την αγορά», δήλωσε ο Λάζλο Γκέπες, συμπρόεδρος της Ουγγρικής Ένωσης Ανεξάρτητων Πρατηρίων Καυσίμων.
Από την πλευρά της η MOL υποστηρίζει, ότι το διυλιστήριο της στην πόλη Szazhalombatta της κεντρικής Ουγγαρίας λειτουργεί μόνο με δυναμικότητα περίπου 50% λόγω τεχνικών δυσκολιών.
«Τα πράγματα που είναι φθηνά εξαντλούνται πιο εύκολα, έτσι οι άνθρωποι αγοράζουν καύσιμα σαν να μην υπάρχει αύριο», είπε ο Γκέπες. «Η συνολική κατανάλωση καυσίμου της χώρας είναι περίπου 20% με 25% υψηλότερη από πέρυσι, ποσότητα που η MOL δεν είναι σε θέση να προμηθεύσει».
Ο επικεφαλής του γραφείου του πρωθυπουργού Όρμπαν, Γκεργκέλη Γκιούλιας, είπε ότι το ανώτατο όριο τιμών —που θα λήξει στις 31 Δεκεμβρίου αφού παρατάθηκε πολλές φορές— θα μπορούσε να παραμείνει σε ισχύ μόνο εφόσον η MOL είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση.
«Αν δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες, και αν αναγκαστούμε να εισάγουμε καύσιμα. τότε προφανώς η τιμή εισαγωγής θα είναι πολύ πιο ακριβή. Επομένως, το ερώτημα είναι για πόσο καιρό μπορούμε να προμηθεύουμε τη χώρα με φτηνη βενζίνη και ντίζελ», είπε ο Γκιούλιας.