Έρευνα: 2 στους 3 Έλληνες έχουν θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα

Έρευνα: 2 στους 3 Έλληνες έχουν θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα
Open Image Modal
Group of business people discussing in the office
Robert Churchill via Getty Images

Θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα έχουν δύο στους τρεις Έλληνες (ποσοστό 69%), όπως προκύπτει από τα βασικά συμπεράσματα που αποτυπώνουν την ελληνική διάσταση για την επιχειρηματικότητα και την αυτοαπασχόληση στο πλαίσιο της παγκόσμιας έρευνας επιχειρηματικότητας 2014 της Amway (Amway Global Entrepreneurship Report 2014) σε συνεργασία με το TUM (Technical University of Munich) και την Gfk Νυρεμβέργης.

Από την έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν σήμερα στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης, προκύπτει ότι οι νέοι κάτω των 35 ετών εμφανίζονται περισσότερο θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα (77%) σε σχέση με μεγαλύτερες ηλικίες 35-49 ετών (66%) και άνω των 50 ετών (62%).

Οι άντρες είναι σχετικά πιο θετικοί (51%) έναντι των γυναικών (47%) στην ιδέα της επιχειρηματικότητας.

Ποσοστό 49% των Ελλήνων μπορούν να φανταστούν την έναρξη δικής τους επιχειρηματικής δράσης. Η επιχειρηματική προοπτική φαίνεται να είναι συγκριτικά πιο υψηλή στην Ελλάδα, σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο (42%) και συγκριτικά ακόμη πιο υψηλή σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (38%).

Εστιάζοντας στα ηλικιακά κοινά της Ελλάδας, οι ερωτώμενοι κάτω των 35 ετών φαίνεται να εκφράζουν την μεγαλύτερη επιχειρηματική προοπτική (55%), ενώ ακολουθούν τα κοινά 35-49 ετών (48%) και άνω των 50 ετών (42%).

Βασικό κίνητρο για την έναρξης μιας επιχείρησης είναι «να είμαι αφεντικό του εαυτού μου, ανεξάρτητος από κάθε εργοδότη» το οποίο αγγίζει το 54% στην Ελλάδα ενώ σε παγκόσμια κλίμακα ο μέσος όρος ανέρχεται σε 46%.

Οι δεξιότητες γύρω από την επιχειρηματικότητα αποτελούν ένα προαπαιτούμενο παράγοντα ενθάρρυνσης και προηγούνται της επιχειρηματικής ιδέας/πρωτοτυπίας αυτής και υλοποίησης της.

Οι Έλληνες τοποθετούνται με σκεπτικισμό αναφορικά με τον τομέα εκπαίδευσης που οδηγεί σε επιχειρηματική κατάρτιση. Συγκεκριμένα, δηλώνουν δυσαρέσκεια (κατά 70%) απέναντι στις υπάρχουσες εναλλακτικές επιχειρηματικής εκπαίδευσης που παρέχονται από σχολές, πανεπιστήμια, κυβερνητικά προγράμματα, εταιρικά προγράμματα στην Ελλάδα. Περαιτέρω, σχεδόν 1 στους 2 Έλληνες αντιλαμβάνονται ως ανεπαρκείς τις τρέχουσες εκπαιδευτικές προτάσεις επιχειρηματικότητας.

Στην πλειονότητά τους οι Έλληνες θεωρούν ότι η επιχειρηματικότητα είναι αποτέλεσμα εκπαίδευσης (69%) έναντι εκείνων που είναι πιο κοντά στην αντίληψη ότι είναι έμφυτο χαρακτηριστικό δηλαδή να γεννηθεί κανείς επιχειρηματίας (30%).

Παρόμοια αντίληψη έχουν και οι ερωτηθέντες σε παγκόσμια και ευρωπαϊκή κλίμακα, κατά την οποία 6 στους 10 θεωρούν ότι η έννοια της επιχειρηματικότητας συνάδει με την εκπαίδευση.

Ειδικότερα και λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία των ερωτηθέντων, την αντίληψη αυτή φαίνεται να ασπάζονται πιο αντιπροσωπευτικά οι ερωτηθέντες κάτω από 50 ετών (72% κάτω από 35 έτη, 72% 35-49 έτη, 60% άνω των 50 ετών).

Ο πληθυσμός της Ελλάδας αναγνωρίζει στη χώρα και την κοινωνία μια φιλική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα (8% πολύ φιλική, 44% κάπως φιλική).

Σημειωτέον ότι σε παγκόσμια κλίμακα ο πληθυσμός είναι διχασμένος σχετικά με τη φιλική ή μη φιλική στάση (συγκεκριμένα κατά Μ.Ο. 49% σε παγκόσμια κλίμακα θεωρεί ότι οι κοινωνίες δεν είναι φιλικές).

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο Γιάννης Καλογήρου, καθηγητής ΕΜΠ, Εργαστήριο Βιομηχανικής & Ενεργειακής Οικονομίας ΕΜΠ, Επιστημονικό Υπεύθυνο ΜοΚΕ ΕΜΠ ανέφερε ότι «παρά το γεγονός ότι 2 στους 3 στην Ελλάδα πιστεύουν ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί, η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτωμένων δεν είναι ικανοποιημένη από το επίπεδο της προσφερόμενης σχετικής εκπαίδευσης στα σχολεία και στα πανεπιστήμια. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται να υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης στον χώρο αυτό».

Στο ρόλο των Δήμων στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την καταπολέμηση της ανεργίας αναφέρθηκε ο Κώστας Μπιτζάνης, διευθύνων σύμβουλος «Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων, τονίζοντας «Oι Δήμοι των μεγάλων πόλεων πρέπει να παίξουν σπουδαίο ρόλο στην προώθηση της επιχειρηματικότητας. Η δικτύωση των φορέων επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, η δημιουργία και η επικοινωνία καλών πρακτικών και φωτεινών παραδειγμάτων σε διάφορους κλάδους της οικονομίας μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη και στην αντιμετώπιση της ανεργίας, ιδιαίτερα στο περιβάλλον της μεγάλης οικονομικής κρίσης που περνάμε».

Τη διάσταση της νέας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα ανέλυσε κατά την τοποθέτηση του ο Ζαχαρίας Μαυρούκας, γενικός διευθυντής Βιομ. & Επιχειρηματικής Πολιτικής/ Απεσταλμένος της Ελλάδας στην ΕΕ για τις ΜΜΕ «η νέα επιχειρηματικότητα αποτελεί βασική στρατηγική επιλογή για τη διεύρυνση και ανανέωση της παραγωγικής βάσης της χώρας, με νέες σύγχρονες, καινοτόμες, και εξωστρεφείς δραστηριότητες, οι οποίες θα αξιοποιούν τα αποτελέσματα της έρευνας και των νέων τεχνολογιών, καθώς και των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας σε τομείς προτεραιότητας».

Στη σημασία της αυτοαπασχόλησης αλλά και τη στρατηγική της Amway επικεντρώθηκε η Ioana Enache γενική διευθύντρια της Amway Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «τα τελευταία χρόνια οι βασικοί λόγοι για την έναρξη μιας επιχείρησης είναι η ανεξαρτησία από τον εργοδότη και η ελευθερία για την πραγματοποίηση προσωπικών ιδεών. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι συνειδητοποιούν τις προσωπικές τους δυνατότητες και επιθυμούν να προχωρήσουν πέρα από την εξαρτημένη εργασία».

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ- ΜΠΕ)