Προς ένα νέο Πολεμικό Ναυτικό: Ποιες είναι οι προτεραιότητες για την ανανέωση του Στόλου

Πού βρίσκονται οι προσπάθειες για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ και την ανανέωση του Στόλου εν γένει
Open Image Modal
Η φρεγάτα «Σπέτσαι» και άλλα σκάφη
Πολεμικό Ναυτικό

Σαφέστατες και εστιασμένες σε όλα τα επίπεδα είναι πλέον οι προτεραιότητες για την ανανέωση του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς επιδιώκεται να καλυφθεί το χαμένο έδαφος που προέκυψε λόγω της δεκαετούς κρίσης.

Φρεγάτες ΜΕΚΟ στην Ερυθρά Θάλασσα εν όψει του εκσυγχρονισμού τους

Τη θέση της φρεγάτας «Ψαρά» που επιχειρεί στην Ερυθρά Θάλασσα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Ασπίδες» αναμένεται να πάρει στα τέλη του Σεπτεμβρίου η φρεγάτα «Σπέτσαι», μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων προετοιμασιών. Η φρεγάτα «Ψαρά» αναμένεται να επιστρέψει στην Ελλάδα κατά τα μέσα με τέλη Σεπτεμβρίου- υπενθυμίζεται πως και οι δύο φρεγάτες, όπως η «Ύδρα», που ήταν η πρώτη που απεστάλη στην περιοχή, είναι κλάσης ΜΕΚΟ, που αποτελούν τις νεότερες φρεγάτες που είναι σε υπηρεσία στο ΠΝ μέχρι την ένταξη σε υπηρεσία των FDI.

Open Image Modal
Η φρεγάτα «Σπέτσαι», κλάσης ΜΕΚΟ
Πολεμικό Ναυτικό

 

Η συμμετοχή τους στις επιχειρήσεις έχει αποφέρει σημαντικά μαθήματα για το Πολεμικό Ναυτικό, μεταξύ των οποίων και η διεξαγωγή επιχειρήσεων αντιμετώπισης drones, στο πλαίσιο της οποίας διαπιστώθηκε η αξία και αποτελεσματικότητα του συστήματος «Κένταυρος» που αναπτύχθηκε από την ΕΑΒ. Το «Κένταυρος» αποδείχθηκε αποτελεσματικό εναντίον των μη επανδρωμένων αεροσκαφών των Χούθι και προορίζεται να εξοπλίζει όλες τις φρεγάτες της κλάσης ΜΕΚΟ, οι οποίες προορίζονται ούτως ή άλλως να εκσυγχρονιστούν ώστε να είναι σε θέση να πλαισιώνουν τις σύγχρονες φρεγάτες FDI οι οποίες πρόκειται να αποτελούν την «αιχμή του δόρατος» του ΠΝ μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.

Οι προτεραιότητες για την ανανέωση του Στόλου

 

Open Image Modal
Η φρεγάτα «Κίμων» κατά την τελετή καθέλκυσής της
NAVAL GROUP/EUROKINISSI

 

Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ αποτελεί υψίστης σημασίας πρόγραμμα για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς, μαζί με τις FDI (η Ελλάδα πρόκειται να προμηθευτεί τρεις και επιδιώκεται η απόκτηση και μιας τέταρτης) επιδιώκεται να αποτελούν τον «κορμό» των μεγάλων μονάδων του Στόλου ως τα τέλη της δεκαετίας, με τις παλαιές «S» να αποσύρονται σταδιακά. Οι διαπραγματεύσεις είναι ακόμα σε εξέλιξη προκειμένου να διευθετηθούν ζητήματα κυρίως οικονομικής φύσης, δεδομένων του στενού δημοσιονομικού χώρου και των αναγκών για ριζική ανανέωση του «γερασμένου» στόλου που βιώνει τις συνέπειες των «πέτρινων» χρόνων της κρίσης. Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ θα περιλαμβάνει εξελιγμένα νέα ηλεκτρονικά συστήματα, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, ο αποδεδειγμένα αποτελεσματικός σε πραγματικές επιχειρήσεις πλέον «Κένταυρος» θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εξοπλισμού τους.

Ζητήματα τα οποία εκκρεμούν επίσης είναι ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των πυραυλακάτων Super Vita (κλάση «Ρουσσέν») και των τεσσάρων υποβρυχίων Type 214 (τα 4 Type 214 και ο εκσυγχρονισμένος παλαιότερος «Ωκεανός» είναι τα πιο αξιόμαχα υποβρύχια του Στόλου, οπότε και επιδιώκεται ο έγκαιρος εκσυγχρονισμός τους ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα όπως αυτά του καθυστερημένου εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ), ενώ παράλληλα «ζωντανή» παραμένει η επιδίωξη απόκτησης 3 ή 4 κορβετών.

Open Image Modal
Η ΤΠΚ «Ρουσσέν»
Πολεμικό Ναυτικό

 

Παράλληλα, σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου (πρακτικά με σκοπό τις πιθανές προμήθειες κατά την επόμενη δεκαετία) βρίσκονται η συμμετοχή στο πρόγραμμα των φρεγατών νέας γενιάς «Constellation» και στο πρόγραμμα της «ευρωκορβέτας», για το οποίο επιδιώκεται να ακολουθηθεί ένα «μοντέλο» σαν αυτό των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών, δηλαδή με παραγγελία/ συμμετοχή από πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Open Image Modal
Το υποβρύχιο «Ματρώζος», κλάσης Type 214 («Παπανικολής»)
ΠΝ

 

Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το ζήτημα της απόκτησης νέων (από 4 έως 6) υποβρυχίων, για αντικατάσταση των παλαιών μονάδων Type 209 του στόλου υποβρυχίων του ΠΝ που παραμένουν σε υπηρεσία, ενώ ένας βαθμός προόδου φαίνεται να σημειώνεται και στην «Οδύσσεια» του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion, με τουλάχιστον ένα από τα τέσσερα προς εκσυγχρονισμό αεροσκάφη να αναμένεται να παραδοθεί το 2025, ενισχύοντας τις ανθυποβρυχιακές δυνατότητες του ΠΝ- ήδη αναβαθμισμένες χάρη στα ελικόπτερα ΜΗ-60 Romeo αλλά παρόλα αυτά ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς η Τουρκία θέτει σε υπηρεσία και αυτή προηγμένα υποβρύχια Type 214.

Κλείνοντας, φαίνεται πως έχουν «ναυαγήσει» οριστικά τα σενάρια περί απόκτησης μεταχειρισμένων μονάδων ως «ενδιάμεσων λύσεων», καθώς οι LCS που είναι διαθέσιμες από τις ΗΠΑ δεν είναι οι μονάδες της συγκεκριμένης κατηγορίας που θα ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις του ΠΝ.