Νέο μπλόκο στα νομοσχέδια για το πλαστικό χρήμα και για την αποκάλυψη αδήλωτου χρήματος έστησαν οι θεσμοί στην κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες από στελέχη του οικονομικού επιτελείου οι δανειστές δεν δέχτηκαν την πρόταση της Ελληνικής πλευράς για τη δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού στις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν «ηλεκτρονικό χρήμα» για τις συναλλαγές τους, ενώ για το νομοσχέδιο για την αποκάλυψη αδήλωτου χρήματος επιμένουν τα πρόστιμα να φτάνουν ακόμα και το 100% ή 120% του κεφαλαίου.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στις τεχνικές συζητήσεις που διεξάγονται σχετικά με τις εκκρεμότητες της πρώτης αξιολόγησης, οι δανειστές απέρριψαν τις Ελληνικές προτάσεις που έχουν να κάνουν με τα δύο κρίσιμα νομοσχέδια με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να επιχειρεί να κάμψει τις αντιστάσεις προκειμένου να μην καθυστερήσει και άλλο η κατάθεση τους και να χαθεί οριστικά το 2016 τόσο για το πλαστικό χρήμα όσο και για την αποκάλυψη των αδήλωτων καταθέσεων.
Παρά την εξαγγελία του πρωθυπουργού από το βήμα της ΔΕΘ για τη δημιουργία ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού, οι θεσμοί αρνήθηκαν την πρόταση του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου τα ποσά που προέρχονται από ηλεκτρονικές συναλλαγές και να μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό της επιχείρησης ο οποίος θα είναι πλήρως ακατάσχετος.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές θεωρούν ότι το δημόσιο θα πρέπει να μπορεί να κατάσχει ποσά και από αυτόν τον λογαριασμό, ειδικά από την στιγμή που αυξάνονται διαρκώς οι συναλλαγές με «πλαστικό χρήμα», άρα και τα έσοδα από αυτού του είδους τις συναλλαγές.
Οι δανειστές όμως φαίνεται πως έστησαν «μπλόκο» και στα κυβερνητικά σχέδια για τον επαναπατρισμό «κρυμμένων» κεφαλαίων και την επιστροφή αδήλωτων καταθέσεων, καθώς επιμένουν τα πρόστιμα να φτάνουν ακόμα και το 120% του κεφαλαίου, αποτρέποντας στην ουσία να υπάρχει ούτε ένα πραγματικό κίνητρο για όσους έχουν «φυγαδεύσει» αδήλωτο χρήμα στο εξωτερικό.
Με εξαίρεση την αποφυγή ποινικών κυρώσεων σε όσους αποκαλύψουν οικειοθελώς τα εισοδήματα που δεν είχαν δηλωθεί στο παρελθόν, οι δανειστές δεν επιτρέπουν στην κυβέρνηση να θεσπίσει κανένα άλλο κίνητρο με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να μην έχουν κανένα «κέρδος».
Οι δανειστές από την πρώτη στιγμή εμφανίστηκαν αντίθετοι σε οποιαδήποτε παροχή κινήτρων, προτάσσοντας το Γερμανικό μοντέλο το οποίο προβλέπει υψηλή φορολογία και ελάχιστες εκπτώσεις στα πρόστιμα και τους φόρους για όσους αποφασίσουν να αυτοκαταγγελθούν. Το Γερμανικό μοντέλο στηρίζεται στο «φόβο» των αυστηρών ποινών σε όσους δεν προχωρήσουν σε αυτοκαταγγελία και εντοπιστούν να μην έχουν δηλώσει τις καταθέσεις τους και όχι στην παροχή κινήτρων.
Μετά και τις νέες πιέσεις των δανειστών η κυβέρνηση μοιάζει αναγκασμένη να αποδεχθεί το σκληρό Γερμανικό μοντέλο το οποίο ναι μεν είναι δίκαιο καθώς δεν απαλλάσσει όσους «έκρυβαν» εισοδήματα και καταθέσεις, αλλά δεν δίνει κίνητρα για να προσελκύσει «φρέσκο» χρήμα στις τράπεζες και επιπλέον έσοδα στο ταμείο της εφορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές επιμένουν ότι ο φόρος μαζί με τα πρόστιμα θα κυμαίνονται από το 80% έως ακόμα και το 120% των συνολικών κεφαλαίων, ενώ η κυβέρνηση είχε προτείνει ο φόρος να μην ξεπερνά το 50% έως 55%. Είναι ενδεικτικό ότι κυβερνητικά στελέχη έχουν πει στην HuffPost Greece ότι η επιμονή των δανειστών στην υψηλή φορολόγηση «δημιουργεί την αίσθηση ότι οι θεσμοί δεν θέλουν να επιστρέψουν οι καταθέσεις στις Ελληνικές τράπεζες» Και επειδή στην Ελλάδα, αντίθετα από ότι ισχύει στη Γερμανία, προληπτικός έλεγχος δεν υπάρχει, ελλοχεύει ο κίνδυνος η ρύθμιση να αποδειχθεί αποτυχημένη.
Συγκεκριμένα στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς οι δύο πλευρές έχουν καταλήξει στα εξής:
- τα αδήλωτα εισοδήματα που θα δηλωθούν, θα φορολογηθούν με βάση τη φορολογική κλίμακα που ίσχυε κατά το έτος που αποκτήθηκαν. Το έτος απόκτησης θα δηλώνεται από τον ίδιο τον φορολογούμενο, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι η εφορία δεν θα προχωρήσει σε έλεγχο των δικαιολογητικών που αποδεικνύουν το χρόνο απόκτησης.
- στο βασικό φόρο εισοδήματος θα επιβάλλονται και οι προσαυξήσεις που προβλέπει ο νόμος για τα έτη που ο φορολογούμενος δεν δήλωσε το εισόδημα του.
- στο φορολογούμενο θα επιβληθούν και τα προβλεπόμενα πρόστιμα για την μη υποβολή φορολογικών δηλώσεων.
- ο νόμος δεν θα προβλέπει καμία έκπτωση από το φόρο εισοδήματος που θα προκύψει από τον έλεγχο της εφορίας, αν και η Ελληνική πλευρά επιμένει στη μείωση των προσαυξήσεων ανάλογα με το ύψος των δόσεων που θα επιλέξει ο φορολογούμενος να πληρώσει τον φόρο που θα του καταλογιστεί.
- περιθώριο να ενταχθούν στο νόμο θα έχουν και όσοι βρίσκονται σε διαδικασία φορολογικού ελέγχου, εφόσον οι ελεγκτές της εφορίας δεν έχουν οριστικοποιήσει τα αποτελέσματα.
- απαλλαγή από ποινικές κυρώσεις για όσους ενταχθούν στη ρύθμιση, η οποία αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο κίνητρο για όσους έχουν αδήλωτα εισοδήματα ή καταθέσεις στο εξωτερικό.
Κατα τα λοιπά στη σημερινή συνάντηση εξετάστηκε η πρόοδος των προαπαιτούμενων για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ, με πηγές του υπουργείου Οικονομικών να επαναλαμβάνουν το τελευταίο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ολοκλήρωση των συνομιλιών ως την Παρασκευή, σύνταξη του compliance report στη συνέχεια, πρώτη έγκριση στο EuroWorking Group στις 29 Σεπτεμβρίου και τελική πολιτική απόφαση για την εκταμίευση στο Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου.
Ταυτόχρονα ξεκίνησε η προετοιμασία για τη β’ αξιολόγηση και καθορίστηκε το πρόγραμμα των συναντήσεων τις επόμενες ημέρες ως την Παρασκευή.
Άλλη κυβερνητική πηγή, αναφερόμενη στο θέμα της διευθέτησης των χρεών των επιχειρήσεων και των αλλαγών στον νόμο Δένδια, είπε ότι θα συζητηθούν την Πέμπτη ή την Παρασκευή.
Οσον αφορά στον κατάλογο των ΔΕΚΟ που θα ενταχθούν στο υπερταμείο σημείωσε ότι δεν αποκλείεται να διευρυνθεί και όπως τόνισε «αν δεν μπει η ΔΕΗ, αν δεν μπει η ΕΥΑΘ, τι νόημα έχει η αξιοποίηση». Σημείωσε δε αναφορικά με τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού ότι δημόσιος έλεγχος σημαίνει το 51% και ξεκαθάρισε ότι τα ζητήματα της πολιτικής παραμένουν στα υπουργεία.