Η πρόθεση του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ, αμέσως μόλις αναλάβει την προεδρία τον Ιανουάριο του 2025, έχει προκαλέσει πανικό στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με τους γερμανικούς κολοσσούς να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε ένα τέτοιο σενάριο.
Στην προεκλογική του εκστρατεία στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Τραμπ ανακοίνωσε δημόσια την πρόθεσή του να «εξαφανίσει» τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και να τις μετατρέψει σε αμερικανικές.
«Θέλω οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων να γίνουν αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ», είπε χαρακτηριστικά ο Τραμπ στη Σαβάνα της Τζόρτζια. Πρόσθεσε δε ότι η λέξη «δασμοί» ήταν «μια από τις πιο όμορφες λέξεις που έχει ακούσει ποτέ» καθώς αντηχεί σαν «μουσική στα αυτιά του».
Ο Τραμπ έχει ήδη κάνει γνωστά τα σχέδια του να επιβάλει επιπλέον δασμούς στην Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό, αμέσως μόλις αναλάβει τα καθήκοντά του.
Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον δασμούς 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ και δασμούς 25% σε όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό.
Αν και η Ευρώπη δεν είναι μέσα στην πρώτη λίστα του Τραμπ, η Κομισιόν έχει ήδη εκφράσει την ανησυχία της ότι είναι θέμα χρόνου να στρέψει ο Ντόναλντ Τραμπ τα βέλη του και κατά της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Για τη Γερμανία, η προοπτική αυτά έρχεται σε μια δύσκολη εποχή καθώς τα οι κολοσσοί Volkswagen, Mercedes-Benz και BMW βρίσκονται αντιμέτωποι με χαμηλά κέρδη τους τελευταίους μήνες, λόγω της υποτονικής ζήτησης στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Επιπλέον, οι μετοχές της Volkswagen και της BMW έχουν υποχωρήσει περίπου 23% το 2024 και της Mercedes-Benz κατά 13% το ίδιο χρονικό διάστημα.
Ο Ρίκο Λούμαν, ανώτερος οικονομολόγος στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι ο οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σημαντικά εκτεθειμένες σε περίπτωση επιβολής επιπλέον δασμών από τις ΗΠΑ.
Η Γερμανία είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, με εξαγωγές 23 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat και της ING Research. Αυτό αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας στις ΗΠΑ.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η καρδιά της γερμανικής βαριάς βιομηχανίας» δήλωσε ο Λούμαν στο CNBC υπογραμμίζοντας ότι συνδέεται με τη βιομηχανία χάλυβα και χημικών και κατά συνέπεια με ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας.
Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz
Ενώ ορισμένοι αναλυτές επέλεξαν να μην λάβουν τη δέσμευση του Τραμπ να μετατρέψουν τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην ονομαστική τους αξία, προειδοποιούν ότι οι πρόσθετοι δασμοί των ΗΠΑ θα εντείνουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο Michael Robinet, εκτελεστικός διευθυντής της S&P Global Mobility χαρακτήρισε υπερβολικές τις δηλώσεις Τραμπ για αμερικανοποιήση της γερμανικής βαριάς βιομηχανίας λέγοντας ότι «ήταν μια υπερβολή της προεκλογικής του εκστρατείας».
Παραδέχθηκε ωστόσο, ότι από το 2025 θα υπάρξει μια κάποια πίεση στις εισαγωγές, είτε μέσω δασμών, είτε κάποιου είδους άλλης μονομερούς δράσης.
«Το γεγονός ότι η ανεργία στις ΗΠΑ κινείται γύρω από το 4% είναι δεδομένο ότι ο Τραμπ θα προσπαθήσει να δημιουργήσει θέσεις εργασίας για τους Αμερικανούς», πρόσθεσε ο Ρόμπινετ.
Εκπρόσωπος της Volkswagen δήλωσε ότι ο γερμανικός κολοσσός «θα αξιολογήσει τους δασμούς που πρότεινε ο Τραμπ» αν και όπως τόνισε πάνω από το 90% των οχημάτων που πουλάει σήμερα στις ΗΠΑ παράγονται στη Βόρεια Αμερική και πληρούν τα κριτήρια για αδασμολόγητη μεταχείριση στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και του Μεξικού (USMCA).
Ωστόσο, πιστεύεται ότι οι δασμοί που προτείνει ο Τραμπ στον Καναδά και το Μεξικό έχουν ως στόχο αυτή τη συμφωνία (USMCA).
Η Mercedes Benz, απασχολεί περισσότερους από 11.000 εργαζομένους στα εργοστάσια της στις ΗΠΑ, όπου κατασκευάζει κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά σε 12 βασικές τοποθεσίες ενώ και η BMW, λειτουργεί 30 εργοστάσια σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής BMW στον κόσμο στο Spartanburg της Νότιας Καρολίνας.
Ο μεγάλος χαμένος θα είναι οι ΗΠΑ
Η Τζούλια Πολισκάνοβα, ανώτερη διευθύντρια για οχήματα και αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτροκίνησης στον όμιλο Transport & Environment θεωρεί ότι η αύξηση των δασμών θα βλάψει περισσότερο τις ΗΠΑ.
«Είναι σημαντικό για την Ευρώπη να εστιάσει στη δική της πορεία προς την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και την ηλεκτροκίνηση. Ο Τραμπ διακινδυνεύει να αφήσει πίσω την Αμερική στην τεχνογνωσία γύρω από την καθαρή τεχνολογία και τα ηλεκτρικά οχήματα, επομένως είναι μια ευκαιρία για την Ευρώπη να επιταχύνει», δήλωσε η Poliscanova.
«Μπορεί βραχυπρόθεσμα τα νέα να είναι κακά για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι αυτός είναι ο κόσμος. Και πρέπει απλώς να κάνουμε ό,τι είναι καλύτερο για την Ευρώπη και τα ευρωπαϊκά βιομηχανικά συμφέροντα — και αυτό δεν επιβραδύνεται» υπογράμμισε.